Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HD film på DVD


Nisse

Rekommendera Poster

Hej

 

Med risk för att ställa en korkad fråga...

 

Varför kommer alltid HD filmer på BluRay skivor? Det borde väl gå att bränna en HD film på en DVD också (även om filmen inte kan göras så lång naturligtvis)? Är det så att DVD spelaren, kopplad till TVn, inte kan föra över 1920x1080 pixlar mha komposit eller komponent utgångarna utan kräver HDMI för detta...? Om detta är fallet, kan jag då bränna en HD film till en DVD och sedan spela upp denna via en Playstation 3 spelare i stället?

 

Anledningen till min fråga är att jag kommer att köpa en Canon EOS550D som kan spela in i full HD. För att kunna bränna dessa filmer och spela upp på min TV, så vill jag avvakta med ett inköp av en BluRay brännare utan köra DVD så länge, om möjligt...

 

...jag vill inte koda om HD filmerna till mpeg2 (vob) format eftersom jag inte vill förlora mina originalpixlar!

 

Hälsningar

M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmer som du köper i affären är så långa så att om den är i HD så får den inte plats på en DVD skiva därför använder man en Blu Ray skiva som kan lagra 25/50 GB istället för 4,7/8,5 GB.

 

Det går bra för dig att bränna ner HD material på en DVD skiva men du kanske inte kommer att kunna bränna ner så långa videoklipp. Jag rekomenderar att du använder en dubbel lager DVD på 8,5 GB för att få plats med så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka svara på en del frågor.

 

Komponent kan komma upp i 1080i, composite 720x576i.

 

Men det beror på det som sänder, materialet och Mottagaren(Tv:n).

 

Det finns en hel del HD Format, det vanligaste felet när dom ska till att convertera till ett format som går och spela i DVD-spelaren, är att någonstans blir kedjan bruten av inte HD-teknik så resultatet blir 720p som många kallar High definition.

 

Titta lite på din kamera, den sparar i MPEG4AVC som är ett HD_format.

För att se som Orginal så gör du det via Datorn eller Kameran uppkopplat till TV:n via HDMI. Förutsätter att ditt Grafikkort klarar HD_material.

 

 

 

Bluray tekniken är dyr att använda som Program, skivor, Enheter och tillbehör.

Bluray tekniken behöver Bluray hela vägen brukar man säga det viktigaste är att Det du spelar upp med och ser på har bluray teknik, men det kan krävas att Du har HDMI_kabel som har Bluray men det är vissa enheter som kräver detta.

men i ditt fall har du Playstation3 så det löser en hel del.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar!

 

Jag vill helst inte spela upp filmerna via datorn eller kameran. Det är alldeles för bökigt för att funka i längden. Det är ju inte så kul att tränga ihop hela familjen framför datorskärmen varje gång vi vill uppleva gamla minnen. Helst vill man sitta i TV-soffan, slänga in skivan i spelaren och titta på filmen i originalkvalitet...

 

OK, så för att kunna se mina inspelade filmer med intakt kvalitet så måste jag alltså spela upp dessa brända på en BluRay skiva via en HDMI uppkoppling till en full HD TV. Förlorar jag verkligen kvalitet om jag bränner en MPEG4AVC filen till en DVD och spelar upp den via min PS3a? Det är ju ändå filen som innehåller "kvaliteten", inte mediat som den kommer med!? Förresten så är jag osäker på om PS3 klarar att spela upp MPEG4AVC...

 

Måste formatet på filen vara intakt dvs MPEG4AVC, eller går det att konvertera till ett annat format utan kvalitetsförlust? I vilket format är BluRay filmerna som man hyr i videobutiken?

 

Jag har försökt att forska lite i filmformat men det verkar vara en riktig djungel med begrepp som "Container", "compression", "lossless compression" osv. Dessutom verkar olika format vara skrivna i öppen källkod vilket innebär att t.ex. mpeg2 filer kan vara av olika format, en del går att spela upp andra inte, om jag fattat det hela riktigt... Suck...

 

Hälsningar

M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full HD är 1080p HD Ready är 720p standard kvalite som de flesta hade förr är 576p så även om du bara skulle få 720p så är det en rejäl förbättring i bildkvalite.

 

Testa att bränna dina filmer på en DVD skiva och spela upp den med din PS3, jag tror att det ska fumgera men man vet ju inte föränn man har testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Playstation Klarar Dina Orginal format, se den här sidan.

http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/3_15/video/filetypes.html

 

Men du kan ochså Prova och se hur mycket förlust du upplever med ögat.

Du kommer säkert att uppleva skillnad men man kan leva med det, du kommer någon gång göra en Dvd som inte är HD, till bekanta eller

Att convertera till ett Vanligt Video format.

Du skadar inte originalfilen, du lånar den bara och gör en kopia.

Det blir en del förlust på Kopian.

 

http://koyotesoft.com/indexEn.html

Sidan har engelsk version det är bara att välja.

Sedan i vänstra listen letar du rätt på Free HD Converter V1.7 Det är ovanligt med detta Gratis.

Sedan är det bara att ladda ner till höger.

Varning när du installerar så vill dom att du installerar Delioa Toolbar frånsäg det.

 

Du kommer säkert utveckla ditt arbete med filmandet och du kommer ochså till att vilja redigera filmerna, Då kan det kosta ordentligt mycket pengar, det gäller se upp för det finns billiga bra alternativ.

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för era tips. Skall testa så snart jag fått hem min kamera. Jag återkommer...

 

Hälsningar

M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen

 

OK, nu har jag fått kameran och filmade några klipp. Dessa klipp (.mov format) brände jag på en DVD och satte in i min PS3a. Tyvärr så kunde in PS3an se filerna alls. Några ideer? Skall man bränna på ett speciellt sätt? Jag brände som en data skiva...

 

Hälsningar

M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använde du för program att bränna med?

 

Testa att bränna skivan som en som ska spelas upp i en DVD spelare och inte som en data skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som trodde att att kameran spara i avchd.

Men det var tydligen en sammanfattning över alla modeller .Mov fanns med.

 

Den går inte att spela direkt i Ps3.

Du måste convertera till ett format som går.

 

Här är en bra converter Gratis och klarar quicktimes .mov format.

 

http://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/ du klickar på download så kommer du till nedladdningslänkar.

Vilket format ska du välja? jag vet inte vilket som är bäst, du kan prova med m2ts, Välja _

Video size 1920x1080

Video bitrate 10000 den är svår men du kan klara dig med hälften.

video framerates 25.

Du kommer få stora filer.

Ljudet bör vara rätt inställt.

Det är bara pröva sig fram till något som passar, det finns andra möjligheter det är ett exempel jag gjorde.

 

Nu har jag inte Ps3 men jag är ganska säker att du ska Bränna som datafil.

Gör en mapp till videofilen när du bränner.

Du kan göra en mapp med två videofiler i för att se hur Ps3 hanterar detta, när han är färdig med första filen så spelar han direkt andra filen, så borde det vara.

 

Tillägg:

Formatet Customized MP4 Movie.

Video codec Mpeg4

Video size 1920x1080 eller Orginal

Video Bitrate 12000 (hd räknas liten olika beroende på format, upp till 15000.)

video framerate 25

encoding pass du får prova vilket som passar dig.

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...