Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Den externa hårddisken startar inte


Lasse.J

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Western Digital extern hårddisk my passport Elite 500 Gb. Jag har även graderat upp mitt operativsystem Windows Vista till Windows 7. Efter uppgraderingen kan jag inte komma åt de sparade filerna på den externa hårddisken och när jag öppnar "Den här datorn" får jag endast upp en ruta med text : CD-enhet (F)WD SmartWare. Den ruta som man öppnar de lagrade filerna kommer ej upp. Såvitt jag kan se så öppnas endast den externa hårddiskens egen programvara och jag kommer inte åt de sparade filerna. Jag har varit inne på WD hemsida och laddat ned senaste mjukvara och drivrutiner. På samma USB port som den är ansluten till fungerar t.ex USB minne utan problem.

Jag har även provat hårddisken på en laptop med samma operativsystem och där fungerar den klockrent. Har någon något bra tips.

Tack på förhand.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Pröva att installera av programvaran för Western Digitaldisken om sådan finnes. Jag använder aldrig medföljande program till mina exrterna diskar, utan sköter all hantering av diskarna i utforskaren. Det kan ju vara något annat fel förstås. Själv använder jag Freecom och Western Digitals diskar och dom har alltid funkat, oavsett vilken dator jag ansluter dom till via USB och i både XP Pro, samt Windows 7 Ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarast fråga om ett rättighetsproblem. Efter byte av OS har du inte rätt att läsa filerna, då du är en annan användare än den som skapade filerna. Logga in som administratör och byt ägare på filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

fagerja!

 

Stämmer inte riktigt. Om jag kopierar från XP eller Windows 7 och vise versa, kan jag läsa och hämta mina filer och mappar, på mina externa diskar och oavsett vilken dator, dom är skapade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fagerja!

 

Stämmer inte riktigt. Om jag kopierar från XP eller Windows 7 och vise versa, kan jag läsa och hämta mina filer och mappar, på mina externa diskar och oavsett vilken dator, dom är skapade på.

Fast du har kanske samma användarnamn på alla datorerna eller behörigheten/rättigheterna på filerna är satta mindre snävt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har inte samma användarnamn på någon dator. Jag är förstås Administratör på alla mina datorer. Det är bara jag och hustrun som använder dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som administratör har du full tillgång till alla filer. Sedan beror det även på vilket filsystem du använder. FAT har behörighetsinställningar medan du i NTFS kan ange rättigheter och ägare till filer och mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Western Digital extern hårddisk my passport Elite 500 Gb. Jag har även graderat upp mitt operativsystem Windows Vista till Windows 7. Efter uppgraderingen kan jag inte komma åt de sparade filerna på den externa hårddisken och när jag öppnar "Den här datorn" får jag endast upp en ruta med text : CD-enhet (F)WD SmartWare. Den ruta som man öppnar de lagrade filerna kommer ej upp. Såvitt jag kan se så öppnas endast den externa hårddiskens egen programvara och jag kommer inte åt de sparade filerna. Jag har varit inne på WD hemsida och laddat ned senaste mjukvara och drivrutiner. På samma USB port som den är ansluten till fungerar t.ex USB minne utan problem.

Jag har även provat hårddisken på en laptop med samma operativsystem och där fungerar den klockrent. Har någon något bra tips.

Tack på förhand.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag fick tydligen iväg grundfrågan igen. Min fråga var hur jag gör för att byta namn på filerna och hur kommer jag åt dem.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra en skärmdump (Print Screen) på "Datorn" med det felmeddelande du skrev om och så bifoga den till ditt svar?

Likaså en skärmdump på Diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera) vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra en skärmdump (Print Screen) på "Datorn" med det felmeddelande du skrev om och så bifoga den till ditt svar?

Likaså en skärmdump på Diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera) vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var en bild av Enhetshanteraren och inte Diskhantering. Se om du kan hitta Diskhantering i listan som kommer upp när du väljer Hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var en bild av Enhetshanteraren och inte Diskhantering. Se om du kan hitta Diskhantering i listan som kommer upp när du väljer Hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Här kommer förhoppningsvis rätt bild. Tacksam för ditt engagemang.

 

 

HÄlsningar

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan man se tre hårddiskar, den med C: som du har Windows på, en som kallas Disk 1 som inte har någon enhetsbokstav samt slutligen E: som är flyttbar och utan media. I min dator är platserna för minneskort (såna man har i kameran) markerade som flyttbara och utan media. Jag antar att det därför är Disk 1 som är den externa hårddisken. Kan du högerklicka där det står 465,11 GB och välja något med att sätta en enhetsbeteckning? I så fall gör det och se om det hjälper för att den ska dyka upp i Datorn.

 

Den troligaste orsaken till problemet är att den enhetsbokstav som hårddisken brukar ha redan är upptagen av något annat i din dator, D: som är CD-enheten eller E: som är minneskortsläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan man se tre hårddiskar, den med C: som du har Windows på, en som kallas Disk 1 som inte har någon enhetsbokstav samt slutligen E: som är flyttbar och utan media. I min dator är platserna för minneskort (såna man har i kameran) markerade som flyttbara och utan media. Jag antar att det därför är Disk 1 som är den externa hårddisken. Kan du högerklicka där det står 465,11 GB och välja något med att sätta en enhetsbeteckning? I så fall gör det och se om det hjälper för att den ska dyka upp i Datorn.

 

Den troligaste orsaken till problemet är att den enhetsbokstav som hårddisken brukar ha redan är upptagen av något annat i din dator, D: som är CD-enheten eller E: som är minneskortsläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Tack för din kompetenta hjälp. Nu fungerar det och det var som du trodde en enhetsbeteckning som saknades. Det är underbart när man träffar människor som är så kunniga som du! Jag har varit i kontakt med PC akuten, en serviceverkstad för datorer samt ett antal experter på butiker som säljer dessa hårddiskar. Jag har även frågat Western Digital men alla har barat sett frågande ut och sagt att det var ett märkligt problem.

Tack ännu en gång.

 

Hälsningar

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Dessa ställen har kanske varit alltför inriktade på hårddisken i stället för att tänka på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...