Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows vista fungerar inte


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter texten där det står "Microsoft corporation" blir skärmen svart och muspekaren kommer upp. Det händer inget mer än att man kan röra musen.

 

När jag försöker med felsäkert läge stannar datorn i ungefär en sekund på "crcdisk.sys". Sedan händer samma sak som förut.

 

Datorn fungerar att starta med ubuntu från usb-minne där det går att se att filerna finns kvar på hårddisken.

 

Jag har en Acer aspire 4930G med Vista home premium och har inte bytt ut någon hårdvara i datorn.

 

Tack för svar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Ubuntu fungerar så är det inget hårdvarufel. Gör en reparationsinstallation av Vista. Om du endast har en återställningsskiva bör du först kopiera dina privata filer till ett annat medium (CD, DVD, minnessticka eller extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kan man pröva med att i menyn med felsäkert läge i stället välja Senast fungerande konfiguration. Alternativt välja felsäkert med kommandotolk och där göra en systemåterställning med hjälp av kommandot:

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

 

I samma meny ska det även finnas möjlighet att göra en reparation av uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av det fungerade. Det händer samma saker som förut.

Jag har dessutom ingen vista-skiva men går det att fixa problemet med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns reparationsskivor att ladda ner så du kan ju försöka med det.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

 

Om det inte heller hjälper så beror det lite på vad Acer har förberett för reparations- och installationsalternativ i just din dator. Läs lite i datorns manual (går nog att ladda ner från Acer). Om där just inte finns något annat alternativ än återställning till leveransskick får du rädda dina viktiga filer först så som fagerja skriver innan du gör återställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...