Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig själv


HenkO

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en Acer med Intel core 2 duo 2.80 GHz cpu, 6 gb ram och Windows Vista 64-bitars.

 

Datorn har börjat stänga av sig lite då och då. Alltså inte att program stängs ner och Windows avslutas utan strömmen stängs direkt på den. Datorn är inte ansträngd när det händer och känns inte överhettad. Vad kan detta bero på?

 

Det har hänt vid nätsurfande. Igår hände det 3 gånger men många dagar händer det aldrig. Så det är väldigt sporadiskt liksom. Men störande ändå och finns det nån enkel lösning så tar jag gärna emot förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
AngelGuardian

Jag har ett liknande problem fast efter att min dator har stängt av sig (utan särskild bra anledning)

så går det inte att starta den igen. Lampan som indikerar att datorn är på lyser nämligen fortfarande...

Roligaste är att för att få igång datorn igen så måste jag stänga av huvudströmmen (eller dra ur sladden)

och sedan vänta på att lampan slutar blinkar, vilket brukar ta 1-2 minuter..

 

Startar sedan upp datorn igen för att den sedan ska dö 1-5 ggr till innan den till sist låter datorn vara

påslagen. Jag har laddat ner programmet Speccy för att kolla tempen men jag tvivlar på att det har med

temperaturen att göra då jag hela förra veckan hade samma rutin efter att jag kom hem från jobbet.

 

Datorn har stått avstängd från 7:20 tills jag startade den igen runt 19:00.

Precis innan datorn når windows logging skärmen så dör den.

Stänger av strömmen och väntar...

Startar igen och den dör strax igen fast tidigare än första avstängningen.

Sen funkar datorn som den ska och är på hela natten utan problem vilket jag tycker är lite skumt

eftersom den dör hela tiden när den har fått vilat och blivit nedkyld men funkar vara påslagen i extremt

mycket längre perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mer som strömförsörjningsproblem, typ dåliga kondensatorer på moderkortet. Hur gammal är datorn?

 

PS. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer för det kan bli så att en dag startar inte datorn alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AngelGuardian

Har lagt allt på externa hårddiskar då det är lugnt :)

Datorn är rätt gammal jag har dock bytt ut mesta delen av komponenterna under åren

dock inte moderkortet så det skulle kunna vara den som spökar.

 

Hur kan jag se om detta är fallet? Något program som känner av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...