Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om Vista utan skiva!


dedde7

Rekommendera Poster

Hej!

Jag måste installera om Vista men jag har ingen cd-skiva bara en licensnyckel klistrad på datorn :D. Så jag vill veta om man kan installera om Vista utan skiva på nått sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag måste installera om Vista men jag har ingen cd-skiva bara en licensnyckel klistrad på datorn :D. Så jag vill veta om man kan installera om Vista utan skiva på nått sätt.

 

Ofta kan du då ominstallera datorn genom att, bränna egen skiva via program i start-menyn, ominstallera genom trycka på en F-tanget eller ominstallera via start-menyn, för att kunna berätta mer specefikt måste vi ha modellnummer och datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta kan du då ominstallera datorn genom att, bränna egen skiva via program i start-menyn, ominstallera genom trycka på en F-tanget eller ominstallera via start-menyn, för att kunna berätta mer specefikt måste vi ha modellnummer och datormodell.

Det är en Acer Aspire m5201 med Home Premium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Om du vågar ock kan, så finns ju möjligheten att du hittar din version av Vista på nätet. Du har ju licensen och du gör inget olagligt med detta förfaringssätt. Det finns ju risker förstås, men jag har gjort så och det har funkat. Det gäller bara att hitta rätt.

 

Om du nu inte kan skapa en själv i systemet, men det brukar man som sagt göra, det första man gör på en ny dator, när OS:et inte har skickats med.

 

Har du nu strul, så kanske inte det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vågar ock kan, så finns ju möjligheten att du hittar din version av Vista på nätet. Du har ju licensen och du gör inget olagligt med detta förfaringssätt. Det finns ju risker förstås, men jag har gjort så och det har funkat. Det gäller bara att hitta rätt.

 

Om du nu inte kan skapa en själv i systemet, men det brukar man som sagt göra, det första man gör på en ny dator, när OS:et inte har skickats med.

 

Har du nu strul, så kanske inte det går.

Datorn var igentligen uppgraderat till windows 7 med gratis skiva som man fick när man köpte datorn mellan blablabla månader. Och sen fick jag tillbaka den från lagning där dom hade bytt hårddisk för den hade krashat läs min tråd om det. Och när jag köpte den var den ett demoex utan kartong och allting sånt , så nu vet jag inte ens vilken vista licens som e på :P. Sen har jag också råkat tappa bort windows 7 skivorna :D :D. Vet ni om detfunkar att ladda ner nåt windows 7 och aktivera det med uppdateringslicensen? Jag tror inte det för att det står på licensgrejen såhär: winvista home premium till win7 home premium upg fulfill acer incorporated. Så det verkar inte vara en vanlig licens. men dom kan ju ha installerat ett annat vista än det datorn levererades med det vet juinte jag :D. Nästa gång en hårddisk krashar borde det gå att laga själv så man slipper vänta 1000 veckor :D och man vet vad dom lägger in på den. nu är det väldigt mycket text vet nån hur man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du en Windows 7 licens, från Acer, så kontakta dem för nedladdning eller skiva.

Antar att det är det bästa, annars finn Windows Anytime Upgrade, men antar att den kostar pengar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du en Windows 7 licens, från Acer, så kontakta dem för n, rade, men antar att den kostar pengar.

Mvh

Mats H

Hej!

Men jag har en uppgraderingslicens och jag vet inte om den bara funkar att installera en gång. Och så undrar jag vad en oem licens är. Jag får försöka leta upp uppgraderingsskivorna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

glömde totalt OEM frågan. Men väldigt enkelt.

OEM är en licens för datortillverkare/byggare, typ du köper en HP dator o får ingen disc med!

Samtidigt får du inte ändra i hårdvaran, förutom byta hårddisk, o möjligen addera lite minne, enligt licensavtalet.

Annars kan du googla OEM, och få mängder med juridiska och tekniska förklaringar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

glömde totalt OEM frågan. Men väldigt enkelt.

OEM är en licens för datortillverkare/byggare, typ du köper en HP dator o får ingen disc med!

Samtidigt får du inte ändra i hårdvaran, förutom byta hårddisk, o möjligen addera lite minne, enligt licensavtalet.

Annars kan du googla OEM, och få mängder med juridiska och tekniska förklaringar.

Mvh

Mats H

HEJ!

Okej jag ska köra upgrade advisor snart. :D

bra dåvet jag va en oem licens är :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHA skivorna är borta :D men jag ska köra UPGRADE ADVISOR så fort den har installerat några 100 uppdateringar o_O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad kan säga??

:D:(:D

Lycka till!

Mvh

Mats H

Hitta uppgraderingsskivorna :D :D

har windows 7 nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan ju bara gratulera dig!

:D

Håll nu dina skivor på plats som du kommer ihåg!

Lycka till i fortsättningen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan ju bara gratulera dig!

:D

Håll nu dina skivor på plats som du kommer ihåg!

Lycka till i fortsättningen.

Mvh

Mats H

haha nu har jag skivorna på en plats jag aldrig glömmer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...