Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows har problem...


Jonatan13

Rekommendera Poster

Hej hej nu är det allvar. När jag ska starta Internet Explorer så händer det ingenting. Ingenting. Jag har testat allt men det funkar bara inte. Filerna finns på min dator men det verkar som att Internet Explorer 8 har inaktiverats helt... Ja, jag har kollat i kontrollpanelen -> aktivera eller inaktivera windowsfunktioner och det ser ut som det ska.

 

Jag fattar ingenting. Programmet kan inte hittas av windows "avinstallerare" men alla filerna finns där precis framför näsan på mig (på hårddisken alltså). Börjar tro att datorn fått virus men en scanning hittade ingenting.

 

Ber om ursäkt för den något hafsiga förklaringen men jag blir nästan lite orolig. Har aldrig varit med om något liknande... :(

 

Som det är nu kör jag med Google Chrome som jag laddade ner med hjälp av Firefox som fanns på en gammal pcföralla-cd. Ingen av de 2 webbläsarna faller mig i smaken. Jag vill ha tillbaka mitt Internet Explorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se nåt ovanligt i aktivitetshanteraren. Däremot har jag redan kört det scanningsprogrammet flera gånger. För nån dag sen hittades något i stil med spionprogram tror jag men det togs snabbt bort. Nu hittar den inget. Dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade?

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle funka, men jag har aldrig gjort det innan. Vad innebär en sådan? Kommer alla mina nyligen ändrade dokument "återställas" de också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Allt i mappen Mina dokument berörs inte av en systemåterställning. Däremot allt du installerat, program etc efter det datum du väljer, kommer att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är ju bara lämpligt om det är en eller ett fåtal dagar man backar.

 

Däremot har jag redan kört det scanningsprogrammet flera gånger. För nån dag sen hittades något i stil med spionprogram tror jag men det togs snabbt bort.
Kan du hitta igen den loggen på fliken Loggar i MBAM? Utifall att det skulle ge någon ledtråd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i loggen:

 

 

Malwarebytes' Anti-Malware 1.46

www.malwarebytes.org

 

Databasversion: 4386

 

Windows 6.1.7600

Internet Explorer 8.0.7600.16385

 

2010-08-03 19:58:28

mbam-log-2010-08-03 (19-58-28).txt

 

Skanningstyp: Fullständig skanning (C:\|)

Antal skannade objekt: 2562

Förfluten tid: 25 sekund(er)

 

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 0

Infekterade registernycklar: 0

Infekterade registervärden: 0

Infekterade registerdataposter: 1

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 0

 

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade minnesmoduler:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registernycklar:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registervärden:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registerdataposter:

HKEY_CLASSES_ROOT\regfile\shell\open\command\(default) (Broken.OpenCommand) -> Bad: ("regedit.exe" "%1") Good: (regedit.exe "%1") -> Quarantined and deleted successfully.

 

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade filer:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

 

Om det nu hjälper :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en felaktig inställning bara som inte har med IE att göra.

 

Vilken Windows-version är det du använder?

När började problemet?

Hur går det om du startar IE utan tillägg (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7, igår, jag kan inte hitta något som heter Internet Explorer alls i den mappen (menyn)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en systemåterställningspunkt som skapades igår eller förrgår så är systemåterställningen enklaste vägen att gå, för så mycket har du väl inte (av)installerat sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 tack för tipset! En systemåterställning gjorde susen. Enda grejen var att ett ej raderat spionprogram kom tillbaka XD Men det tog jag snabbt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! 1000 tack för hjälpen, det här med systemåterställning kan nog bli praktiskt att kunna i framtiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...