Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst dog vid byte från Vista till XP :-(


Magica de Hex

Rekommendera Poster

Magica de Hex

Nu har jag smurfat runt i timtal för att hitta en lösning, och lägger nu min förhoppning till detta samlade forums kunskaper!

 

Har en HP 530 Notebook som tidigare hade Vista installerat. När nu en annan lap med ett CAD installerat la av, så ville jag flytta detta till HP-lap:en. CAD:et kräver dock XP, så jag blåste HP:n från Vista och la in det XP Pro som fanns till den "döda" lap:en. Allt funkar finfint FÖRUTOM att det är fulkomligt omöjligt att komma åt det trådlösa kortet (Broadcom 802.11g) och komma ut på nätet. Med kabel funkar det utan problem att komma åt nätet.

 

Jag har varit inne i BIOS/Setup och kollat att WLAN:et är aktiverat (både provat att först avaktivera och sedan aktivera igen, med omstarter emellan). Jag har använt HPs "Wireless Assistant" som hänvisar till BIOS:ens inställningar - vilka jag alltså kollat både framåt och bakåt. Windows "nätverks-kontroll" hänvisar också till att nätverkskortet inte är aktiverat, och också där en hänvisning till BIOS/Setup...*suck*

 

Jag har varit inne i enhetshanteraren och testat att felsöka enheten - den fungerar perfekt enligt Windows...*suck igen*

 

Jag har också testat en fix som jag såg ett tips om i detta forum - funkade inte heller...*ännu mera suck*

 

Är det helt omöjligt att lösa detta, månntro? Kan det vara så illa att det installerade trådlösa nätverkskortet inte fungerar för XP (datorn hade ju Vista förinstallerat)?

 

Jag hoppas precis hur mycket som helst att det finns någon enda liten vänlig själ som har goda kunskaper och glada tips till mig!

Passar på att tacka på förhand!

 

-------------------------------------------------------------------------

"Det händer att Förnuft vinner över Känsla, men han har attans så mycket tråkigare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

antar att du kontrollerat att aktivera det trådlösa t.ex genom att trycka Fn + F1 eller F2?

Jag har också testat en fix som jag såg ett tips om i detta forum - funkade inte heller...*ännu mera suck*

Vilken?

Har du uppdaterat datorn till SP3?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magica de Hex

Hej,

antar att du kontrollerat att aktivera det trådlösa t.ex genom att trycka Fn + F1 eller F2?

Jag har också testat en fix som jag såg ett tips om i detta forum - funkade inte heller...*ännu mera suck*

Vilken?

Har du uppdaterat datorn till SP3?

Mvh

Mats H

 

Jepp, alla möjliga former av aktivering är testade. SP3 är i datorn, så det är inte problemet.

 

Fixen jag nämnde hittade jag i någon annan dialog i detta forum (letade igenom typ 300 sidor, så jag minns inte exakt var, men det var någon som drabbats av liknande problem efter att ha virus-rensat sin dator).

 

Ska testa ett annat tips jag fått, får se om det har någon framgång...*tumhåller*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har det trådlösa fungerat någon gång under XP, och vad gjordes med datorn innan det försvann i såfall?

Så när du högerklickar på Trådlöst Nätverk, väljer egenskaper, dubbelklickar på TCP/IP, kontrollera att översta delen är inställt på DHCP och DNS är automatisk.

Du kan köra en DDS logg så kan vis e händelser den närmaste månaden.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magica de Hex

Hej,

har det trådlösa fungerat någon gång under XP, och vad gjordes med datorn innan det försvann i såfall?

Så när du högerklickar på Trådlöst Nätverk, väljer egenskaper, dubbelklickar på TCP/IP, kontrollera att översta delen är inställt på DHCP och DNS är automatisk.

.

.

Mvh

Mats H

 

Hej igen!

Nej, det trådlösa har aldrig fungerat med XP, bara tidigare med Vista (jag har tankat ner drivrutiner från HP för Broadcom-kortet). Med kabel funkar internet utan problem.

 

TCP/IP är ok DHCP och DNS är automatiskt (har varit kontrollerat och inställt så hela tiden).

 

Får köra en logg enligt dina tips och återkomma (sitter fn vid en annan dator).

 

Börjar liksom fundera på om något ligger i konflikt med varandra, eftersom den inte ens känner av att trådlösa nätverk finns i närheten..*uppgivenhets-suckar*

 

Mvd

MdH :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan helt enkelt vara så att det inte tagits fram drivrutiner i XP för denna dator, som HP levererar.

Installera Speccy, och kontrollera vilka enheter du har, posta dem här så ska vi nog kunna hitta fram till dem här.

moderkort och nätverksenhet eller kort.

Speccy: http://www.piriform.com/speccy/download

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen en onödig fråga, men lyser datorns lampa för den trådlösa enheten (antennsymbol till vänster om strömknappen)?

Den ska lysa blått när enheten är aktiverad. Den fungerar troligtvis också som på/av-knapp för enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magica de Hex

Hej och ursäkta sen återkoppling - IRL gör sig ständigt påmint ;-)

 

Problemet är löst och det trådlösa är nu äntligen "uppe och går" :-D

Stort TACK till alla som bidragit med goda råd och förslag på lösningar för att komma tillrätta med problemet! (nej, det var inte "påkopplingsknappen" som var lösningen - det var för länge sedan överspelat).

 

Efter att ha ledsnat rejält bestämde jag mig för att gå "den långa vägen" och valde att ominstallera ALLA drivrutiner för denna HP-modell. Trist nog är HPs nedladdningssida sådan att man får ta en drivrutin i taget, så det tar sin lilla tid. Men i någon av alla dessa drivrutiner - katten vet vilken - så fanns lösningen! (det enda negativa med denna lösning är att jag fortfarande inte vet exakt VAD det var som orsakade det hela :-/ ).

 

Jag fick under resans gång också tips från annat håll om att HP-datorer kan ha ett slags "länkning" mellan trådlöst och Bluetooth - även om maskinen inte är specad för Bluetooth. Alltså måste i så fall Bluetooth vara aktiverat för att inte ställa till problem. Detta gällde dock inte denna maskin - men det kanske kan vara bra för någon annan att veta om ;-)

 

Frid och fröjd och länge leve internetvärldens gemensamma hjälpar-anda!

 

MVH

MdH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...