Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recovery patch


pcc48

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har installerat Win7 och verkar ha recoverypatchen från Win vista kvar hur tar jag bort den utan att riskera att Win7 blir skadad,och att volymen hamnar under disk C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla förändringar av partitioner är riskfyllda, om något händer (t ex strömavbrott) medan en ändring pågår så kan det sluta med att Windows inte kan starta längre. Det är alltså mycket viktigt med säkerhetskopior och att vara beredd på en nyinstallation av Windows.

 

Om datorn är yngre än tre år så har du fortfarande reklamationsrätt om något händer. Men det kan krävas att du installerar det operativsystem som datorn levererades med för att bevisa att felet inte beror på något du har installerat.

 

Om du trots detta vill ta bort recovery-partitionen så är det bästa att göra det under installationen av Windows 7.

 

Men du kan hantera partitioner i diskhanteringen (högerklick på Datorn - Hantera). Om recovery-partitionen ligger direkt efter C: så är det bara att ta bort den och sedan utöka C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla förändringar av partitioner är riskfyllda, om något händer (t ex strömavbrott) medan en ändring pågår så kan det sluta med att Windows inte kan starta längre. Det är alltså mycket viktigt med säkerhetskopior och att vara beredd på en nyinstallation av Windows.

 

Om datorn är yngre än tre år så har du fortfarande reklamationsrätt om något händer. Men det kan krävas att du installerar det operativsystem som datorn levererades med för att bevisa att felet inte beror på något du har installerat.

 

Om du trots detta vill ta bort recovery-partitionen så är det bästa att göra det under installationen av Windows 7.

 

Men du kan hantera partitioner i diskhanteringen (högerklick på Datorn - Hantera). Om recovery-partitionen ligger direkt efter C: så är det bara att ta bort den och sedan utöka C:.

 

 

Hej!

 

Skickar med en bild över hur det ser ut när jag är inne i diskhantering, hittar inget sätt att ta bort recovery partitionen jag får bara upp hjälp när jag högerklickar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du ville ta bort denna partition så hade det varit enklast när du installerade Windows 7, och hade valt att formatera hela disken, för ja antar att D. inte är en separat HDD.

 

Mot bättre vetande kan du ju åtminstone öppna upp den och ta bort Vista Recovery, om det är det du vill.

Tänk på vad Cecilia skrev innan du tar ett beslut.

Följande:

Dator, markera D:, tryck på Alt tangenten, gå till Vertyg, Mappalternativ, Fliken Visning, markera Visa dolda filer. Verkställ och OK.

Nu kan du du komma åt inehållet. Högerklicka på D: mappen och väl egenskaper avancerat och tilldela adminkontot alla rättigheter som systemkontot har. Verkställ och OK. Nu har du fullständiga rättigheter att ta bort dess innehåll och lägga upp nytt på den partitionen.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte att man med Windows diskhantering kan utöka C: med något utrymme som ligger före på hårddisken eftersom det innebär att alla indexfiler för partitionen och liknande måste flyttas, vilket innebär att Windows inte kan vara igång. Då får man ta till något annat program som gParted eller något annat på listan http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_partitioning_software

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Den finns inte med under Dator, har bara hårddisk C. Hade tidigare redan varit in och markerat visa dolda filer mappar och enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går antagligen att göra från något partitioneringsprogram som inte bryr sig om vad partitionen innehåller eller om den är markerad som dold etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...