Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Död laptop


Chivaz

Rekommendera Poster

Hej,

Idag var min två år gamla HP laptop död. Det vanliga surret från hårddisken uteblev och skärmen förblev svart. Power on knappen lyser och likaså indikatorn för det trådlösa. Jag provade att stoppa i Windows originalskiva och startade om. Jag hör och känner att cd:n jobbar men det händer inget ytterligare. Jag har 2 x 4 MB minnen vilka jag har plockat ur och satt in igen, ett och ett. Dessutom har jag haft ur hårddisken som var lite ljummen fastän datorn varit avstängd hela natten. har även haft ur batteriet och testat utan det. Nu räcker inte min fantasi längre än till att gå och köpa en ny hårddisk. Är det rätt åtgärd eller har ni kloka något bättre förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är yngre än tre år har du fortfarande reklamationsrätt för ursprungliga fel. Om du inte har varit vårdslös med datorn bör detta gå att reklamera. Vänd dig till säljaren eller HPs support.

 

Det beror knappast på hårddisken. Datorn kan starta utan någon hårddisk alls. Man kommer visserligen bara till BIOS men får upp HP-logga etc på bildskärmen.

 

Som jag ser det finns det två huvudtyper av fel.

 

Det kan vara något problem som har med visning på skärmen att göra, dvs grafikenhet, anslutning mellan grafikenhet och skärm eller själva skärmen. Du kan pröva med en extern skärm för att se om det är själva skärmen och dess anslutning.

 

Det kan vara något fel på moderkortet, processorn, den enhet som gör om batteri/adapter-spänning till de spänningar som elektroniken i datorn behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...