Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ODBC Microsoft Access


janholger

Rekommendera Poster

Har i flera år utan problem överfört foton från min kamera till datorn (XP SP3) med hjälp av Adobe Photo Downloader, varvid fotona alltså laddas ner till så väl Utforskaren (Mina bilder), som till min Photoshop Elements (version 3). Har även utan problem kunnat hämta fotofiler till Elements från Mina bilder.Plötsligt en dag fick jag felmeddelanden när jag försökte utföra båda nämnda operationer: "Adobe Photoshop Elements. Följande fel rapporterades från ODBC-datakällan:´[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]. Ogiltigt argument.`".

 

Jag installerade om Elements från CD -skivan, gjorde systemåterställning, diskrensning och viruskontroll. Inget hjälpte. Jag googlade och hittade i och för sig en del om Microsoft Access (Min version är antagligen 2003), men blev mest förvirrad av vad jag läste. Emellertid får jag en känsla av att problemet inte ligger i Elements. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på detta problem, men jag har endast stött på ett förslag.

Att du uppdaterar drivrutinen med det program den kom med.

I ditt fall Acess.

Detta ska vara drivrutin för att flytta information mellan databaser (datorkällor).

 

Du kan även kolla vilka ODBC-drivrutiner som är installerade, Gå till Kontrollpanelen, sedan söker du på ODBC då ska det komma upp ett förslag på Administrationsverktyg, aktivera detta, sedan finns det en flik Drivrutiner, där ser du om nämnda drivrutin är installerad.

 

Jag hade tidigare på en gammal dator olika Microsoftprogram då var detta en länk mellán dessa program.

Men nu gäller detta alla program som kan nyttja den informationen.

Det borde gå att avaktivera, om man inte intresserad av kopplingen.

 

Om jag får reda på mer så skriver jag det i Posten.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på detta problem, men jag har endast stött på ett förslag.

Att du uppdaterar drivrutinen med det program den kom med.

I ditt fall Acess.

Detta ska vara drivrutin för att flytta information mellan databaser (datorkällor).

 

Du kan även kolla vilka ODBC-drivrutiner som är installerade, Gå till Kontrollpanelen, sedan söker du på ODBC då ska det komma upp ett förslag på Administrationsverktyg, aktivera detta, sedan finns det en flik Drivrutiner, där ser du om nämnda drivrutin är installerad.

 

Jag hade tidigare på en gammal dator olika Microsoftprogram då var detta en länk mellán dessa program.

Men nu gäller detta alla program som kan nyttja den informationen.

Det borde gå att avaktivera, om man inte intresserad av kopplingen.

 

Om jag får reda på mer så skriver jag det i Posten.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ruben för svar! (Ev. har jag klantat mig genom att trycka på fel knappar, men här är nu i alla fall en kort lägesbeskrivning.)

 

Jo, under Drivrutiner verkar en relevant dll-fil finnas : ODBCJT. Den tillkom år 2008. Jag kan spåra den till: WINDOWS\system 32. Den förekommer även i: WINDOWS\Service Pack Files\i386.

 

Svårt förstå, hur jag sedan skall fortsätta. Att försöka ta bort filen vågar jag mig ej på utan vidare. Mina gamla (ca 7 år) systeminstallationsskivor är på något sätt korrumperade (skärmen visar gallimatias som "fryser"). Men eftersom SP är inblandad skulle skivorna förmodligen ändå inte varit till någon direkt hjälp.

 

Tråkigt att inte kunna redigera mina bilder i Ps Elements. Många tack för ditt intresse, Ruben!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...