Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
solguden

Från vista till xp, PROBLEM HJÄLP...

Rekommendera Poster

solguden

Tjena!

Sitter här nu och blir smått galen! Försöker installera xp på min vista dator. Jag har xp skivor och laglig nyckel men jag får upp ett felmeddelande som lyder:

Ett fel uppstod och Windows har stängs ner för att förebygga problem på din dator.

Kontrollera att datorn inte har några virus.

Ta bort alla hårdiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats.

Kontrollera att hårdisken är korrekt konfigurerad och terminerad.

Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårdisken är skadad.

Vad är fel? Jag startar bios så den läser från skivan, och blå skärm och "Windows xp pro installation" kommer upp, och massa krux "läses in" på botten. Men efter det ska den väl hoppa vidare till partionering? Istället får jag felmeddelandet istället.

Hur ska jag gå till väga?

Mvh Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Låter som en blåskärm med felmeddelande. Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Eftersom det inträffar under installationen kan det bero på något hårdvarufel, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk. Har du haft något problem med Vista-installationen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
solguden

Låter som en blåskärm med felmeddelande. Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Eftersom det inträffar under installationen kan det bero på något hårdvarufel, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk. Har du haft något problem med Vista-installationen?

Det är ju inget felmedelande så utan layouten för installationprogrammet för xp är ju blått, men kallar det för felmeddelande hehe

Har inga bokstäver längst upp, dock längst ner står det:

STOP: 0x0000007B (0xf78d2524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

va tusan är det? haha

har aldrig haft problem innan av installation av vista, formaterat om datorn innan utan problem osv.

för övrigt så är det en Packard Bell IMEDIA D3600 NC

Läste även detta någonstans:

Windows tillåter inte att du endast installerar Windows XP ”ovanpå” Windows Vista så du måste radera Windows Vista och göra en ny installation av Windows XP

Hur kan jag blåsa vista innan jag lägger i xp då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Det är väl det vanliga som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
solguden

0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Det är väl det vanliga som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

hmm okej..

på alternativ 3 kunde jag inte hitta skiten i BIOS... haha

hur ska jag gå tillväga om jag ska göra enligt alt 2? (kan inte göra alt 1 eftersom det inte finns en diskett läsare i denna datan) Gärna en liten steg guide för har aldrig behövt gå in såhär avancerat förut. ;)

Mvh Alex

EDIT: Har nu dragit ner nlight och även gjort en ny mapp på skrivbordet där jag kopierat alla filer från installationsskivan. Hur går ja vidare nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Umepeter

Det låter precis som det problem jag hade på en kompis dator, det löstes med att man gick in i bios och ändrade inställningen för hårddisken, i min kompis fall så stog den som RAID trots att han bara har en hårddisk, prova med att ändra det så bör det fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olle Munter

solguden!

Du menar väl CD-läsare eller?

Annars så formaterar man ju normalt disken i och med att du startar datorn med XP orginalCD i burken. Detta ska naturligtvis gå att göra och på så sätt kan du blåsa bort Vista och göra en anpassad (ren) installation av XP.

Problemet kvarstår förstås, eftersom CD-läsare saknas.

Ett sätt, är att använda en USB-pinne:

http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp-med-ett-usb-minne

Finns många förslag på detta, vid en sökning på Google.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Umepeter

solguden!

Du menar väl CD-läsare eller?

Annars så formaterar man ju normalt disken i och med att du startar datorn med XP orginalCD i burken. Detta ska naturligtvis gå att göra och på så sätt kan du blåsa bort Vista och göra en anpassad (ren) installation av XP.

Problemet kvarstår förstås, eftersom CD-läsare saknas.

Ett sätt, är att använda en USB-pinne:

http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp-med-ett-usb-minne

Finns många förslag på detta, vid en sökning på Google.

Jodå, det brukar ju vara så, och det var precis det jag trodde tills jag av en slump tittade i BIOS vad hårddisken var inställd på, när jag ändrade inställningen från RAID till normal så löste sig alla installationsproblem direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jodå, det brukar ju vara så, och det var precis det jag trodde tills jag av en slump tittade i BIOS vad hårddisken var inställd på, när jag ändrade inställningen från RAID till normal så löste sig alla installationsproblem direkt.

Det var väl så man fixade enligt min punkt 3 i den datorns BIOS, eftersom RAID-mod också aktiverar AHCI enligt andra stycket i länken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Umepeter

Det var väl så man fixade enligt min punkt 3 i den datorns BIOS, eftersom RAID-mod också aktiverar AHCI enligt andra stycket i länken.

Du har så rätt så Cecilia, jag som missade det inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...