Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att starta windows


freddeale

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag sitter inne med en Acer aspire 5530 som är ganska exakt 2 år gammal.

Efter att ha fått problem med ljudet, brusade och hackade stupp i kvarten, bestämde jag mig för att göra en fabriks återställning.

Jag använde acers dolda partion för en återställning och allt gick som det skulle, kom in i windows och datorn uppträdde precis som om det var första gången jag startade datorn, med alla välkomst hälsningar mm. Sen tog det ca 1 min och datorn stängdes ner.

Efter detta hände så var gång jag startar datorn så kommer följande meddelande upp:

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Windows Starthanterare

 

Det gick inte att starta windows. Detta kan bero på en ändring i maskin- eller programvara som har utförts nyligen. Så här korrigerar du problemet:

 

1. Sätt in installationsskivan för windows och starta datorn.

2. Välj språkinställningar och klicka på nästa.

3. Klicka på Reparera datorn.

 

Om du inte har någon installationsskiva kontaktar du systemadministratören eller dator- tillverkaren.

 

Fil: \windows\system32\winload.exe

 

Status: 0xc000000f

 

Information: Det gick inte att läsa in den markerade posten eftersom programet saknas eller är skadat.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag har provat att använda en lånad skiva med windows för att starta upp och installera från skivan, men efter att installtionen pågått en stund så stannar den vid varje försök på samma ställe och ett nytt felmeddelande kommer upp där det står något i stil med att det eventuellt är fel på cd-rom eller hårddisk.

 

Jag har också provat alla möjligheter jag kan komma åt från felmeddelande som står beskrivit ovan, t.ex. windows minnesdiagnostik men efter att den har pågått ett tag så stängs datorn ner igen. Under tiden den håller på så hittas dock inget fel.

 

Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste anledningen till att en dator stängs av verkar vara överhettning. Verkar datorn vara ovanligt varm utanpå eller går fläkten hela tiden på högt varvtal?

Har du någon gång under dessa två år blåst bort damm från ventilationskanalerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste anledningen till att en dator stängs av verkar vara överhettning. Verkar datorn vara ovanligt varm utanpå eller går fläkten hela tiden på högt varvtal?

Har du någon gång under dessa två år blåst bort damm från ventilationskanalerna?

 

Jag provade att dammsuga datorn samma kväll som detta inträffa, för första gången under dessa två år. Men det kom inte ut något damm. Har inte märkt av någon skillnad heller. Men fläkten går ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon temperaturvisning i BIOS?

Om du lyser in i ventilationshålen och öppnar luckorna på undersidan av datorn ser du något damm då?

Men dammsug inte inne i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...