Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

långsamt krashande


Alius

Rekommendera Poster

Hejsan, ett nytt problem dök upp idag. Datorn fastnade vid "windows starting" och efter en stund så stängde jag av den och försökte göra en startup repair. den kom ingenvart. men jag försökte starta igen och samma problem var kvar, jag försökte då ytterliggare med startup repair och lät den jobba på en stund, den blev väldigt långsam efter några minuter då, och hackade fram. muspekaren hackade fram också när man rörde musen. jag försökte med systemåterställning till en tidigare punkt, men det blev inte bättre. jag lämnade datorn en stund i "windows starting" och till min förvåning så hade jag kommit in när jag kom tillbaka. jag kommer alltså in men måste vänta i 20-30 minuter innan jag faktiskt har valet att logga in. väl inne så krashar den en stund om man lämnar den. dvs, jag lämnar den i låst läge och kommer tillbaka till en svart skärm och ingen respons från datorn så hela startproceduren måste börja om.

 

är detta ett hårdvaruproblem eller skulle det kanske lösas om jag formaterade om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

En diskkontroll kanske skulle behövas, med en efterföljande defragmentering. Ibland kan dessa åtgärder lösa knutarna.

 

Stängde du av mekaniskt vid uppstarten, brukar systemfel uppstå. Inte alltid, men det säkraste är då, är att köra en diskkontroll och speciellt om inte startreparationen funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaren.

Damm och smuts tror jag inte att det är, iallfall inte så att det orsakar långsam fläkt. kan det bli andra problem med damm och smuts? datorn är inte varm eller liknande så inget värmerelaterat problem.

 

Hur gör man en diskkontroll? gjorde en defragmentering, men lämnade datorn att jobba en stund och den vad död när jag kom tillbaka så vet inte om det blev klart.

 

Förresten, hur ofta bör man göra rent datorn invändigt från smuts? hade överhettningsproblem i våras och då rengjorde jag den, men har inte gjort rent den sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, hur ofta bör man göra rent datorn invändigt från smuts? hade överhettningsproblem i våras och då rengjorde jag den, men har inte gjort rent den sedan dess.
Det beror t ex på hur dammig miljö den står i och hur mycket den används.

 

Berätta lite om datorn, vad det är för dator, hur gammal den är osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn är lite över två år gammal, en laptop från asus, modell G2SG för att vara specifik. kör på windows 7 64 bitar. ska jag vara specifik vad för hårdvara datorn har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker bra så. Även om ett RAM-minne har gått sönder skulle den ju inte få så stora problem eftersom datorn hade 2 st 2 GB minnesstickor från början. Datorn är inte heller så gammal att ålderskrämpor är normalt, men en hårddisk som håller på och går sönder kan ge sådana symptom. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå alla någorlunda viktiga filer lägger jag i min internetbackup mapp som laddar upp dem automatiskt, men det finns nog en del andra saker som jag ska lägga över på den externa hårddisken.

 

Hur kan jag få reda på att det är hårddisken som spökar? och finns det något att göra åt.

 

jag kom på att det är i viloläge eller vila som den inte vill komma tillbaka från, den startar fortfarande långsamt men nu har jag stängt av så att viloläga inte aktiveras. kanske det gör ändå om jag låser datorn men borde inte vara några problem längre med att den måste startas om eftersom den kom i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns testprogram som hårddisktillverkarna tar fram. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en fujitsu mhx2300bt, men hittar inga testprogram som fungerar. alla verkar vara till 32-bitars operativsystem och jag har 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitachis Drive Fitnett Test brukar fungera hyfsat oavsett vem som har tillverkat hårddisken och det finns i en variant som du bränner på en CD-skiva som du startar datorn från. Det blir ju då helt oberoende av vad som är installerat på hårddisken.

http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT CD Image samt User's Guide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...