Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MBR Error 3 i Windows 7


Guffer

Rekommendera Poster

Jag får MBR ERROR 3 i Windows 7 efter att jag gjort en systemåterställning inne från Windows.

Samt att jag inte kan boota från CD/DVD (SATA CD/DVD).

 

Önskar få hjälp med detta.

 

/TZ

 

Mina hw kommonenter:

Gigabyte GA-MA790X-UD4, Socket-AM2+/AM3 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3.4Ghz | XFX HD5850 BE | Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB | System disk 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 | Data disk Seagate Barracuda 7200.10 16MB 320GB |

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte Acronis och Perfect Disc. Vad som jag försökta göra var att upg firmware på en disk jag hade i lådan.

Seagate ST3500620AS med deras firmware program man startar ifrån Windows, sen skulle det bootas om och då fick jag "Ingen system disk, tryck på valfri tgt". Om man gjorde det så starta Windows. Den delen fixade jag med en Systemåterställning med den backupen jag tidigare hade tagit.

Följd felet blev "MBR ERROR 3" samt att jag inte kan boota från CD/DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, och inte äns mina två diskar.

Möjligen kan det bero på att jag inte har IDE på slaget i BIOS utan AHCI och då även CD/DVD är av SATA typ.

Jag konfigurerade BIOS så innan jag installerade OS på min SSD disk och då boota den från skiva.

 

Om jag bara kunde boota från cd/DVD så skulle jag pröva BootRec.exe /fixmbr och BootRec.exe /FixBoot (kan var överflödigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att ställa om i BIOS?

fix /mbr borde väl lösa ditt problem.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att ställa om i BIOS?

fix /mbr borde väl lösa ditt problem.

 

Mvh

Mats H

 

Ja, har prövat att sätta om boot ordningen, men nej inte satt tillbaka från AHCI till IDE.

 

Kan vara fel på CD/DVD spelaren. Ska göra en Boot bar USB pinne för installation av Windows 7.

 

Ska testa din länk nedan i em och kanske ge mig på att köra en BootRec.exe /fixmbr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utnyttjar de inbyggda reparationsmöjligheterna i Windows 7 behöver du ingen extra skiva för att göra Fixmbr. Utan du följer Mats länk och väljer Repair your computer. I sista bilden på http://www.sevenforums.com/tutorials/668-system-recovery-options.html väljer du Command Prompt och väl där kan du skriva:

fixmbr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utnyttjar de inbyggda reparationsmöjligheterna i Windows 7 behöver du ingen extra skiva för att göra Fixmbr. Utan du följer Mats länk och väljer Repair your computer. I sista bilden på http://www.sevenforums.com/tutorials/668-system-recovery-options.html väljer du Command Prompt och väl där kan du skriva:

fixmbr

 

Okej, så vid C: (eller vad det blir) skriver jag bara fixmbr? Inte BootRec.exe /fixmbr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp och stöd. Allt bra att ha någon att bolla med.

 

Jo. jag löste detta. Först fick jag fixa så jag kunde boota från cd. Efter som jag även hade i bios satt cd som AHCI (SATA) så var jag tvungen att sätt tillbaka den till IDE. Jag har något som heter "OnChip SATA Port 4/5 Mode" där cd satt på port 4. Ändra tillbaka den till IDE. Och där efter kunde jag boot från cd.

 

Sen var det bara in med installations skivan, välja Reparera och kommandotolken, och vi dos promten. "BootRec.exe /FixMBR"

TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...