Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC Tools Firewall Plus stör mig...


Jonatan13

Rekommendera Poster

När jag loggar in så kommer det alltid upp en ruta från meddelandefältet där det står att brandväggen (PC Tools Firewall Plus) har upptäckt ett nytt nätverk (dvs det gamla vanliga som datorn står kopplad till hela tiden...) och den vill att jag ska välja "trust level" eller nåt sånt. Jag väljer då "Home" och klickar accept och så är det fixat. För denna gången. Nästa gång jag loggar in är det samma sak.

 

Kan det vara nåt med att ip-adressen förnyas? Har för mig att datorn inte har en fast ip-adress (vad nu det innebär).

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om datorn får nya IP-adresser eller om det är samma som återkommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan t ex ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

ipconfig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adressen är 192.168.1.4.

 

Vad har ni för router?

 

En Netgear WGR614 (ansluten via sladd, ej trådlöst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte kolla i manualen för routern hur man sätter upp att en dator alltid får samma IP-adress men WGR614 finns i 9 olika versioner och man måste veta vilken det är för att komma vidare. http://kb.netgear.com/app/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att den heter Netgear WGR614v9... :rolleyes: Så det är förmodligen verision nr 9!

 

Dessvärre hittar jag inte nån info om ip-adresser... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar i User Manual kapitel 4 avsnitt User Address Reservation så står det om hur du knyter en viss bestämd IP-adress till din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag gjorde rätt men det verkar inte fungera... :(

 

Bifogar ett skärmklipp på hur det ser ut i routerns inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände med skärmdumpen?

 

Hoppsan, måste ha glömt den! Får testa igen.


Men vad konstigt, är det inte "bilagor" som man ska ladda upp den i?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt ut. Är både datorn och routern omstartade samtidigt efter ändringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har startat om flera gånger.

 

Jag bifogar 2 bilder på själva problemet. Först kommer det upp en ruta där ip-nummret är "192.168.1.3". Sen kommer samma ruta upp igen men då står det "192.168.1.4".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika MAC-adresser på bilden av routerns sida resp. bilderna på meddelandet. Vilken av MAC-adresserna hör till din dator?

 

-----------

Flyttar tråden från "Program" till "Internet och nätverk"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde meddelandet från PC Tools gälla en annan dator. Kan du kolla om den MAC-adress (de är riktigt att det är fysisk adress :) ) som är med i meddelandet från PC Tools hör till någon annan dator som är ansluten till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag någonting. Det verkar som att MAC-adressen tillhör routern, iaf enligt den bifogade bilden (info om routern) :) Men hur kan det hänga ihop? :huh: Isåfall verkar det som att programmet liksom "hittar ett nytt nätverk" varje gång datorn startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir bara konstigare och konstigare för routern har ju IP-adressen 192.168.0.1.

 

Öppna upp brandväggen och välj Settings till vänster och sedan fliken Networks. Bifoga en skärmdump på hur det ser ut där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut där (Konstigt, det verkar ju som att datorn känner av hela 3 nätverk :huh: ):

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju lite underligt ut. Den där bilden visar IP-adress och gateway för det översta nätverket. Hur ser det ut när du klickar på den två andra (klicka i status-kolumnen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, inget verkar ändras.

 

Eller jo föresten det gjorde det. Ip-nummret ändras.

 

Är det så att programmet tror att det är ett nytt nätverk i varje port i routern (3 bortsett från den til min dator)? Jag förstår inte mkt nu... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...