Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

System Restore Point


Maddy

Rekommendera Poster

Min dator går nu bara att starta i felsäkert läge. Problemet uppstod då jag försökte att göra backup, men programmet fann ingen system restore point och sen gick datorn inte att starta i normalt läge. I felsäkert läge kan jag inte gå in i System och ändra till tillåta systemåterställning. Det går att installera program via USB-pinne. Jag har en annan pc med Windows XP som jag kan ladda ner program från. Måste jag installera om Windows XP eller finnas det någon annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program försökte du använda när du skulle göra en backup?

Hur långt kom backupen, vad hade hunnits göra?

Varför behövde backupen leta efter systemåterställningspunkter?

 

Kan du komma till systemåterställningen via Start-menyn (Program - Tillbehör - Systemverktyg)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret.

Använde PcDoc Pro v5, ett Ashampoo program. Tryckte på Start Scan, Optimize Your System och halvvägs igenom fick jag meddelandet om att System Restore Point saknas och frågan "vill du ändå fortsätta med att rensa filer?" Jag svarade ja. På vill du verkligen så svarade jag ja igen.

 

Programmet är automatiskt och för att ta en back-up så ville den ha återställningspunkten tor jag.

 

När jag tittar i CCclener så ser jag att återställningspunkter saknas i systemåterställning.

 

Jag kan komma åt systemåterställningen via startmenyn, men det går inte att bocka av så att systemåterställning blir tillgänglig eftersom jag bara kan starta i felfritt läge och då går den inte att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig förvirrad :wacko:

 

Du skulle alltså inte göra en backup utan en registerstädning.

 

Ashampoo har inget program som heter PcDoc Pro, se http://www2.ashampoo.com/webcache/html/1/home_2_EUR.htm

 

Det finns ett program som heter PC Doc Pro. Det beskrivs på http://download.cnet.com/PC-Doc-Pro/3000-18512_4-10354985.html och är ett registerstädningsprogram. Andras åsikter om det kan man läsa om på http://www.mywot.com/sv/scorecard/pcdocpro.com

 

När man ska ändra i registret så är det absolut nödvändigt att ha en säkerhetskopia (backup) eftersom registerstädningsprogram är ökända för att ta bort för mycket från registret och det verkar vara det som har hänt i detta fall. En systemåterställningspunkt är en säkerhetskopia av registret och Windows-filer.

 

När jag tittar i CCclener så ser jag att återställningspunkter saknas i systemåterställning.
Om det inte finns några sparade återställningspunkter så går det förstås inte att göra en systemåterställning till en tidigare återställningspunkt.

 

Du kan pröva med att i F8-menyn välja senaste fungerande konfiguration och om det möjligen får igång i datorn. Annars kan du pröva om det hjälper med en reparationsinstallation, dvs en installation av XP ovanpå den befintliga installationen. Den lämnar normalt ens egna filer orörda. Om inte heller en reparationsinstallation hjälper så är det en komplett installation inklusive formatering som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Stort tack för undervisningen, är nu något mer kunnig.

 

Det är nog så att jag tagit bort för mycket i registret. Nästa gång tar jag en säkerhetskopia.

 

Tyvärr så är datorn helt ny och jag hade ingen back-up alls av någon anledning, men kopior på allt finns på min andra dator och på Netgear Stora.

 

F8 fungerade inte så jag har bestämt mig för att ominstallera XP. Kan jag bara sticka in installationsdisketten? Måste jag göra något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att alla viktiga filer på andra ställen! :)

 

Det bör ju stå i manualen till datorn hur du gör en ominstallation. Diskett är ju inte så vanligt att man behöver men man brukar starta datorn från en CD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev fel, menade CD. Fick ingen handbok, men det finns säkert på nätet. Allt skall nog gå bra nu. Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...