Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7, ändrat i msconfig.


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Helt ny på Windows 7...

Jag stängde av 2 program i msconfig. som jag inte ville ha med i uppstarten. På skrivbordet finns det nu två "diffusa" ikoner som benämns Desktop och är "konfigurationsinställningar" om jag tittar på egenskaperna.

Nu tycker jag att dessa "skräpar ner" på skrivbordet, så de här kan jag väl lägga i Papperskorgen?

 

Någon som vet?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

skulle nog ta och gå tillbaka till msconfig, och återställa dessa.

Desktop motsvarar Skrivbordet, det du ser på skärmen, och skall vara aktiverat i uppstart, detsamma gäller för konfigurationsinställningar.

Om du inte är säker på vad du plockar bort, googla detta innan. Eller fråga här i forumet!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Helt ny på Windows 7...

Jag stängde av 2 program i msconfig. som jag inte ville ha med i uppstarten. På skrivbordet finns det nu två "diffusa" ikoner som benämns Desktop och är "konfigurationsinställningar" om jag tittar på egenskaperna.

Nu tycker jag att dessa "skräpar ner" på skrivbordet, så de här kan jag väl lägga i Papperskorgen?

 

Någon som vet?

kalh

Den Desktop.ini som ligger på Skrivbordet innehåller inställningar för hur ditt Skrivbord ska se ut. Den filen syns bara om man väljer att se dolda filer samt operativsystemfiler i Datorns/Utforskarens inställningar. Jag vet inte varför det är två men så har jag det också (i Vista).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla råd.

Jag skulle varit lite tydligare… jag ville slippa få upp ”Inloggningen till Windows Live Messenger” varje gång som jag startade datorn. Dessutom ville jag stänga av Bluetooth Software och Norton Online Backup… ”backuppar” på annat sätt. Gjorde detta i autostart i msconfig.

 

Cecilia! Du har rätt, dessutom hade jag ändrat i ”Mappalternativ”. Jag trodde att jag skulle se det jag kan se i Vista, men det går inte. Trodde att jag skulle se ”recoverydelen” som D och en del C på datorns enda HDD!?

Jag hade därför ”prickat i”… ” Visa dolda filer, mappar och enheter” samt bockat ur ”Dölj skyddade operativsystemfiler”. Nu har jag ändrat tillbaka och därmed försvann Ikonerna för konfigurationsinställningar från skrivbordet!

Tack Cecilia och Mats H !

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatisk uppstart av Live Messenger ska man stänga av i programmets inställningar. Mats kan säkert hjälpa dig att hitta rätt där om det behövs. Nu har jag inte Norton men även där är det nog bäst om det går att ändra någon inställning inuti Norton för att stänga av/ta bort Backup-delen. Detta för att det inte är säkert att man stänger av allt som har med backup-delen att göra bara genom att ändra i msconfig - Autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, i Vista stängde jag av Live Messenger i själva programmet, men varje gång som Windows Update hade varit igång så var Live Messenger på igen!? Jag fick då tipset att stänga av det i autostart. Men det är kanske annorlunda med W7:an.

Jag skall testa ditt förslag.

Jag använder Norton 360, och där finns olika val för Backup... Hos Norton eller bränna, eller spara på HDD.

Nu fick jag Online Backupen som medskick, är väl en tidsbegränsad provversion, när jag köpte min nya laptop.

Tänkte fråga Nortonsupporten om de har något removal-verktyg för att ta bort denna provversion.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har dåliga erfarenheter av att stänga av gamla MSN Messenger i msconfig-autostart eftersom det skrevs tillbaka hela tiden, men om det funkar för dig så är det klart att du får göra det. Vänta och se om Mats eller någon annan som använder Live Messenger tycker något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har sett till att stänga av Messenger dels via Messenger själv, samt med programmet CCleaner - \Vertyg\Uppstart tagit bort objektet helt från autostart.

På så sätt bör du kunna förhindra att det startar efter en körning med Windows Update.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats H, vi är tydligen några som inte använder oss av Windows Live Messenger. Jag förmodar att du har stängt av det på samma sätt som jag nu har gjort... Min erfarenhet av att använda program typ Ccleaner där man kan ändra i autostarter är de "körs över" av Windows när Windows Update hämtar och installerar uppdateringar...

Så här gjorde jag nu:

Jag som inte använder Windows Live Messenger och inte vill få Windows Live Messengers Logga in på skrivbordet varje gång som jag startar datorn.

I Logga In, sätt muspekaren vid? så ser du Visa hjälpmenyn, klicka och få upp en rullgardinsmeny. Klicka på Visa menyrad

Välj och klicka på Verktyg…

Välj och klicka på Alternativ...

I Alternativ klicka på Logga in… under allmänt…

- Bocka ur ” Kör WLM automatiskt när jag loggar in i Windows…”

- Bocka ur ” Tillåt automatisk inloggning vid anslutning till Internet…”

Klicka på Verkställ och sedan på OK.

Nu bör du slippa WLM:s inloggning. Det här fungerar jättebra hos mig.

Ångrar du dig och vill använda WLM så får du gå tillbaka och bocka i de två åtgärderna under allmänt i Logga in.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...