Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Boot-meny

Jan A

Recommended Posts

Min dotter har just köpt en ny laptop med windows 7. Jag installerade allt som hon ville ha och tänkte därefter göra en säkerhetskopia på hela disken med Paragon drive backup. Programmet ville absolut starta om i exclusivt läge för att kunna kopiera alla filer, det har aldrig behövts i Vista, så jag tillät det till slut. Efter omstart hängde sig programmet, ingen diskaktivitet varken på datorns hårddisk eller den externa på 15 min. Jag stängde av på knappen och vid omstart möts jag nu av en boot-meny som programmet tydligen har skrivit in på disken. Sist i menyn kan jag välja en linuxpartition och då kommer jag till drive backup som hänger sig igen. Den här menyn är irriternade att ha vid varje start, särskilt som den inte har någon "default" jag måste välja manuellt. Hur kan man få bort den? En återställning av laptopen till fabriksinställningar tar inte bort menyn, det verkar som om den bara återställer partitionen C. Tydligen ligger den här menyn nånstans före det på disken.

Antagligen behöver du återställa mbr, men jag antar att du inte har någon diskett station på den datorn, om det finns en sådan är det ju lätt att med en Windows 98 startdiskett starta upp datorn och skriva fdisk /mbr vid a prompten, men om du har en sådan diskett och en dator med diskett station och tex Nero brännarprogram så kan du göra en bootbar cd-skiva i stället.

Tyvärr fungerqar inte det heller, Windows 7 fungerar tydligen på ett annat sätt. Den gör en egen liten partition på ca 100 mb där den lägger boot-informationen. Någon som känner till hur man kan ändra detta i Windows 7?

Tackar! Jag använde funktionen "Re-create/repair boot files" och då försvann den direkt. Mycket bra program och framför allt ett mycket gott råd. Tack, Cecilia!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...