Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket törs jag göra på egen hand?


Cissi1970

Rekommendera Poster

Jag är en novis då det gäller datorer, men vägrar att ge upp mina tafatta försök till att fixa det problem som uppstått.

 

Jag har en Packard Bell notebook TJ61 med Vista inprogramerat vid köpet. Det var vid ett av två tillfällen som allt blev knas!

 

1.Då jag tog bort program jag laddat ner men upptäckte att jag inte använde, utan tänkte att befria utrymme genom att avlägsna dem.

 

2. Då jag skulle hjälpa min dotter att stoppa sugrör i en Festis och det sprätte lite på tangentbordet.

 

Jag har försökt att köra reparationsskivorna jag kopierade strax efter köpet, men får inte fram valet att reparera från den enheten, utan enbart från hårddisken. Dessutom fungerar inte tangentbordet, men då jag kopplar ett annat tangentbord genom ett USB-uttag så fungerar det som jag kopplat till.

 

Jag kan dessutom berätta att jag vid ett tillfälle hamnade just vid tangentbordsinställningarna och skulle välja mellan alla olika alternativ, och inte visste jag om det var UNICODE eller allt vad de olika alternativen hette som var rätt, utan jag chansade, så även där kan jag ha gjort fel.

 

Jag har kontaktat Elgigantens support och de fick höra det upprepande pipande som datorn ger ifrån sig till att börja med, och de säger att det är ett fysiskt fel. Men det piper inte hela tiden, utan vid vissa val jag gör i min desperation så tystnar den, trots att hårddisken jobbar.

 

Finns det något sista försök jag kan prova innan jag lämnar den ifrån mig, eller finns risken att jag gör mer skada än nytta? Läste om att helt tömma hårddisken och börja om från noll. Skulle det kunna vara någonting jag skulle kunna försöka?

 

Jag struntar i om allt försvinner, för foton och så'nt jag är rädd om är redan brända till skivor eller ligger på nätet, men hur får jag tillbaka mitt Vista-program? Har en skiva med Microsofts Windows xp som jag köpte till en annan dator. Får jag installera det på min Notebook, eller är det olagligt?

 

Mycket frågor blev det, men svara gärna den som kan, för jag vill inte vara utan den!!!

 

Tackar så mycket på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en novis då det gäller datorer, men vägrar att ge upp mina tafatta försök till att fixa det problem som uppstått. Jag har en Packard Bell notebook TJ61 med Vista inprogramerat vid köpet. Det var vid ett av två tillfällen som allt blev knas!

1.Då jag tog bort program jag laddat ner men upptäckte att jag inte använde, utan tänkte att befria utrymme genom att avlägsna dem.

2. Då jag skulle hjälpa min dotter att stoppa sugrör i en Festis och det sprätte lite på tangentbordet.

Jag har försökt att köra reparationsskivorna jag kopierade strax efter köpet, men får inte fram valet att reparera från den enheten, utan enbart från hårddisken. Dessutom fungerar inte tangentbordet, men då jag kopplar ett annat tangentbord genom ett USB-uttag så fungerar det som jag kopplat till. Jag kan dessutom berätta att jag vid ett tillfälle hamnade just vid tangentbordsinställningarna och skulle välja mellan alla olika alternativ, och inte visste jag om det var UNICODE eller allt vad de olika alternativen hette som var rätt, utan jag chansade, så även där kan jag ha gjort fel.Jag har kontaktat Elgigantens support och de fick höra det upprepande pipande som datorn ger ifrån sig till att börja med, och de säger att det är ett fysiskt fel. Men det piper inte hela tiden, utan vid vissa val jag gör i min desperation så tystnar den, trots att hårddisken jobbar. Finns det något sista försök jag kan prova innan jag lämnar den ifrån mig, eller finns risken att jag gör mer skada än nytta? Läste om att helt tömma hårddisken och börja om från noll. Skulle det kunna vara någonting jag skulle kunna försöka?Jag struntar i om allt försvinner, för foton och så'nt jag är rädd om är redan brända till skivor eller ligger på nätet, men hur får jag tillbaka mitt Vista-program? Har en skiva med Microsofts Windows xp som jag köpte till en annan dator. Får jag installera det på min Notebook, eller är det olagligt? Mycket frågor blev det, men svara gärna den som kan, för jag vill inte vara utan den!!!

Tackar så mycket på förhand!!!

Hej Cissi! Det dyker säkert upp en massa experter så småningom, men till dess kan ju jag svara, så att du ser en respons åtminstone.

Jag tycker inte att det framgår riktigt vad felet består i, men det där pipet verkar inte bra om det sker under uppstart. Kanske beror det på att tangentbordet är felaktigt installerat. Datorn bör själv känna igen ett vanligt tangentbord. Var det mycket som spilldes ut kanske du kan lägga datorn upp-och-ner några timmar.

Om du sen får igång maskinen tycker jag att du skall leta efter 'Systemåterställning' i kontrollpanelen under System, eller om du hittar en C-prompt eller 'Kör...' under startknappen skriver du: RSTRUI.exe

Är XP-skivan din är det naturligtvis inte olagligt att använda den. Om den går att använda på din laptop är en annan sak. Ge inte upp! Leffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att köra reparationsskivorna jag kopierade strax efter köpet, men får inte fram valet att reparera från den enheten, utan enbart från hårddisken.
Jag är inte säker på att jag förstår, men om du menar att datorn inte startar från skivan så kan du behöva ändra i någon BIOS-inställning.

 

Läste om att helt tömma hårddisken och börja om från noll. Skulle det kunna vara någonting jag skulle kunna försöka?
För det använder du de där reparationsskivorna du gjorde.

 

Men om det piper i stort sett så fort datorn startar, dvs från BIOS, så är det som Elgiganten säger något hårdvaruproblem och det löser sig inte genom att man gör något åt Windows. Jag är lite orolig för den där saften, för både socker och syra kan ställa till med skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är smått oklar med vad originalfrågan egentligen gäller, men tolkar jag det stegvis utifrån beskrivningen så är det att tangentbordet inte fungerar, efter fadäsen med Festisen. Stämmer det?

Nästa tolkning är att efter avinstallation av program (vilka program?) fungerar inte Vista?

 

När ett tangentbord har en/några tangenter "nertryckta" så låter det som ett långt sammanhängande pip, nästan som en signal. Kanske har kladdet från Festisen gjort att några tangenter är aktiverade pga sockret och därför låter.

Pilla loss dom tangenter som du vet är mest drabbade, en efter en, och rengör försiktigt från kladdet.

 

Är det problem med program-avinstallation så finns det otaliga hjälpprogram att reparera skadan med, men då behöver du beskriva mer om vad som egentligen hänt.

 

Att installera XP på en Vista är något som proffs får svara på om man ens bör ge sej in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej och tack för de svar jag får. Nu ska jag sätta mig och försöka se vad jag kan göra - OM jag kan göra något annat än att lämna in den och hoppas på någon försäkring som täcker det mesta.

 

Ibland lyckas jag komma längre, ibland ingenstans alls, men gemensamt har alla de lösningar jag funnit att de automatiskt gör en omstart, och då är jag tillbaka på ruta ett igen.

 

Men tack för era råd... Nästa gång hoppas jag att frågan går att formulera mer konkret, och helst att det inte uppstår några fler frågor överhuvudtaget!!!

 

Tack och kram från Cissi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...