Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Operativsystem med 1 och samma mailsystem


effco

Rekommendera Poster

Är det någon som kan hjälpa mig? Efter datorbyte har jag 2 OS installerade på var sin partition. Vista och Windows 7.Nu skulle jag vilja konfigurera så att oavsett vilket OS jag väljer skulle samma  Windows live mail öppnas så att jag alltid får upp samma Inkomna ,skickade mail o.s.v.

Detta för att slippa kopiera från det ena till det andra.

Jag har försökt att kopiera en genväg från det ena systemet till det andra. När jag kontrollerar i egenskaper för genvägen så står rätt sökväg angiven men jag startar fel mailsystem. Jag har också försökt avinstallera ett mailsystem från ett OS system utan resultat.

Hur gör jag för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt lite på detta, men svaret är att jag har inte fått fram något som ditt förslag.

Det enda att varje Partition och system måste ha sina filer och program.

 

Som du tänker så borde det vara en Tredje partiton med Gemensamma Program.

Men då måste det vara Multikonfiguerad, med dubbla filer för en del saker.

 

Jag blir inte överaskad om det går, För man tar fram snart vad man ber om.

 

Jag kunde inte hitta något hoppas någon annan kan.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Mottagna mail är inget problem. Konfigurera mailklienten till att lämna kvar mailet på servern vid hämtning.

Sända mail kan också lämnas kvar på smtp-servern men kommer inte att kunna ses på mer en klient.

Använder Mozillas Thunderbird på 5 maskiner, 1 linux (peppermint/ubuntu), 1 w7, 2 win xp pro samt 1 win xp home.

E-post konton konfigurerade mot telia.com och moderat.se. Hustrun och jag kan hämta/läsa/skicka mail på linux och

w7 maskinen, våra stationera win xp pro maskiner tömmer telia.com inkommande konton. Sända mail sparas på respektive

maskins e-postklient. Moderat.se får behålla mottagna mail för att jag skall kunna arbeta med dessa i first class-

klienten.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mottagna mail är inget problem. Konfigurera mailklienten till att lämna kvar mailet på servern vid hämtning.

Sända mail kan också lämnas kvar på smtp-servern men kommer inte att kunna ses på mer en klient.

Använder Mozillas Thunderbird på 5 maskiner, 1 linux (peppermint/ubuntu), 1 w7, 2 win xp pro samt 1 win xp home.

E-post konton konfigurerade mot telia.com och moderat.se. Hustrun och jag kan hämta/läsa/skicka mail på linux och

w7 maskinen, våra stationera win xp pro maskiner tömmer telia.com inkommande konton. Sända mail sparas på respektive

maskins e-postklient. Moderat.se får behålla mottagna mail för att jag skall kunna arbeta med dessa i first class-

klienten.

// Jari

Tack för hjälpen!

Det är tur att det finns duktiga forum medlemmar. Men hur jag för att Konfigurera mailklienten till att lämna kvar mailet på servern vid hämtning?

Skall jag byta program till Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du IMAP-protokollet, så synkas alla Mappar till alla Klienter, markerar du ett mail lästa så syns det i andra Klienten. Windows Live Mail klarar detta. Förutsättningen om din Web Mail har IMAP.

 

Du det är ingen tävling vem som kan vad vi alla har olika erfarenheter, och är dom flesta amatörer.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du IMAP-protokollet, så synkas alla Mappar till alla Klienter, markerar du ett mail lästa så syns det i andra Klienten. Windows Live Mail klarar detta. Förutsättningen om din Web Mail har IMAP.

 

Du det är ingen tävling vem som kan vad vi alla har olika erfarenheter, och är dom flesta amatörer.

 

Tack för ni delar med er!

 

Ta inte illa upp. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Visserligen köpte jag min första dator 1982. Processorn hette 8210 om jag inte mins fel och HDn var på otroliga 8MB, men vad hjälper det. Själv fyller jag snart 73 bast. Minnet är fortfarande bra, men kort. Om jag får en information om en dataterm så noterar jag det för tillfället. Men, men jag har ingen aning om vad ett IMAP protokoll är och var jag skall hitta detta.

M.V.H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör Ett Mailkonto, så får du välja POP3 servrar, istället för POP3 väljer du IMAP.

Men kolla med din Webmail om dom har det.

Dom flesta börjar få likaså Webhotel.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...