Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Christer H

Windows 7 standardprogram

Rekommendera Poster

Christer H

Jag har lyckat sätta in / ta bort en bock någonstans som gör att Adobe Reader tar över som standardprogram. Alla ikoner på skrivbordet är med Adobe logga. Jag har letat överallt för att hitta var jag väljer att Windows skall välja standardprogram men hittar inget som fungerar. Micrososft vill ha 660 kr för att hjälpa meg. Datorkompisen kan inte hjälpa mig den här månaden eftersom jag redan ringt tre gånger utan att felet har blivit åtgärdat. Finss det någon som vet var jag skall sätta in / ta bort en bock? I en ruta "använd detta program till allt" finns det en bock och den går inte att ta bort.

hälsar Christer H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
I en ruta "använd detta program till allt" finns det en bock och den går inte att ta bort.
Du måste välja något annat program än Reader att öppna filen med, så att Windows vet hur filen ska öppnas nu när inte Reader ska göra det.

Är det länge sedan det blev så här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christer H

Du måste välja något annat program än Reader att öppna filen med, så att Windows vet hur filen ska öppnas nu när inte Reader ska göra det.

Är det länge sedan det blev så här?

Det är en vecka sedan. En av de filtyper som vill öppnas med Adobe är .dll. Jag får upp "känt program" när jag tittar på det utan att ha Adobe istallerat och sedan blir det per automatik Adobe.

Jag letar förtvivlat efter ett ställe där det står att detta är Windows grundinställning men hittar inget som passar.

CHP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Har du installerat eller avinstallerat program under den här veckan?

En systemåterställning en vecka tillbaks i tiden vore ju enklast, men om du har gjort (av)installationer under veckan kan det bli konstigheter med de programmen. Fast det har blivit bättre med de senare Windows-versionerna än med XP.

Systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) görs bäst i felsäkert läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christer H

Har du installerat eller avinstallerat program under den här veckan?

En systemåterställning en vecka tillbaks i tiden vore ju enklast, men om du har gjort (av)installationer under veckan kan det bli konstigheter med de programmen. Fast det har blivit bättre med de senare Windows-versionerna än med XP.

Systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) görs bäst i felsäkert läge.

Jag har provat med Systemåterställning flera gånger men det fanns en fil som den inte kunde finna och därför fungerade det inte. Jag har installerat om Windows 7 från skivan och det hjälper inte heller. Nu finns det inga gamla återställningspunkter från forntiden att gå tillbaka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mats H

Jag har provat med Systemåterställning flera gånger men det fanns en fil som den inte kunde finna och därför fungerade det inte. Jag har installerat om Windows 7 från skivan och det hjälper inte heller. Nu finns det inga gamla återställningspunkter från forntiden att gå tillbaka till.

Hej,

vilken fil är det som inte hittas?

Mvh

Mats H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christer H

Hej,

vilken fil är det som inte hittas?

Mvh

Mats H

Problemet är löst av min privata support, äldste sonen. Han gick in i Registret och tog bort gamla Adobe Reader filer som inte försvunnit vid avinstallationen. Vid nästa installation fungerade allt som det skall.

Den här hjälpen kunde jag inte få av Datakompisen, Adobe eller Microsoft.

Tack till er som försökt bistå.

Stort tack till Jens.

Christer H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olle Munter

Märkligt att en ominstallation inte fixade detta fel.

Ibland undrar man vad som menas, när någon säger "installerat om".

Ett fel i systemet kan inte återkomma, om man formaterar en disk och sedan installerar om sitt OS, eller kan det?

Visst kan det, om man installerar om utan att först formatera disken, så blir ju allt som tidigare, d.v.s man installerar om OS:et över det gamla och felen finns kvar.

Heller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Nu vet jag ju inte vad som gäller i detta fall, men i allmänhet så kan ju en märkesdator, där man installerar om genom att göra en återställning till leveransskick, komma med en gammal version av Adobe Reader förinstallerad så att man även vid en ominstallation där inget från den tidigare installation finns kvar får problem pga denna gamla Adobe Reader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olle Munter

Jo, det får man ju räkna med. Om skribenten menade det med att han installerat om.

Det skulle ju i så fall beskrivits som en fabriksåterställning.

Det är inte alltid lätt att tolka det folk skriver.

Jag tolkar en ominstallation som just en ominstallation, inget annat.

Hade han däremot installerat om hade det säkert funkat, eftersom han använde skivan, till Windows 7 som han skrev i sitt inlägg. Alltså formaterat och gjort en ominstallation via sin skiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christer H

Jo, det får man ju räkna med. Om skribenten menade det med att han installerat om.

Det skulle ju i så fall beskrivits som en fabriksåterställning.

Det är inte alltid lätt att tolka det folk skriver.

Jag tolkar en ominstallation som just en ominstallation, inget annat.

Hade han däremot installerat om hade det säkert funkat, eftersom han använde skivan, till Windows 7 som han skrev i sitt inlägg. Alltså formaterat och gjort en ominstallation via sin skiva.

jag bara stoppade i skivan. Det fungerade nämligen bra när jaggjorde det förra gången, för några månader sedan. Den här gången skulle det fungerat bra, om jag hade formaterat hårddisken också. Det gjorde jag inte. Att formatera tolkar jag som att ALLT försvinner. Det är lite drastiskt, även om jag har en säkerhetskopia på en lös hårddisk. Att ggå in i registret är något som ligger flera steg över min kunskapsnivå.

Nu fungerar datorn igen och det är intressant att läsa att så många läser och kommenterar.

Även om att läsa sig hur detta forum fungerar är en lika stor och svär apparat som att lära sig formater och vad ett register är.

Christer H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olle Munter

Formateringen tar bort det gamla och lägger in ett rent operativsystem.

Installerar du om, över det gamla, finns risken att felen kvarstår.

Du kan också använda funktionen reparera med din skiva och förhoppningsvis skall så ske, men inte alltid.

Har man inte så mycket på datorn program och så, är ju en anpassad installation att föredra, då man först formaterar och sedan installerar ex windows 7 på nytt. om och när, det inte går att räta till det som gått snett.

Installera om är den sista av alla utvägar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...