Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av NAS


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänker köpa en NAS för lagring och åtkomst av musik (Sonos ZP90 & Hifi-system), film och bilder. Den ska helst inte kosta mer än 3000SEK.

 

Jag har kikat på netgear Stora, Readynas, Iomega, LG (med dvd-enhet) samt Seagate Blackarmour som alla ligger i intervallet 1500-3000SEK. I vissa fall medföljer hårddisk medan några erbjuder andra funktioner.

 

Eftersom jag inte rikigt kan bestämma mig har jag nu lite frågor:

 

* Jag hade tänkt mig inbyggd raid 1, men undrar om det är möjligt (och i så fall bättre) med mjukvaru-raid?

 

* Ska jag välja en NAS med plats för 2 diskar eller är det säkrare med en separat backup (extern hårddisk eller en extra NAS)?

 

* Det bästa vore att ha NAS:en i t.ex. garderoben, men eftersom min router är placerad i tv- och stereobänken blir det en j***a massa sladdar, eller kan man ansluta nas:en trådlöst till routern?

 

* Vilken nas har den bästa/smidigaste mjukvaran/lösningen för backup och synkronisering?

 

* LG har ju en NAS med inbyggd Blu-ray - fiffigt - men är det värt 4000SEK?

 

 

Tacksam för tips.

 

MVH,

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linksys by Cisco NMH410 1TB 173 euro (inkl.frakt ca 2000kr) via österrikisk webbshop. Kan det vara något att ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om den här kombinationen:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513242&c=all (synology ds210j)

 

och

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=408338&c=all (Samsung EcoGreen F2 HD154UI 32MB 1.5TB)

 

Det ger mig visserligen "bara" 1.5 TB, men då kan jag köpa ytterligare en Samsung EcoGreen F2 HD154UI 32MB 1.5TB när jag får råd för att spegla (Raid 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omdömena om hårddisken tyder på att den låter en del och det kan ju vara störande i vardagsrummet. Men jag har inga särskilda kunskaper om NAS så det finns nog andra som vet bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men en sak får jag inget grepp om: kan man ansluta en Nas trådlöst till routern, eller måste man ha ethernet-kabel?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag hör att somliga har sin nas t.ex. i garderoben och därmed inte behöver oroa sig särskilt mkt för ev. oväsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...