Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mystisk fil

Aja

Recommended Posts

Hej!

Följande fil har lagts till utan min medverkan i roten på mitt webbhotell .htwww. När jag öppnar den så finns följande text: ktc:$1$yhY9pBPz$sGw3e2baNkC8ZuPBIzLG4. Jag har frågat webbhotellet (FS-data) men det är inget som de känner till.Vad handlar detta om? Kan jag bara ta bort filen? Jag misstänker elakheter då jag varit utsatt för ett antal spamattacker senaste tiden.

Gunilla

Vilken webbserver kör ditt webbhotell? Är osäker på om filen är skadlig eller behövlig. Vilka rättigheter och vilken ägare har filen? Jag skulle sätta filen i karantän. Flytta filen och byt namn på den. Om allt fortfarande fungerar så kan du ta bort filen helt.

Vilken webbserver kör ditt webbhotell? Är osäker på om filen är skadlig eller behövlig. Vilka rättigheter och vilken ägare har filen? Jag skulle sätta filen i karantän. Flytta filen och byt namn på den. Om allt fortfarande fungerar så kan du ta bort filen helt.

Tack för tipset. Jag har talat med FS-data men de känner inte igen filen. Jag har nu faktiskt tagit bort den och det verkar inte vara något bekymmer. Jag var mest intresserad av om någon kände till denna fil och hur den tränger sig in utanför såväl min som webbhotellets kontroll.

Gunilla

Troligast är att någon obehörig kommit över ditt FTP-lösenord. FTP-lösenord sänds över Internet i klartext, vilket är en säkerhetsrisk. Byt lösenord och om möjligt använd SFTP istället. SFTP är FTP genom en SSH-tunnel. SSH krypterar all information och använder asymmetriska nycklar.

Troligast är att någon obehörig kommit över ditt FTP-lösenord. FTP-lösenord sänds över Internet i klartext, vilket är en säkerhetsrisk. Byt lösenord och om möjligt använd SFTP istället. SFTP är FTP genom en SSH-tunnel. SSH krypterar all information och använder asymmetriska nycklar.

Tack, jag har bytt lösenord. SFTP har jag provat men det funkade inte.

Gunilla

Tack, jag har bytt lösenord. SFTP har jag provat men det funkade inte.

Gunilla

Att du inte fått SFTP att fungera beror troligen på att du inte har SSH-krypteringsnycklar. Den publika nyckeln (id_rsa.pub) måste du ge åt webbhotellet så att de kan lägga den till katalogen authorized_keys. Den privata nyckeln (id_rsa) skall du förvara så att ingen annan kommer åt den. Du bör kontakta webbhotellet för att ordna nyckelhanteringen och aktivera SSH-anslutning.

Jan

Att du inte fått SFTP att fungera beror troligen på att du inte har SSH-krypteringsnycklar. Den publika nyckeln (id_rsa.pub) måste du ge åt webbhotellet så att de kan lägga den till katalogen authorized_keys. Den privata nyckeln (id_rsa) skall du förvara så att ingen annan kommer åt den. Du bör kontakta webbhotellet för att ordna nyckelhanteringen och aktivera SSH-anslutning.

Jan

Tack för den upplysningen!

Gunilla

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...