Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram-minne Toshiba Satellite A300D-15C


Tim

Rekommendera Poster

Hej. Är det någon som vet vilken typ av ram-minne det är i en laptop som nästan är 2 år gammal. Det är en Toshiba Satellite A300D-15C. Vet att det är ett SO-DIMM DDR2 minne, men sen står det olika saker på olika sidor och i olika program som kollar info om hårdvaran i systemet. Någon som vet exakt vad det är för typ av minne i denna laptopen??

 

Mvh Tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den här länken kommer du får reda på allt om minnet utom tillverkare.

Du kan använda scannern men då måste ladda ner ett litet program.

Du får ochså reda på vilka minnen som går att blanda.

http://www.crucial.com/

 

 

Cpuid cpu-z är ett program som visar det mesta om din dator, kan visa fel ibland.

Därför bör du testa båda.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den här länken kommer du får reda på allt om minnet utom tillverkare.

Du kan använda scannern men då måste ladda ner ett litet program.

Du får ochså reda på vilka minnen som går att blanda.

http://www.crucial.com/

 

 

Cpuid cpu-z är ett program som visar det mesta om din dator, kan visa fel ibland.

Därför bör du testa båda.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

 

Tack för ni delar med er!

 

programmet du länkade till längst upp var ju bra. den hittade 4 minnesslotar i min dator, varav 2 upptagna. men jag betvivlar att det är mer än 2 slotar i min dator. men säger den att det e det så e det väl det. och både cpuid och det första du länkade till sa att det var SO-DIMM DDR2 PC-6400. men den översta programmet eller sidan jag blir skickad till kunde inte hitta min specifika modell så den kunde inte se vilka jag kunde blanda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

programmet du länkade till längst upp var ju bra. den hittade 4 minnesslotar i min dator, varav 2 upptagna. men jag betvivlar att det är mer än 2 slotar i min dator. men säger den att det e det så e det väl det.

Det är väl bäst att du tittar efter. Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det ju verkligheten som gäller. ;)

 

Hade tänkt köpa detta ram-minnet men problemet är att klockfrekvensen på det och alla minnen i so-dimm ddr2 pc-6400 har klockhastigheter på 800 mhz, men minnena som sitter i datorn nu ligger bara på hälften: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=343436 . Då kan jag ju inte ha detta minnet då

När det gäller DDR2-minnen så finns det två olika frekvenser man kan ange, den ena dubbel så hög som den andra, och därför är det bättre att just titta efter beteckningen PC6400 som är entydig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bäst att du tittar efter. Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det ju verkligheten som gäller. ;)

 

 

När det gäller DDR2-minnen så finns det två olika frekvenser man kan ange, den ena dubbel så hög som den andra, och därför är det bättre att just titta efter beteckningen PC6400 som är entydig.

 

mailade crucial då min dator-modell inte fans med i listan över olika toshiba modeller och då sa som att det var ett PC5300. men både cpuz och det programmet från crucial säger att det är ett PC6400 minne. så nu blev jag lite förvirrad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A300D-15C

Finns det någon annan beteckning också på undersidan av datorn? För jag har kollat på både Kingston och Corsair, och ingen av dem känner heller till 15C utan det är 15B och 15H. När det gäller 15B så anger de PC6400 medan det är långsammare minne (PC5300) för 15E. Sedan listas det en A300-15C också den med lite långsammare minnen. Det är väl därför du får lite olika uppgifter. Men eftersom datorn idag fungerar med PC6400 borde det ju gå bra att fortsätta med det.

 

Tack för poängen! :)

 

-----------

Flyttar tråden från "Support - Datorer och hårdvara > Moderkort, minnen och processorer" till "Tips inför köpet > Köpa datortillbehör och komponenter"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A300D-15C

Finns det någon annan beteckning också på undersidan av datorn? För jag har kollat på både Kingston och Corsair, och ingen av dem känner heller till 15C utan det är 15B och 15H. När det gäller 15B så anger de PC6400 medan det är långsammare minne (PC5300) för 15E. Sedan listas det en A300-15C också den med lite långsammare minnen. Det är väl därför du får lite olika uppgifter. Men eftersom datorn idag fungerar med PC6400 borde det ju gå bra att fortsätta med det.

 

Tack för poängen! :)

 

-----------

Flyttar tråden från "Support - Datorer och hårdvara > Moderkort, minnen och processorer" till "Tips inför köpet > Köpa datortillbehör och komponenter"

 

Cecilia

Moderator

 

nä det står inget annat. det är en Satellite A300D-15C. står på undersidan.

 

har tagit lite skärmdumpar där ni kan se lite info om minnena som sitter i datorn

 

skrmdump4.jpg

skrmdump3.jpg

skrmdump2.jpg

skrmdump1.jpg

20100818303.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det blev i andra datorer men jag kan inte se informationen för när jag förstorar bilderna så hamnar fönstret från CPU-Z för långt åt höger.

 

Jag vet inte hur du har tagit skärmdumparna men om du har använt PrintScreen-tangenten så pröva i stället med Alt+PrintScreen. Då måste du se till att det är fönstret med CPU-Z som är aktivt/valt först.

 

I den första bilden med resultaten från skannern så verkar den ha vissa problem med din dator för den maximala minnesmängden lär nog inte stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det blev i andra datorer men jag kan inte se informationen för när jag förstorar bilderna så hamnar fönstret från CPU-Z för långt åt höger.

 

Jag vet inte hur du har tagit skärmdumparna men om du har använt PrintScreen-tangenten så pröva i stället med Alt+PrintScreen. Då måste du se till att det är fönstret med CPU-Z som är aktivt/valt först.

 

I den första bilden med resultaten från skannern så verkar den ha vissa problem med din dator för den maximala minnesmängden lär nog inte stämma.

 

ja använde print screen. men ska testa med det andra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra! :)

 

Så du har redan 3 GB RAM. Har du 32-bitars eller 64-bitars Windows?

För om du har 32-bitars Windows så kan inte Windows använda sig av mer än ca 3 - 3,5 GB RAM (exakt mängd beror på hårdvaran i datorn) och då är det inte särskilt meningsfullt att stoppa i mer RAM-minne.

 

Det framgår också att det sitter i PC6400, som kan gå i 400 MHz, men att de bara går i 333 MHz, troligen pga att det är det som moderkortet är gjort för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra! :)

 

Så du har redan 3 GB RAM. Har du 32-bitars eller 64-bitars Windows?

För om du har 32-bitars Windows så kan inte Windows använda sig av mer än ca 3 - 3,5 GB RAM (exakt mängd beror på hårdvaran i datorn) och då är det inte särskilt meningsfullt att stoppa i mer RAM-minne.

 

Det framgår också att det sitter i PC6400, som kan gå i 400 MHz, men att de bara går i 333 MHz, troligen pga att det är det som moderkortet är gjort för.

 

Kör 64-bit Windows 7 professional. vet att 32-bit operativsystem inte kan tillgodogöra sig mer än 3,5 gb ram. just därför köpte jag 64-bit windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra! :)

 

Så du har redan 3 GB RAM. Har du 32-bitars eller 64-bitars Windows?

För om du har 32-bitars Windows så kan inte Windows använda sig av mer än ca 3 - 3,5 GB RAM (exakt mängd beror på hårdvaran i datorn) och då är det inte särskilt meningsfullt att stoppa i mer RAM-minne.

 

Det framgår också att det sitter i PC6400, som kan gå i 400 MHz, men att de bara går i 333 MHz, troligen pga att det är det som moderkortet är gjort för.

 

jag tror att jag kör på ett PC6400 då alla systeminformationprogram säger att det är det. så beställer yttligare ett 2 GB ram minne. ska sen uppgradera till vad jag kan ha max i min laptop. 8GB men det får bli när plånboken tillåter det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...