Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÄR DET DAGS FÖR TVÅ STYCKEN INTERNET:


ruben

Rekommendera Poster

Tanken slog mig att dela upp Internet i två delar, det var när jag sökte på en artist förnamn och fick upp så mycket annat än just henne, en del inte rumsrena saker.

 

Det måste gå att fixa Ett rumsrent nät och ett För porr o.dyl.

Var ska man dra gränsen, det bör inte vara svårt att sätta gräns.

 

När man startar explorer blir man frågad om vilket nät man vill ha, Det icke rumsrena bör ha 18 årsgräns.

Och man skulle kunna välj helt bort ena så man har bara ett Nät.

 

Ett automatiskt lösenord till Internetkunden som gäller en, är man flera så skulle det finnas en sida att registrera sig som användare men ansvaret är den som står för abbonemanget.

 

Reklam och popupsidor, det skulle finnas reklambanners till sidor i det rumsrena nätet men inga popupsidor med reklam.

 

Detta är en tanke, inskränker det på frihetetn?

Men det exponeras så mycket dumt för ungdomarna och utvecklingen har gått snabbt.

 

Säg er mening, är vi mogna att ändra Internet?

 

Är detta en Valfråga?

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra två stycken internet skulle inte gå men det finns andra förslag. Ett förslag var att porrsidor skulle få sin egen toppdomän som då skulle vara .sex

 

Enda haken var bara att det skulle vara frivilligt att använda den toppdomänen så du skulle fortfarande kunna starta en porrsida med toppdomänen .com

 

Så någon bra lösning finns inte, det enda jag kan tänka mig är att vi måste ha bätte filter men det kommer nog aldrig att finnas ett perfekt filter. Sen ska man såklart vara försiktig med att börja att censurera internet, från början kanske man menar väl med det men i längden när fler blir inblandade så kan det spåra ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var bara köra i olika protokoll och sedan ha en server för varje protokoll.

Det borde gå at använda fibern åt varje, snackar inte samma språk.

 

Det som skulle bli bekymret, är om hushållet kör bägge näten samtidigt, men det måste gå att ha en dubbelrouter.

 

Censur är det väl inte, mer en tillrättavisning.

 

För egentligen vet jag inte reglerna för porr måste dom vara 18 år för att titta?

Eller är det fritt Nu?

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åldersgränsen varierar mellan olika länder.

 

Men det blir ju en reglering av internet och internet är ju tillför att vara fritt. Sen finns det väll saker som är värre på internet än porr.

 

Om man är rädd för att sina barn får se fel saker på internet så finns det ju program som kan blocker sådana sidor. Jag tror att det är bättre om vi håller oss till sådana program så får internet fortsätta att vara rätt så fritt (för internet är ju inte helt fritt faktiskt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en del barnfamiljer och dom tacklar problemet olika.

Några har blivit kontrollfreak, andra har givit upp.

En del kämpar med Dator censur.

 

En moder sa jag förstår inte göra något som inte är barnsäkert.

Utan man måste hela tiden anpassa sig, ändra något eller skaffa ett dyrt program.

Det kan ta en månad och lära sig eller får ringa någon som tar betalt och mycket pengar.

Man har nog med att vara föräldrer och Arbetare men ska ta ansvar över detta ochså.

Är det egentligen bara buisness som styr?

 

Jag mena man kan nästan ta en liknelse över Cigaretterna kom dom fick alla rättigheter och tog inte hänsyn i flera år.

När inskränkningarna kom så var det lite motstånd, men nu förtiden är det ingen som nämner det.

 

Jag har ochså sett hur lite äldre barn lär upp dom mindere, speciellt skolbibloteken där Biblotekarien har fullt upp med att hindra barn surfa fel som det heter.

Och problemet är nog lika över hela Sverige.

 

Någon form av inskräkningar behövs men vem ska det komma ifrån, jag läste om hur mycket av reklamintäkterna från porrsidorna var så dom vill man inte vara utan, jag mena att rumsrena sådana skulle kunna vara tillåtna.(Banners).

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara vem som ska göra något och vem som ska betala. Det finns ju inget särskilt land som är ansvarigt för internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vem ska betala. Det skulle bli användarna troligen.

 

Men jag hitta ett Alternativ som finns som jag inte hade en aning om.

 

En liten Internetleverantör som vänder sig till Religösa användare, som garanterar ett fritt nät från Röda sidor.

 

Till o med jag har den möjligheten(levererar i Stadsnätet), den var lite dyrare men hade en del fördelar.

 

Det utbudet är inte stort, undrar varför andra leverantörer inte kan erbjuda detta?

 

Tillägg:

Leverantören har fusionerat sig med en större aktör,

Dom som har produkten, får behålla den en tid framåt.

Nya prdukter är på gång.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så kan man få åtkomsten till webbplatser filtrerad genom att välja det i inställningarna till OpenDNS. Men det skyddar nog inte om man har tonåringar i familjen för de lär nog komma på hur man använder andra DNS-servrar eller proxy för att få full tillgång till internet, om de vill. Samma sak gäller troligen om man använder någon särskild internetleverantör, typ den religiösa du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...