Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borttappat Internet på Vista-dator


Börni

Rekommendera Poster

En bekant har tappat Internet på sin dator och jag försöker hjälpa till. Dock håller jag fortfarande fast vid Windows XP och har ingen erfarenhet av Vista. Datorn har Vista Home Basic.

 

Först fick jag Internet att funka igen genom att slå av och på modemet resp routern. Plötsligt gick det men glädjen varade inte länge. Provade att avaktivera och aktivera nätverkskort, inget hjälpte. Tog hem datorn för att köra på mitt eget nätverk som jag vet funkar och det visade sig att felet ligger hos datorn. Jag har avaktiverat det trådlösa kortet och kör med fast nätverk för att slippa div. trådlösa problem.

 

Nätverkskortet får alla adresser från routern och ”Nätverket” visar korrekt alla komponenter, datorn, routern, nätverksskrivare och NAS. ”Nätverks- och delningscenter” liksom ”Nätverkskartan” visas korrekt med ”grön” linje till Internet (men ibland faktiskt kortvarigt med rött avbrottskryss). Men Internet Explorer kan inte visa någonting, inget på Internet och inte heller routerns webbsida. Det spelar ingen roll om man söker på en IP-adress eller på en url. Installerade program som söker uppdateringar kommer inte ut. Jag har återställt alla Internetinställningar till standardinställning. Däremot kan jag pinga alla enheter i nätverket och till och med IP-adresser på Internet. Klickar man på ”Diagnostisera anslutningsproblem” på en icke fungerande IE-flik blir resultatet ”Ett fel som inte kan repareras automatiskt upptäcktes”.

 

Jag tycker själv det verkar som något brandväggsproblem men både installerad brandvägg och Windows brandvägg är inaktiverade.

 

Har någon något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

datorn kan ju ha fått ngt otyg som hindrar internet åtkomst.

Har du skannat för virus?

Du kan ju prova att installera Malwarebytes och prova.

Malwarebytes' Anti-Malware : Malwarebytes

Du får väl flytta över installationsfilen till datorn.

 

Ett annat tips om Malwarebytes inte hittar något, kan vara att återställa hostsfilen, till normalvärde.

Hur återställer jag filen hosts till ursprungsversionen?

 

Återkom med hur det går!

Mvh

Mats h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter närmast som problem med TCP/IP protokollet. Pröva med att ominstallera TCP/IP-protokollet. Websidor använder TCP-protokollet medan ping, som fungerar, använder ICMP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+

Låter närmast som problem med TCP/IP protokollet. Pröva med att ominstallera TCP/IP-protokollet. Websidor använder TCP-protokollet medan ping, som fungerar, använder ICMP.

 

Tack för tipset men det tar ett tag innan jag kan rapportera om resultatet. Och hur omistallerar man TCP/IP i Vista? Det finns ingen Windowsskiva utan ett recoverysystem där man använder en backup-skiva (tror jag) som finns hos datorns ägare som för övrigt är en äldre dam som inte sysslat med annat än lätt surf och epost. Svårt att förstå hur TCP/IP skulle kunna bli sabbat.

 

Hoppsan, har tittat på fotboll och såg inte att inlägget från Mats H dykt upp. Jag får kolla på det i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

finns länk till snabbfix, bara att ladda ned, se inlägg#4.

Mvh

Mats H

 

Tack, det var ju bekvämt. Tyvärr hjälpte det inte, det måste vara något annat fel. Tror inte så mycket på teorin om virus men ska försöka göra en scanning under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu även kört återställning av hosts, fortfarande utan resultat. Kör nu Malwarebytes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om Malwarebytes inte hittar ngt, och du återtällt hostsfil, och TCP/IP.

 

Kontrollera dina Internetanslutningar. Öppna Internet Explorer, Verktyg\Internetalternativ - Fliken Anslutningar, tryck på knappen LAN-inställningar, avmarkera/ta bort allt som finns utom Hitta Inställningar Automatiskt. Prova att ansluta.

 

Om det inte fungerar, vilket Antivirus kör du, stäng av brandmuren och testa att ansluta t.ex http://www.bredbandskollen.se

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat något av de andra förslagen?

 

Kopplat närverkskabel rakt in på modemet?

Annars återstår väl endast systemåterställning till en tidpunkt då datorn bevisligen fungerade.

 

Återställnng av routers och modem genom att dra ur elkabel i och stänga av allt under minst 20 minuter?

Du har nämnt att du gjort det tidigare?

Hur ser netstat ut? (skriv netstat i sökrutan)

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om Malwarebytes inte hittar ngt, och du återtällt hostsfil, och TCP/IP.

 

Kontrollera dina Internetanslutningar. Öppna Internet Explorer, Verktyg\Internetalternativ - Fliken Anslutningar, tryck på knappen LAN-inställningar, avmarkera/ta bort allt som finns utom Hitta Inställningar Automatiskt. Prova att ansluta.

 

Om det inte fungerar, vilket Antivirus kör du, stäng av brandmuren och testa att ansluta t.ex http://www.bredbandskollen.se

 

Mvh

Mats H

 

Obs att jag kör på mitt eget system som funkar helt OK med mina (2) egna datorer, så Interanslutningarna är OK. Jag har redan kollat Internetalternativ, fliken Anslutningar står som du föreslår och jag har dessutom gjort allmän återställning till standard. Det antiviruspaket som fanns tidigare (Norman) tog jag bort när jag först kortvarigt fick Internet att funka (se mitt första inlägg) för att ersätta med ESET Smart Security men jag kom aldrig så långt som till registrering och signatursfiluppdatering eftersom under tiden Internet hade försvunnit igen. För närvarande är både Windows brandvägg och ESET-brandväggen avaktiverade.

 

En fundering jag har gäller just borttagandet av Norman-paketet. Det var inte helt enkelt eftersom Norman hade lagt ut snubbeltrådar på vägen men det gick till slut utan att jag behövde använda andra medel än den ordinarie avinstallationen. Men jag kommer ihåg ett tillfälle en gång för många år sedan när jag skulle avinstallera ett antivirus från Symantec. Avinstallationsprogrammet var (förmodligen med flit) helt kasst och inte bara Internet utan hela nätverksfunktionen försvann. Jag ska inte trötta med hela historien men till slut visade det sig att tjänsten nätverk hade villkorats så den kunde inte köras utan en viss fil från Symantec. Nu funderar jag på om något liknande kan ha hänt med Norman, men som sagt, jag hittar inte så bra i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det låter väl inte helt omöjligt,

har varit trådar, inlägg, med just den lösningen, avinstallera Norton, sedan fungerade det.

http://www.norman.com/Support/Knowledge_bases/Norman_Virus_Control/Windows/installation/11640/se

 

Fungerar det fortfarande inte kan du använda dig av Windows Installer CleanUp Utility. Detta program hjälper dig att avinstallera och eliminera spår av program från ditt system. Detta fungerar ofta, men inte alltid. Om inte får du använda dig av nästa metod.

 

Om ingenting fungerar måste du försöka att ta bort Norman själv. Detta gör du genom att ta bort alla referenser till programmet från registret. För att börja editera i registret skriver du "regedit" från "kör..." kommandot. Sök sedan på Norman och ta bort de saker som verkar logiskt. Observera att du är på egen hand här - detta ingår inte i supporten från Microsoft eller Norman (eller IDG). Bra nycklar att titta på efter referenser som skall bort är HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Norman, samt HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Sevices\ och hitta den service som startar Norman.

 

När du tror att du tagit bort alla referenser till Norman ur registret, ta då bort programmet från c:\windows\program\norman\ eller den plats du nu har installerat det. Starta om, och se om du kan installera ditt nya antivirus.

 

Du kan du kolla i nätverkskortet, egenskaper om IPv6 är ibockat, har funnits trådar, inlägg, då det bockats ur, som fått fart på Vista igen!

 

Får passa på att önska Trevlig Midsommar o Lycka Till med detta!

Återkom gärna!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte Norman-länken att fungera :unsure:

 

http://www.norman.com/support/support_issue_archive/67798/en finns ett särskilt städprogram för Norman. Kontrollera mot listan där att det stämmer med det Norman-program som var installerat.

 

Nej, det stämmer, verkar som Norman tagit bort den sidan. Jag hittade ett Norman avinstallationsprogram (möjligen samma) på en annan sajt men det var ingen glädje med den sorgen. Ska berätta om det senare men tills vidare kan jag rapportera att jag återställde alla försök och är tillbaka på ruta ett. Det är mycket nu, bl a midsommar ...

 

 

Vill önska alla Glad Midsommar och tackar för den hjälp jag fått hittills

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Hoppas midsommaren varit lyckad. Under helgen hände inget men här kommer en komprimerad rapport om vad som hänt före och efter.

Jag fick alltså tag på ett Norman avinstallationsprogram men det funkade förstås inte eftersom jag ju redan gjort en visserligen ofullständig men dock avinstallation. Alltså hittade programmet ingenting att avinstallera.

 

Fick tag på min bekants Normanskiva efter helgen och installerade programmet på nytt för att kunna göra avinstallationen bättre nästa gång. Svårt att säga om resultatet blev bättre men löste problemet gjorde det hursomhelst inte.

 

Gjorde sedan en genomsökning med två olika registertvättprogram och tog hänsynslöst bort allt som hittades. Detta gjorde inget intryck på IE som fortfarande vägrade visa någon sida.

 

Sen såg jag någonstans ett tips om att det kunde vara fel på winsock eller winsock2. Hittade en instruktion på microsoft.com om hur man resettar winsock i Vista, följde den och … BINGO … den efterlängtade startsidan dök upp i Internet Explorer.

 

Hur det kunnat bli fel på winsock undrar man ju men problemet är i alla fall löst. Nu är det bara att installera ESET antivirus i datorn.

 

Ber att få tacka för all hjälp. Jag tror inte jag kommit så här långt utan era tips som triggade igång mig.

 

PS! Jag har själv ett helt annat problem (med min AIO-skrivare) som jag just ställt en fråga på http://smart.idg.se/topic/49588-mork-utskrift-pa-fotopapper-med-hp-c7280/. Fortfarande tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...