Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk avstängning av xp


DumBurken

Rekommendera Poster

Nu får jag snart fnatt för jag har provat alla tips som jag hittat på internet utan resultat. Hoppas någon kan hjälpa mig här. Problemet är en dator som inte stänger av sig själv, när man har valt stänga av så tar det en liten stund så kommer det upp på skärmen: Du kan nu stänga av datorn.

Mycket retfullt och jag skulle bli tacksam om någon kan hjälpa mig.

 

En annan sak som jag undrar över är om någon vet ett bra drivrutinsprogram som scannar igenom datorn efter föråldrade drivrutiner och att man har möjligheten att direkt ladda ner de nya drivisarna. Kanske finns det även någon gratisvariant.

 

Tackar på förhand gör Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får jag snart fnatt för jag har provat alla tips som jag hittat på internet utan resultat. Hoppas någon kan hjälpa mig här. Problemet är en dator som inte stänger av sig själv, när man har valt stänga av så tar det en liten stund så kommer det upp på skärmen: Du kan nu stänga av datorn.

Mycket retfullt och jag skulle bli tacksam om någon kan hjälpa mig.

 

Hej Lars! Nu har jag läst frågan flera gånger utan att förstå den. Eftersom ingen har svarat tar jag risken att göra bort mig präktigt, men det är ju sagt att det är tillåtet. Alltså: Varför trycker du inte bara på strömbrytaren när den där texten kommer? Leffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

DumBurken!

 

Du kan ju ändra i registret. så att denna ruta inte kommer upp, har du inte kollat?

 

Bara att byta ut en nolla mot en 1:a:

 

http://www.mydigital...-windows-vista/

 

Eller läs detta, visserligen på engelska, men ändå lätt att förstå, för den som kan engelska någorlunda:

Even if you have set the HungAppTimeout registry entry to a very low value, what happen is that when HungAppTimeout time out due to a hung applications or unable to terminate tasks or not responding to the end task request, it will prompt user with a End Task dialog box to ask if user wish to end the process. By changing to the value of registry key AutoEndTasks to 1, we can ask Windows to end all processes that timeout when shut down or log out from Windows automatically, without asking for user input or interaction. Default value of the key is 0, which mean no user processes will end automatically.

 

AutoEndTasks is located at HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop

 

Och det funkar, någon ruta som uppmanar att det nu går att stänga av datorn, kommer aldrig mera upp.

 

Stänger man inte av korrekt, kan fel uppstå i systemet. I normalfallet trycker man på "Startknappen" och sedan på stäng av Den mekaniska avstängningsanordningen, använder man endast i nödfall, om ex. datorn har låst sig och det inte går att stänga av eller starta om normalt, som i ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mekaniska avstängningsanordningen, använder man endast i nödfall, om ex. datorn har låst sig och det inte går att stänga av eller starta om normalt, som i ovan.

På min gamla ME-maskin var detta det normala sättet att stänga av. Man startade avstängningsprocessen, och sen bröt man strömmen med strömbrytaren. Antar att det har med moderkortet att göra, om det kunde bryta strömmen. Leffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACKAR FÖR TIPSEN MEN INGENTING VERKAR HJÄLPA SÅ JAG GER UPP. FÅR VÄL SLUTA RETA MIG OCH TRYCKA AV PÅ KNAPPEN ;>) DET ÄR JU INGEN VÄRLDSKATASTROF.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara något program som inte vill stänga av sig helt och hållet, t ex antivirusprogram. Se till att stänga av så mycket som möjligt innan du stänger av datorn. Du kan också pröva med att avinstallera antivirusprogrammet för att se om det går bra då (sedan installera om det förstås).

 

PS. Skriv inte bara med stora bokstäver, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag undrar över är om någon vet ett bra drivrutinsprogram som scannar igenom datorn efter föråldrade drivrutiner och att man har möjligheten att direkt ladda ner de nya drivisarna.

Det blir lite svårt att kommentera eller svara när man inte vet hur datakunnig den som frågar är, men det kan ju finnas andra som är intresserade. Själv skulle jag gå in i Enhetshanteraren och välja 'Uppdatera drivrutin'. Gamla drivrutiner kan väl rimligen inte ta så stor plats, annars får man väl plocka bort dom manuellt. Sen är jag väldigt försiktig med att låta program från Nätet gå igenom min maskin. Leffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...