Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språk i linux mint?!


dedde7

Rekommendera Poster

Hej!

I linux mint så verkar det som att det är nåt fel med språket :D

Jag satte på svenska när den installerade, och efter installationen så ladda den ner massa språkpaket , så inget verka va fel. Men sen så är den konstig det är inte svenska hela tiden , och ibland fattas det ord. Det var samma sak med linux ubuntu D:. Linux e nog inte bra för den är gratis :S eler är det bara en bugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Alla program/moduler är inte översatta fullt eller inkorrekt översatta. Jag använder en linuxdistribution vid namn "peppermint" på min gamla laptop (fujitsu-siemens e7120), allt är inte översatt eller korrekt översatt. Annars är "peppermint" den mest kompletta distributionen jag testat.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Alla program/moduler är inte översatta fullt eller inkorrekt översatta. Jag använder en linuxdistribution vid namn "peppermint" på min gamla laptop (fujitsu-siemens e7120), allt är inte översatt eller korrekt översatt. Annars är "peppermint" den mest kompletta distributionen jag testat.

// Jari

Okej men ska det inte vara rätt?

Jag har ju operativsystemet på svenska och det blir ju ändå fel i språket :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skall det vara rätt. Hurdanna språkfel är det och i vilka program finns de? Gör en buggrapport till progammets utvecklare så blir de rättade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Li

Naturligtvis skall det vara rätt. Hurdanna språkfel är det och i vilka program finns de? Gör en buggrapport till progammets utvecklare så blir de rättade.

Det verkar vara några buggar på inloggninsskärmen och på vissa felmeddelanden där dom har blandat svenska och engelska, men så var det ju i Ubuntu också. Windows e bättre än linux verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara några buggar på inloggninsskärmen och på vissa felmeddelanden där dom har blandat svenska och engelska, men så var det ju i Ubuntu också. Windows e bättre än linux verkar det som.

Så felet är i gdm (gnomes inloggningshanterare). Antagligen är det så att den som översatt inte behärskat den svenska terminologin.

Inget program är helt felfritt. I fråga om språkhantering är linux överlägset Windows. Windows är enspråkigt medan linux är mångspråkigt och kan samtidigt hantera flera användare på olika språk. Språkinställningarna i linux är användarspecifika. gdm använder roots inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...