Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator för surf, fotoredigering och spel


Anette-72

Rekommendera Poster

Nu har jag bestämt mig för att det är dags att byta upp den stationära datorn från 2002(!). Men snabbt har jag konstaterat att det finns en djungel att välja mellan och jag känner inte igen några ord alls bland alla beskrivningar av innehåll i datorerna längre.

 

Jag har tänkt mig en budget på ca 4000-6000 kr för dator utan skärm. Skärm behöver också inhandlas så max 8000 kr inklusive skärm (jag har sett att det finns en del paketpris ibland). Aktuella inköpsställen kan vara de stora elektronikkedjorna alternativt seriösa svenska internetföretag. Jag är inte helt främmande för att "plocka ihop" en dator själv, men ser helst en "färdig" dator i första hand.

 

Datorn ska användas till vanlig surfning, en del fotoredigering och spel. Spel som ska fungera är bland annat Sims 3 och diverse bilspel t.ex. Sonen, 12 år, spelar Need for speed, FIFA, NHL och liknande på Playstation idag och jag kan tänka mig att han kommer att vilja ha nya spel till datorn när den införskaffats inom samma områden. Den ska vara "körklar", dvs ha medföljande operativsystem. Jag vill även ha två hårddiskar.

 

Räcker det med en s.k. "familjedator", eller behöver jag en "speldator"? Elektronikkedjorna har alla sina beskrivningar i reklamen, men jag vet inte riktigt vart jag hamnar med mina "krav". Vad behöver jag för prestanda? Vad ska jag tänka på?

 

/ Anette

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Direkt när jag tittade runt lite så hittade jag det här paketet hos Komplett:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

 

Det har fått bra omdömen för sitt pris och har fullgoda komponenter för dina behov. Problemet dock är att detta är ett paket som levereras i delar, dvs. man måste sätta ihop det själv. Men du kanske har någon vän eller bekant som skulle kunna göra det åt dig? Dock har inte den här datorn medföljande operativsystem, men det är enkelt att köpa till bredvid. Hur som haver så är det i vilket fall mycket mycket dator för pengarna.

Komplett är en respektabel internetbutik kända för sina snabba leveranser. Jag har själv handlat därifrån så jag vet.

 

Fotoredigering kräver olika prestanda beroende på vilket program man använder, annars är det videoredigering och krigsspel som tar mest prestanda, med andra ord så klarar du dig med ovanstående paket.

 

OJ, nu såg jag att du ville ha två hårddiskar, vilket inte mitt exempel hade. Nu vet jag inte varför du vill ha två hårddiskar men annars kan du köpa till en extern att ansluta med USB om du bara vill säkerhetskopiera.

 

Hoppas att du blev lite klokare av det jag skrev :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...