Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google och gmail fungerar inte?


Simon K

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett väldigt tråkigt problem som jag försökt lösa på alla möjliga tillvägagångssätt.

 

Problemet är att jag inte kan komma in på www.google.com eller www.gmail.com . På google.com visas enbart en vit sida (däremot fungerar den svenska google.se normalt). På gmail.com säger den att sidan inte finns. Övriga internet fungerar hur bra som helst.

 

Jag har tömt cachen både i Firefox och Internet Explorer, men vet verkligen inte vad mer jag ska göra. Har inte tillgång till mail överhuvudtaget, samtidigt som jag väntar på viktiga mail. =/ ,

 

Har nyligen formaterat datorn (igår), och att formatera den igen för att chansa om google går igång känns lite dumt, då det tar ett par dagar att återställa datorn med alla program m.m

 

Så yes, jag är i akut hjälp. Någon som har förslag på vad man kan göra? Ändra ipnummer kanske? Dock vet jag inte hur man gör det heller.

 

 

Vänligen,

Simon Karlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett väldigt tråkigt problem som jag försökt lösa på alla möjliga tillvägagångssätt.

 

Problemet är att jag inte kan komma in på www.google.com eller www.gmail.com . På google.com visas enbart en vit sida (däremot fungerar den svenska google.se normalt). På gmail.com säger den att sidan inte finns. Övriga internet fungerar hur bra som helst.

 

Jag har tömt cachen både i Firefox och Internet Explorer, men vet verkligen inte vad mer jag ska göra. Har inte tillgång till mail överhuvudtaget, samtidigt som jag väntar på viktiga mail. =/ ,

 

Har nyligen formaterat datorn (igår), och att formatera den igen för att chansa om google går igång känns lite dumt, då det tar ett par dagar att återställa datorn med alla program m.m

 

Så yes, jag är i akut hjälp. Någon som har förslag på vad man kan göra? Ändra ipnummer kanske? Dock vet jag inte hur man gör det heller.

 

 

Vänligen,

Simon Karlsson

 

 

Verkar som om jag på något sjukt sett blivit bannad på google kanske - dock bara en teori. Men har testat att gå in på gmail via http://www.hidemyass.com/ och där fungerar det. Kan det ha något med Ipnummer att göra, och på vilket sätt kan man få ett nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade Google innan du formaterade om datorn?

Har du en eller flera datorer? Hur fungerar Google på de andra, om du nu har flera?

 

Har du efter ominstallationen installerat något som kan misstänkas vara infekterat, t ex någon olaglig produkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google fungerade innan jag formaterade datorn. Och internet fungerar ju nu också, men det är ju just att google och gmail är helt off. Har bara installerat program som jag vet har fungerat tidigare. Har bara en dator, men har kollat på biblioteket idag, och allt fungerade där.

 

Jag tänker såhär: Om det nu funkar att komma in där via att gömma ipnummer/hidemyass.com , så kanske det har med ipnummer att göra. Finns där ett sätt att skaffa ett nytt ipnummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Google Toolbar.

 

Om inte så kan det vara ett försök, specialgjorda länkar till GMAIL.

Inte rena Gmail.com.

 

http://www.google.com/toolbar/ie/index.html

 

Mycket bra och Du får GooGle som startsida med Länkar till Gmail.

Översättnings knapp, översätter sajter du besöker.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte komma in på den länken pga mitt problem heller. :). Men tack för försöket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilken webbläsare provar du att ansluta med?

Har du installerat några Toolbars som kan ställa till det för dig?

Kontrollera Internet Explorers anslutningsinställningar, Verktyg\Internetalternativ fliken Anslutningar, tryck på LAN knappen, marker av allt i den nedre delen av rutan, lämna Automatisk identifiering....... markerad.

 

Du kan prova att återställa TCP/IP:

Återställa Internet Protocol (TCP/IP)

 

Du kan prova att återställa din hostsfil:

Hur återställer jag filen hosts till ursprungsversionen?

 

Om inget hjälper, kan du köra DDS så får vi se om det finns något som hindrar dig.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt problem enligt, Google.

är det några länkar du inte kommer in på så får jag kopiera dom åt dig.

 

Citat:

"Anslutningsproblem: Kan inte ansluta till GoogleSkriv ut Om du inte kan ansluta till Google kan du försöka med följande knep:

 

- Starta om datorn.

 

- Kontrollera att du kan ansluta till andra webbplatser på Internet. Du kan t.ex. försöka att ansluta till www.mozilla.org eller www.redhat.com.

 

- Stäng din webbläsare, starta den igen och försök sedan ansluta till www.google.com.

 

- Rensa webbläsarens cacheminne och ta bort cookies. För instruktioner om hur du gör detta besök följande länk (observera att texten på denna webbsida är på engelska)

http://www.google.com/support/bin/answer.py?answer=497. Om du behöver instruktioner för andra webbläsare än de som återfinns på webbsidan föreslår vi att du besöker respektive webbläsares supportcenter. Observera att om du raderar cookies så är det möjligt att det löser ditt problem, men du tar också bort sparade inställningar för webbplatser som du har besökt.

 

- Om du har en brandvägg, en proxy eller ett antivirusprogram kan du inaktivera dem och försöka ansluta till Google. Om något av dessa program är felaktigt konfigurerat kan det orsaka problem när du försöker ansluta till webbplatser på Internet. Om problemet försvinner när du inaktiverar ett program föreslår vi att du besöker programmets supportcenter för att få hjälp.

 

- Om du är ansluten via ett datornätverk kan du kontrollera om andra personer i nätverket kommer åt Google. Om du befinner dig på en skola eller liknande kan nätverksäkerhetsprogram hindra dig från nå vissa webbplatser.

 

- Det är möjligt att din DNS-cache är för gammal. Du kan rensa din DNS-cache genom att köra kommandot "ipconfig /flushdns" från MS-DOS. Välj "Start" > "Program" > "Tillbehör" > "Kommandotolk". Skriv "ipconfig /flushdns" (utan citattecknen) och tryck på "Retur".

 

- Att rensa din värdfil kan vara en lösning på problemet. Om du kör Windows har du en fil som heter "Hosts" i katalogen C:\WINDOWS (Windows 98) eller katalogen C:\WINDOWS\system32\drivers\o.s.v. (Windows XP, Windows NT och Windows 2000). Om du hittar en post för Google tar du bort den. Googles IP-adress ändras då och då, så en för gammal IP-adress som är cachelagrad på din dator kan skapa problem när du försöker nå Google.

 

- Har du den senaste versionen av din webbläsare? Om du inte har det kan du lösa problemet genom att hämta den.

 

- Om du kör Windows: har du de senaste uppdateringarna och korrigeringarna från Microsoft? Om du inte har det kan du hämta dem här: http://windowsupdate.microsoft.com/

 

- Har du laddat ner något gratisprogram nyligen? Skadliga program installeras ofta tillsammans med gratisprogram utan din vetskap. Om du misstänker att detta är problemet går du till http://www.google.com/support/bin/answer.py?answer=8091.

 

Om du har följt anvisningarna och ändå har problem med att ansluta till Google går du till http://www.google.com/support/bin/answer.py?answer=13216.

"

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns där ett sätt att skaffa ett nytt ipnummer?

Om du har ADSL-modem kan det hjälpa att hålla modemet avstängt ett längre tag, t ex en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återställde hostfilen, och gmail och google fungerar nu. :)

 

Efter fem timmars knep och knåp fungerar det äntligen!

 

Tusen tack för er hjälp! Evigt tacksam! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Hosts-filen blir ju inte ändrad av sig själv utan det måste ju ha varit något program som gjort det. Det är ju många skadliga program som ändrar hostsfilen så att man inte ska kunna söka information om hur man får bort det skadliga programmet. Jag rekommenderar att du kör Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Hosts-filen blir ju inte ändrad av sig själv utan det måste ju ha varit något program som gjort det. Det är ju många skadliga program som ändrar hostsfilen så att man inte ska kunna söka information om hur man får bort det skadliga programmet. Jag rekommenderar att du kör Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) http://www.malwarebytes.org/mbam.php

 

Tack för programtipset!

 

Möjligt att några Trojans smög sig in på något sätt innan jag hann installera Norton när jag formaterade. Hittade nämligen 5 st när jag körde snabbscannern. Borta nu iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trojaner är ju inget som smyger sig in, per definition så är det ju sådant som man installerar själv fast man tror att det är något annat man installerar. Om jag vore du skulle jag göra om installationen av Windows bara för att vara säker på att allt skadligt är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...