Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med wi-fi


fr-dr-k

Rekommendera Poster

Sitter och försöker koppla upp en Windows 2000-maskin mot ett trådlöst nätverk. Signalstyrkan är inte lysande, kring 25

%, men inga problem att identifiera SSID på den router jag vill ansluta till. Bl.a. klagas det på "invalid length" på WEP-key. Den angivna nyckeln är fem tecken lång.

 

Sitter med en Windows 7-maskin intill och med den är det inga problem att ansluta med det angivna uppgifterna.

 

Finns det ngn form av universell standarddrivrutin för trådlösa nätverkskort eller måste man köra med tillverkarens?

 

Har provat med samma maskin och samma trådlösa nätverkskort i ett annat nätverk tidigare och då gick det fint.

 

Windows klagar också: "Anslutning till lokalt nätverk 2, Ingen nätverkskabel är ansluten"

 

Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser det ut som att jag har kontakt med routern men jag kommer inte ut på nätet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att jag är ansluten men inte har fått någon IP-adress tilldelad?

 

Hur kontrollerar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör ipconfig får jag:

 

Anslutningsspecifika DNS-suffix:

Autokonfiguration IP-adress: "En adress som börjar på 169. och som inte ligger inom den range av ip-adresser som den aktuella routern delar ut"

Nätmask: 255.255.0.0

Standard-gateway:

 

Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provar mig fram lite:

En "ipconfig /relaese" ger:

 

"Windows 2000 IP-konfiguration

 

Alla kort bundna till DHCP har inte DHCP-adresser. Adresserna konfigurerades automatiskt och kan inte frigöras"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att problemet är att jag får en 169-adress istället för en 192-adress.

 

Tips någon på vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du inte har MAC-låsning påslagen i routern? Är DHCP aktiverat i routern? Felet ligger knappast i datorn. Drivrutinerna för nätverkskort är specifika för kortets komponenter. En möjlighet att gå runt problemet är att ställa in IP-nummer, nätmask, gateway och DNS manuellt. Alla värden utom IP-numret skall vara samma som i W7-datorn. IP-numret skall vara i samma subnät men olikt och utanför routerns DHCP-pool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du inte har MAC-låsning påslagen i routern? Är DHCP aktiverat i routern? Felet ligger knappast i datorn. Drivrutinerna för nätverkskort är specifika för kortets komponenter. En möjlighet att gå runt problemet är att ställa in IP-nummer, nätmask, gateway och DNS manuellt. Alla värden utom IP-numret skall vara samma som i W7-datorn. IP-numret skall vara i samma subnät men olikt och utanför routerns DHCP-pool.

 

Tack för tips fagerja!

 

MAC-låsning: Nej

DHCP: Ja

 

Har kopierat alla inställningar (utom ip) så gott jag förstår från w7-datorn till w2k-datorn. DNS-servrarna börjar på 213. Är det ett externt nr och ska jag kopiera det också?

 

Har ändrat så att routerns pool slutar med 192.168.0.249 och gett w2k-datorn 192.168.0.250.

 

Vid ipconfig ger det:

Anslutningsspecifika DNS-suffix:

IP-adress: 192.168.0.250

Nätmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 192.168.0.1

 

Datorn säger även "Ansluten till lokalt nätverk 54 Mbps"

 

Edit: w2k-datorn finns även med på routerns lista över DHCP anslutna datorer.

 

Dock...

Ikonen för wlan-appen i statusfältet lyser gult och jag kommer inte ut på nätet...

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ange DNS. IP-nummer, som börjar på 213 är externa och tillhör din ISP. Men att DSNS-servrarna är externa är inget problem. Du bör komma ut på nätet utan angiven DNS men då måste du alltid skriva in IP-nummer i adressfältet eller ha det angivet i hosts-filen. De flesta hemmaroutrar fungerar också som DNS.proxy så du kan alternativt ange routerns IP-nummer som DNS.

 

Kan du pinga W2k-datorn från W7-datorn och tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, men ändå inte... När ping av router gick ibland och ibland inte började jag ana att det fysiska avståndet till routern kunde vara ett problem. Mycket riktigt, på nära håll fungerar det som det ska med nuvarande inställningar men inte där jag befinner mig nu. Tack igen fagerja för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...