Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta mini-pc med USB


stigadam

Rekommendera Poster

Min netbook hänger sig vid uppstarten. På den gamla goda tiden kunde man stoppa in en diskett eller CD för att få igång den. Nu är det bara USB som gäller - hur gör jag för att starta från ett USB-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jo man kan starta upp från USB med en Recovery, men , vad har du för dator, OS, och vad är det för problem?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS är XP - problemet är att den hänger sig med svart skärm en bit in när den försöker starta. Inga felmeddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du testat USB Recovry?

Mvh

Mats H

Yes - ändrat så att den hittar rätt USB och i386-filer, men hakar upp sig på andra saknade dll-fil och annan fil.

Finns det inget sätt för amatörer att göra ett USB bootbart.

Kopierat DOS-filer (som startar datorn från diskett) till USB - men där stannar den på Non-system disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det en recovery partition?

Hur långt kommer datorn vid uppstarten från hårddisken?

Om du trycker på olika F tangeter, t.ex F8, vilka/vilken meny får du upp då?

Kommer du åt DOS fönster eller komandotolken?

 

Har du rengjort Netbooken nyligen så at detta inte kan bero på överhettning?

 

Kommer nog på flera frågor!

Mvh

Mats H

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F8 funkar - jag får upp ett antal val, bl a felsäkert läge.

Den försöker starta men efter en liten stund blir det stopp med svart skärm

Jag kommer inte åt kommandotolk etc, då kunde jag ju köra lite doskommandon.

 

Så många minipc som finns ute - någon borde väl ha konstruerat ett program som vanliga dödliga kan köra så att ett usb-minne (på samma sätt som diskett och CD) kan användas för att starta datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade haft en CD-läsare till datorn, vad skulle du ha kört för något program?

Har datorn känts mer varm eller har fläkten låtit mer på sistone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i inledningen hade jag startat från min Windows XP CD, därifrån hade jag reparerat eller ominstallerat Windows.

Allt jag vill är att kunna boota från USB - måste det vara så krångligt.

 

Just nu har jag laddat ner HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8, laddat med ett par DOS-kommandon - och därmed bootat min Pytte. Fortsätter nu med att försöka med att få in Windows på något sätt.

 

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm finns många förslag.

 

Min fråga gällde ju bara hur man fixar så att en USB-sticka kan bli bootbar. Inte något annat. Borde väl finnas hos Microsoft, Dell m fl. Allt jag hittat är en halvmesyr från HP. Borde finnas nedladdningsbart från PCförallas programbank (eller gör det?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det du vill göra att är att installera om Windows.

Finns det inte en återställningspartition på hårddisken? Då brukar man trycka en särskild tangent tidigt under uppstarten av datorn för att använda återställningspartitionen för att återställa datorn till leveransskick.

 

Det är ju inte bara att få en USB-sticka bootbar det gäller. Installationsprogrammet för Windows måste ju finnas på den också. Du får tänka på att XP är gammalt nu, när det skrevs så fanns det inga USB-minnen. När det gäller Windows 7 finns det förberett från Microsoft http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx

 

Här står det om att fixa ett USB-minne med XP-installation: http://www.pctipsbox.com/installing-windows-xp-using-a-usb-flash-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev Windows 7 på pytten eftersom jag inte lyckats preparera USB för XP - vilket betyder att jag måste installera om alla program. För Linux och DOS gick det

 

Tänk om jag kunnat köra XP-skivan och kunnat reparera XP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tråkigt att det inte hjälpte, men hoppas att du blir nöjd med Windows 7.

Har 7an själv och har inte haft ett problem sedan slutat av oktober i fjol!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst Win7 är bra, jag har den på min stationära, men den är väl seg att köra på en mini-PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...