Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, vilken dator? HD filmer se/redigera.


arvid

Rekommendera Poster

Hej.

Behöver hjälp med vilken bärbar dator jag ska köpa. Vi har en HD videokamera så vi vill ha en bärbar dator där vi kan hantera filmerna. Och koppla upp mot tvn.

 

Var runt i affärer idag och fick olika svar överallt. På sista stället sa dom saker som dom andra inte sagt och nu är vi helt vilse.

Vill ha en enkel, hyfsat billig dator för normal användnig, dock HD kravet. Ska EJ spela spel på den.

 

Vad ska vi leta efter? Vad för typ av processor? Grafikkort? Inhandlas var?

 

Tacksam för svar av er kunniga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Dator du ska välja Beror en del på vilka program du ska för att Bearbeta HD-videon.

Programmen har olika krav.

 

En billig Dator är nog inget val, för du behöver En hel del Minnen, och en kraftig Processor.

Och ett hyfsat Grafikkort.

HP, har Bra lösningar med ATI GRAFIKKORT, Med HDMI port kan du koppla upp TV:n i Full HD, om du har en Platt TV med Full HD.

 

http://www.prisjakt.nu Kan du söka med Olika parametrar för att se vad som finns att Köpa.

 

Hoppas det har hjälpt dig lite.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Dator du ska välja Beror en del på vilka program du ska för att Bearbeta HD-videon.

Programmen har olika krav.

 

En billig Dator är nog inget val, för du behöver En hel del Minnen, och en kraftig Processor.

Och ett hyfsat Grafikkort.

HP, har Bra lösningar med ATI GRAFIKKORT, Med HDMI port kan du koppla upp TV:n i Full HD, om du har en Platt TV med Full HD.

 

http://www.prisjakt.nu Kan du söka med Olika parametrar för att se vad som finns att Köpa.

 

Hoppas det har hjälpt dig lite.

 

Tack för ni delar med er!

 

 

Hej.

TAckar för hjälpen, men kan du precisera dig lite angående hur kraftig processor? Vilket grafikkort? Hur mkt minne i ramen och grafikkortet? Som sagt dom i affärerna vet ju mindre än vad jag vet och det jag vet är väldigt lite.....

 

Tror du det skulle funka med en intel i5 processor? 4 gigg i ram? 1 gigg grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För filmredigering vore det bra med mer RAM-minne, t ex 6 GB. Det är kanske inte nödvändigt att det finns så mycket RAM i datorn när du köper den, men att du senare kan komplettera med mer RAM-minne.

 

Men det är en avvägning mellan budget och dina krav på snabbhet. Har man en långsammare processor eller lite minne tar programmet längre tid på sig bara, så länge som man uppfyller minimikraven för filmredigeringsprogrammet. Men i5 är en bra serie av processorer, men det är en serie med olika kraftfulla processorer.

 

Hur mycket minne det finns på grafikkortet är inte särskilt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en Alternativ sökning för dig på prisjakt.

 

Bärbar Dator.

5 st olika märken.(för att få ner antalet)

Intel core Processor(3,5,7).

Internminne Minst 4GB

Hdmi(för att kunna koppla upp TV:n)

 

 

Fick fram en hel del alternativ.

Väldigt få med Intel core i5.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s54285012&o=tillv_pop&cols=#prodlista

 

Du måste klicka på Produktnamnet för att komma till Egenskaper för dator.

 

För att använda Mer än 4GB, minne så behövs ett Operativsystem med 64bit.

Dom flesta datorer erbjuds med Windows 7 64bit.

 

 

Jag föredrar ATI Raedon Grafikkort Men Dom är få som har den typen av Grafikkort med Intel processor.

 

 

Hoppas det kan hjälpa dig lite på traven.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Oavsett dator, grafikkort och minne mm, så blir det största problemet vilken videofilmsredigerare du kommer att använda. Det finns massor att välja, allt från enkla svenska program, som kan vara nog så svåra att jobba med. Själv har jag testat ett flertal och ingen har jag egentligen fastnat för. Använder för tillfället AVS Videoeditor, som jag kan hantera något så när, men som sagt, det är där problemen kommer.

 

Magix har en svensk billighetsversion som är värdelös:

 

http://www.magix.com/se/video-easy/

 

Testa gärna, jag tyckte inte om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Behöver hjälp med vilken bärbar dator jag ska köpa. Vi har en HD videokamera så vi vill ha en bärbar dator där vi kan hantera filmerna. Och koppla upp mot tvn.

 

Var runt i affärer idag och fick olika svar överallt. På sista stället sa dom saker som dom andra inte sagt och nu är vi helt vilse.

Vill ha en enkel, hyfsat billig dator för normal användnig, dock HD kravet. Ska EJ spela spel på den.

 

Vad ska vi leta efter? Vad för typ av processor? Grafikkort? Inhandlas var?

 

Tacksam för svar av er kunniga :)

 

Hej!

Hade det varit jag som skulle leta efter en bra dator för ditt ändamål skulle jag titta på följande datorer:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s54426541

 

Utöver det som finns där, bör man också fundera på:

  • Hur importerar jag mina filmer från HD-kameran?
  • Hur vill jag exportera mina filmer?
  • Behöver jag en extern disk för backup av mina filmer?
  • Är en bra skärm (HD) viktigt på min bärbara, eller räcker det med att se slutresultatet på min TV?

 

Hur importerar jag mina filmer från HD-kameran?

Kopplar du kameran via USB-kabel - eller har du minneskort som du tänker stoppa i datorn? Då är det bra om din bärbara dator har minneskortläsare. De allra flesta har det, men det kan vara lätt att missa, och det är inte så kul att behöva köpa det separat.

 

Hur vill jag exportera mina filmer?

Vill du kunna bränna blueray-filmer från din bärbara, efter du har klippt färdigt filmen? Då behöver du en bärbar med Blueray-brännare.

 

Behöver jag en extern disk för backup av mina filmer?

Förmodligen hinner det bli några filmer som du vill kunna spara, då kan det vara bra med en extern disk där du kan spara ned hela din exporterade film. Räkna på att det blir ganska stora filer, då du vill köra HD-upplösning.

 

Är en bra skärm (HD) viktigt på min bärbara, eller räcker det med att se slutresultatet på min TV?

Sitter man många timmar och försöker klippa ihop en film med ett gott slutresultat (och frugan vill plötsligt se Desperate Housewifes på TVn) kan det vara bra att den bärbara har en skärm som stödjer HD-upplösning. Då behöver du inte riskera att du har missat någon detalj i din klippning.

 

Det finns förmodligen fler frågor att svara på - dock tycker jag inte att val av program spelar någon avgörande roll, utan du ska ha en bra grundmaskin som håller i några år. Bra garantier och ev. klant-försäkring kan också vara viktigt att tänka på, om du har småbarn t.ex.

 

Lycka till med ditt köp.

 

Mvh/ drsthlm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

 

Jag funderar också att köpa en ny dator, vill egentligen ha en imac 27 tummare men känner att den är alldeles för dyr!

 

Det jag är ute efter är en dator som utan problem klarar av program som Adobe After effects, premiere pro, photoshop, illustrator och Indesigns. Adobe After effects är ett prestanda krävande program vad gäller just "rendering" av de projekt man gör, jag är alltså ute efter en dator som hanterar sådana processer väldigt bra.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...