Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bas-tips: Ta skärmdumpar enkelt med "Print Screen"


DJWE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Läste tips nr 42 "Spara det du ser på skärmen" på sidan 50 i senaste nr:et (8/sept 2010). Screen Grab Pro verkar vara ett enkelt verktyg som gör vad det skall göra.

 

Men det går nästan lika enkelt att göra detta direkt i Windows och har gjort så så länge jag kan minnas (och det är länge...). Jag tror mig minnas att det gick i gamla DOS också?

 

Varsågod:

 

1. Tryck "Print Screen" tangenten för att ta en dump på hela skrivbordet eller "Alt" + "Print Screen" för att fånga det aktiva fönstret/programmet. Har sett att tangenten även kallas "Prt Scr" eller liknande. Finns oftast ovanför "Insert", "Home" eller de numeriska tangenterna på ett stort tangentbord.

2. Öppna sedan önskat program, tex Word, PowerPoint, Paint eller Photoshop, och tryck "Ctrl" + "V".

3. Dumpen klistras in och du kan trixa med bilden, och sedan välja att spara i önskat format.

 

Bifogar en Paint-png fil med en dump av min insändare som exempel. Enkelt och med massor av användningsmöjligheter!

 

Förresten, om du markerar något och trycker "Ctrl" + "C" så tar du en kopia av det markerade. Fungerar i många program. T.ex. på denna Web-sida i Explorer. Bra för snabba "klipp-å-klistra" i olika forum.

 

/DJWE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett utmärkt förslag till alla som glömt bort de gamla tricksen!

T.ex i XP är det svårt att hitta ett bra och enkelt program för skärmklipp.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...