Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarkonton "töms" (Windows 7)


Jonatan13

Rekommendera Poster

Hejhej!

 

Jag har haft ett problem ett tag nu med att 2 av de 3 användarkontona på datorn (de 2 minst aktiva kan man nog säga, mitt eget används varje dag och har inte samma problem) liksom "startas om" eller så varje gång man loggar in på dem. Om man t.ex. satt en bakgrundsbild eller kanske några ikoner på skrivbordet så försvinner dessa bara. Alltså de finns kvar så länge man är inloggad, men nästa gång man loggar in: vips är de borta och kontot är liksom "tilbaka på noll". Bland annat kommer den här inledande guiden upp igen när man startar win media player.

 

Användarkontona är (alla 3) administratörer så det borde inte vara något problem med det tycker jag.

 

Vad kan det hela bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på det här.

Dom flesta rekomenderar en Administratör och flera användare, det ska vara säkrare.

Ifall någon får kontroll på datorn(vid flera admin.) så kan dom ändra en massa oavsett vem som använder den.

För det är lätt att gå in användare kontot och ändra till Administratör.

 

Dom flesta som vill ha flera Administratörer gör det felet att den första blir Master i alla fall.

Om man går in i Usergroup så finns dom oftast som användare där.

 

Det står väldigt lite om fler användare, så det kan vara att det blir konflikt.

Och master den första som gäller.

 

Det var vad jag kunde hitta i ämnet.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det stämmer. Men det är nog ingen större risk att någon obehörig tar sig in. Det är lösenord på alla 3 kontona och det är mina egna syskon som använder dem.

 

Det stämmer nog att det första kontot blir nån slags master, men jag tycker inte att det förklarar att de andra startas om hela tiden.

 

Du nämner Usergroup, var hittar man det? Jag kan iaf inte se det i kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En usergroup har alla som har tillgång till datorn i sig.

Och det kan finnas flera olika grupper.

 

Men har du ingen så var det inte det problemet.

 

Det var att några hade flera amin-konton men flera hamna i en usergroup.

Så dom var tvugna att ta bort dom, göra om proceduren för att få alla rättigheter.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i C:\Användare, syns alla användare där med varsitt eget konto? Syns det någon skillnad när man loggar in med ditt fungerande konto eller med ett konto som verkar nollställt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i C:\Användare, syns alla användare där med varsitt eget konto? Syns det någon skillnad när man loggar in med ditt fungerande konto eller med ett konto som verkar nollställt?

 

Alla har egna mappar i C:\Användare + att det finns "Delat" & "TEMP".

 

Nja, skrivbordet ser väl ut som vanligt med undantagen att det i det fungerande kontot är betydligt fler ikoner och finare bakgrund. :) De övriga har "standard-bakgrunden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att det finns någon mapp som heter Temp i mappen C:\Användare. Det kan betyda att det har blivit skador i registret för de andra användarna så att deras information i det inte kan läsas in och att de i stället får en temporär (tillfällig) användare. I så fall kan en lösning vara att skapa nya användarkonton och flytta över det som ligger i C:\Användare\"gammalt konto"\Bilder, Dokument, Favoriter och så vidare till motsvarande mappar för det nya kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att det finns någon mapp som heter Temp i mappen C:\Användare. Det kan betyda att det har blivit skador i registret för de andra användarna så att deras information i det inte kan läsas in och att de i stället får en temporär (tillfällig) användare. I så fall kan en lösning vara att skapa nya användarkonton och flytta över det som ligger i C:\Användare\"gammalt konto"\Bilder, Dokument, Favoriter och så vidare till motsvarande mappar för det nya kontot.

 

Aha, det kanske stämmer. Ska testa att göra nya konton. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du andra problem med datorn, blåskärmar, frysningar etc?

Eller har datorn stängts av med strömbrytaren i stället för med Start - Stäng av?

För man kan ju spekulera lite om varför det har blivit problem i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inga andra problem. Att det blir fel i registret trodde jag var sånt som händer då och då? Aja, jag testade iaf att göra nya konton och det verkade fungera faktiskt! Bakgrundsbilderna och liknande "personliga inställningar" stannar kvar! :) Den här temp-mappen tog jag bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...