Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket program ska jag använda?


Jonas.

Rekommendera Poster

Tjenis. Jag har kommit över en bok täckande Visual C++ .NET.

(Microsoft VISUAL C++ .NET steg för steg)

Dock ingår inte IDE i bokköpet.

Nu undrar jag: Vilken av Microsofts programvara behöver jag, som gör samma sak som

"Microsoft Visual Studio .Net Professional" gjorde för de som köpte boken när den kom ut (2002)? (nämnd i boken, som ett av alternativen till vad man ska köpa till boken)

Det finns en annan version, som de också nämner i boken, "Microsoft Visual C++ .Net Standard".

Jag har tidigare suttit med lite grundläggande C++programmering, och bekantat mig med syntax,

funktioner, klasser, variabler etc. och använt programmet "Microsoft Visual C++ 2010 Express",

men jag tror inte att jag kan använda den till .NET-grejjerna, eller?

 

Tex. säger boken åt mig i Kap 2 att öppna ett nytt projekt av typen "Managed C++ Application",

men denna template finns inte installerad, dvs, alternativet finns inte i listan över valbara projekt-typer.

What to do?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenis. Jag har kommit över en bok täckande Visual C++ .NET.

(Microsoft VISUAL C++ .NET steg för steg)

Dock ingår inte IDE i bokköpet.

Nu undrar jag: Vilken av Microsofts programvara behöver jag, som gör samma sak som

"Microsoft Visual Studio .Net Professional" gjorde för de som köpte boken när den kom ut (2002)? (nämnd i boken, som ett av alternativen till vad man ska köpa till boken)

Det finns en annan version, som de också nämner i boken, "Microsoft Visual C++ .Net Standard".

Jag har tidigare suttit med lite grundläggande C++programmering, och bekantat mig med syntax,

funktioner, klasser, variabler etc. och använt programmet "Microsoft Visual C++ 2010 Express",

men jag tror inte att jag kan använda den till .NET-grejjerna, eller?

 

Tex. säger boken åt mig i Kap 2 att öppna ett nytt projekt av typen "Managed C++ Application",

men denna template finns inte installerad, dvs, alternativet finns inte i listan över valbara projekt-typer.

What to do?

 

/Jonas

 

Jag tror du söker Microsoft Visual Studio 2010 Professional om du vill ha senaste versionen, du kan ladda hem en gratis testversion på http://www.microsoft.com/visualstudio/sv-se/products/2010-editions/professional

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du söker Microsoft Visual Studio 2010 Professional om du vill ha senaste versionen, du kan ladda hem en gratis testversion på http://www.microsoft.com/visualstudio/sv-se/products/2010-editions/professional

Och den kan hantera .NET? Även fast det i boken stod att det skulle heta "Visual Studio .NET Pro"?

Har de bakat in allt i den där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den kan hantera .NET? Även fast det i boken stod att det skulle heta "Visual Studio .NET Pro"?

Har de bakat in allt i den där?

 

Den ska klara .NET Framework 4. Ladda hem testversionen först och prova dig, lite nya saker har hänt sedan 2003 då "Visual Studio .NET 2003" kom ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska klara .NET Framework 4. Ladda hem testversionen först och prova dig, lite nya saker har hänt sedan 2003 då "Visual Studio .NET 2003" kom ut.

Hittade vad för projekt boken letade efter. Ett sk. CLR-projekt. Körde det första exemplet i boken, naturligtvis det första efter HelloWorld, i MSVC++ 2010 Express, fick några kompileringsfel, som jag rättade till, och kom sedan till ett error, där kompilatorn ville att jag i samband med att jag startade programmet från kommandotolken skulle skicka med ett argument för att använda föråldrad syntax. Jag får en känsla av att jag ska köpa en nyare bok. Dock kan jag säkert lära mig en del genom att läsa boken, men det blir inte mycket faktiskt skriven kod, och experiment, om jag måste hålla på såhär. Det är ju synd. Man lär sig mycket på att experimentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...