Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upgradering till Windows 7


Max Bigert

Rekommendera Poster

Hej, jag är en vanlig grabb på 15 bast och behöver lite hjälp med uppgradering. jag har köpt Windows 7 från USA pga att det var billigare. det är bara ett problem. jag lyckades installera det på min andra dator men hårddisken skrevs sönder, så jag tänkte använda den på min laptop (som egentligen är bättre) men problemet är inte licensen. det är att den inte vill uppgradera pga att jag har ett annat spåk på datorn (Svenska som systemspråk). jag har testat att byta alla nationella inställningar till "engelska - US" som är samma som på Windows 7 och startat om för att vara säker på att alla inställningar ska ändras korrekt. ändå så säger den att det är ett annat språk. så jag pillade som tusan i typ en vecka och då funkade det... då kom nästa problem... en mapp i Windows (vista) mappen är skrivskyddad och jag får en felkod. kollade upp den och det var att den inte kunde ändra eller ha några som helst behörigheter. jag kollade även runt på idg:s hemsida och nätet om man kunde ta bort skrivskyddet. (självklart testade jag att högerklicka på mappen och gå in på egenskaper för att ta bort skrivskyddet som självklart inte funkade) och jag hittade en topic som passade. det stod om att "Top" mappen skulle skrivskyddet bort från först. funkade inte... har testat allt nu i 2 veckor och ber nu om hjälp. min pappa (IT-tekniker) vet inte heller vad som ska göras trots att han har letat sig blå på nätet.

 

Tack på förhand

Max Bigert [intresserad datorfreak]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du har i trådrubriken skrivit att du har problem med uppgraderingen till Windows 7, men vad jag förstår så gäller det ett problem med att få behörighet till en mapp. Har jag förstått det rätt?

 

I så fall berätta lite mer.

Har du den besvärliga mappen kvar på C: från Vista-tiden fast du nu har installerat Windows 7 eller ligger mappen någon annanstans?

Vad är det för mapp, inkl. sökväg?

 

-----------

Flyttar tråden från "Allmänt om datorer" till "Windows".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte vara lättare att säkerthetskopiera allt du har på datorn (vilket du ändå borde göra) och sen göra en ren installation av Windows 7. Då kommer inte dina inställningar och program från Vista att vara kvar men du får en ren installation och det borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du försöker uppdatera från en annan språkversion blir det problem, om du gör en ren installation bör det fungerar det bättre. Hoppas du vet att om när du eventuellt börjar på gymnasiet eller högre studier på heltid kan du få billigare Office och Windows samt gratis Visual Studio Professional och Expression Studio via CSN-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på om jag gjorde en säkerhets uppdatering... (har den ev. på bigbooken nere i gareget) och ja både mappen och språket är problemet... språketproblemet skiftade lite under tiden jag testade att ändra på mappen.

och om jag gör en "ren" installation så måste jag väl använda ett "Nuke" program för att radera allt först?

tack för tipset förresten alexa men hade redan en äkta registreringsnyckel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en ren installation av Windows 7 där hårddisken raderas först genom att välja Anpassad/custom installation. Då går det bra att byta språk utan problem.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom

På fliken Steg/Step 3 punkt 5 väljer du Anpassad/Custom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...