Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spelserver, Hur många kärnor I Processorn?

Mattias

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt att bygga en dator som jag kommer att ha som en serverdator.

Det är tänkt att köra ett antal Counter-strike: Source servrar (4st typ).

Nu till min fråga :

Kommer datorn kunna arbeta effektivare om jag kör med en 4 kärnig eller 6 kärnig processor istället för en 2 kärnig processor eller spelar det inte så större roll hur många kärnor processorn har just när man ska köra spelservrar på datorn?

Ytterliggare en fråga :

Kan två stycken två kärniga processorer var ett alternativ istället för en 4 eller 6 kärnig processor?

Hamnar i samma pris klass.

2st > 3.2GHz 2 Kärnig Processor eller 1st > 3.2GHz 4 eller 6 Kärnig Processor.

Hälsningar

Mattias

• 4 weeks later...

Hej!

Jag har tänkt att bygga en dator som jag kommer att ha som en serverdator.

Det är tänkt att köra ett antal Counter-strike: Source servrar (4st typ).

Nu till min fråga :

Kommer datorn kunna arbeta effektivare om jag kör med en 4 kärnig eller 6 kärnig processor istället för en 2 kärnig processor eller spelar det inte så större roll hur många kärnor processorn har just när man ska köra spelservrar på datorn?

Ytterliggare en fråga :

Kan två stycken två kärniga processorer var ett alternativ istället för en 4 eller 6 kärnig processor?

Hamnar i samma pris klass.

2st > 3.2GHz 2 Kärnig Processor eller 1st > 3.2GHz 4 eller 6 Kärnig Processor.

Hälsningar

Mattias

Hej Mattias. Datorn kommer prestera bättre ju fler processorkärnor du har. När det kommer till servrar och spel och media och sånt så har antalet kärnor i processorn stor betydelse då dessa saker kräver mer prestanda av systemet. Men ska man bara surfa på nätet och arbeta i word så räcker en processor med två kärnor. Men det är inte är inte bara antal kärnor i processorn som har betydelse här. Ramminnets storlek och hastighet och hårddiskens hastighet har stor betydelse. Svar på fråga två är att det beror på hur många procssesorer du kan ha på moderkortet. Kan du ha två så hade jag tagit 2 processesorer med två eller tre kärnor, men kan den inte ha mer än en processor så hade jag tagit en 4 eller 6-kärnig processor. Du får dock också kolla upp vilka processorer du kan ha till din dator. detta beror på moderkortet. du får ta hänsyn till den med. om du nu till exempel har en Intel Core 2 Duo så är det inte säkert att du kan ha en Intel Core 2 Quad-processor till exempel.

Hej Mattias. Datorn kommer prestera bättre ju fler processorkärnor du har. När det kommer till servrar och spel och media och sånt så har antalet kärnor i processorn stor betydelse då dessa skaer kräver mer prestanda av systemet. Men ska man bara surfa på nätet och arbeta i word så räcker en processor med två kärnor. Men det är inte är inte bara antal kärnor i processorn som har betydelse här. Ramminnets storlek och hastighet och hårddiskens hastighet har stor betydelse. Svar på fråga två är att det beror på hur många procssesorer du kan ha på moderkortet. Kan du ha två så hade jag tagit 2 processesorer med två eller tre kärnor, men kan den inte ha mer än en processor så hade jag tagit en 4 eller 6-kärnig processor. Du får dock också kolla upp vilka processorer du kan ha till din dator. detta beror på moderkortet. du får ta hänsyn till den med. om du nu till exempel har en Intel Core 2 Duo så är det inte säkert att du kan ha en Intel Core 2 Quad-processor till exempel.

Tack så hemskt mycket!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...