Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera från H till C Win XP SP 3


Tvonscreen

Rekommendera Poster

Vid installation av ny hårddisk valde jag av misstag H:- katalogen istället för C:. Hur ändrar man till C:? Kan detta utföras utan att allt innehåll på hårddisken försvinner. Har en Dell Dimension 920 dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här finns ett svar.

//eforum.idg.se/topic/123474-andra-partitionsbeteckning/

 

Hoppas att det fungerar, annars fråga den som besvarat tråden.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installation av ny hårddisk valde jag av misstag H:- katalogen istället för C:. Hur ändrar man till C:? Kan detta utföras utan att allt innehåll på hårddisken försvinner. Har en Dell Dimension 920 dator.

Om du menar att Windows numera ligger på H: så går det inte att ändra utan att installera om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jepp! Du måste installera om XP för att flytta windows från H:\ till C:\

 

Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

 

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

 

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)

Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!

Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

 

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.

Den länkade version anger även din Officenyckel: http://urlsnip.com/52562 (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

 

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

 

 

 

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar samt ev. USB-enheter. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad

 

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

 

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!

**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

 

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

 

(Datorn Startar Om)

 

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

 

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Fortsätt med avsnitt 3

 

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS

BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kontrolleras

*tryck F6 om du har SATA-hårddisk, som INTE är i IDE-mode!,(ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig)

*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)

- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på

skärmen för att:

 

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

 

När endast Opartitionerat utrymme visas

 

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

 

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

 

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

 

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

 

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

 

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

 

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten

(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.

 

 

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se

Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator. Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan ideliga rensningar, problem och ominstallationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina tips. Ominstallation blev nödvändig märkte jag. Nu fungerar min dator igen. Bara två mindre problem. Jag ombeds trycka F1 för att gå vidare. Dessutom har jag ett engelskt / svenskt Win XP SP 3. Efter tryck på F1 fungerar datorn riktigt bra. Alla ca 150 automatiska uppdateringar från Microsoft är också installerade. Så mitt problem just nu är F1 och det engelskt / svenska språket. Hur kommer jag runt det? Kan man omistallera BIOS? Startordning för BOOT sekvensen verkar inte påverka något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med engelskt/svenskt XP? Vad är det för XP du har installerat egentligen, man köper ju XP med det språk man vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har engelskt tangentbort till ditt svenska XP???

 

Kolla i såfall i kontrollpanelen / nationella inställningar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia. När jag köpte min DELL dator 2007 var naturligtvis språkinställningen svenska. Så även efter installationen av ny hårddisk i början av året. Efter den senaste ominstallationen valdes engelska. Nu har jag hittat språk för menyer och dialog rutor och även där valt svenska. Så nu har jag Win XP SP3 på svenska. Bara ett problem kvar nu. Datorn kräver tryck på F1 för att komma vidare. Jag har provat olika BOOT-sekvenser. Det har ingen inverkan. Efter F1 fungerar datorn bra, så även CD-/DVD-enheten. Jag har visserligen inte provat att bränna, men i övrigt är den OK. Hur kommer jag runt F1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Följande ser jag på skärmen: Port 00: Hard Disc WDC5000AADS-002M2B0. Port 01: CD-ROM NEC DVD +/-RW. Port 02 - Port 05: No device detected. Lite längre ner. Drive 02 - Drive 05: Not found. Serial ATA, SATA-2. Längst ner: Strike F1 to continue. F2 to run setup utility

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men du skulle ju kunna gå in i BIOS med F2 och ändra något (t ex klockan) fram och tillbaka så att du sedan kan spara innan du avslutar BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ändra BOOT sekvens. Ändrat klockan framåt och bakåt samt sparat dessa ändringar. Men det löser inte mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du någon ändring i BIOS i samband med att meddelandet började dyka upp, ändrade något som har med hårddisken att göra?

Eller gjorde du någon hårdvaruförändring, t ex flyttade hårddisken till en annan anslutning på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandet eller informationen om att trycka F1 kom efter ominstallation av Win XP. Efter att F1 tryckts fungerar datorn helt perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är mitt problem löst. I ett tidigare inlägg skrev jag att SATA-2 till SATA-5 var "not present". I BIOS kan jag välja mellan "ON = Factory default" och "Off". Eftersom de var "not present", valde jag "Off" för alla. Återstod SATA-0 för hårddisken och SATA-1 för CD/DVD-enheten i "ON"-läge. Nu har jag BOOT-sekvens: Hårddisk, CD/DVD-enhet samt Floppy. Inget mer F1 och inget mer pip när jag startar datorn. Det känns rätt bra. Tack för alla tips jag fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...