Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill ha bort Vista o in med XP


Blue Carpet

Rekommendera Poster

Blue Carpet

Har förgäves letat här efter beskrivning på bästa sättet

att helt ta bort Vista på en Dell Vostro 1500 jag fått.

Istället vill jag ha in XP på denna bärbara.

 

Hur göra på snabbaste o bästa sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Ta bort eventuella *återställningspartioner och därefter utökar du volymen. Görs under diskhantering. Sedan om du har en XP skiva så kollar du att datorn kan starta upp från CD/DVD i BIOS där du ändrar startordningen till CD/DVD i första hand, därefter sätter du i CD/DVD med XP och startar om datorn. Du kan då välja att formatera när datorn startar upp med olika val och sedan gör du en anpassad installation på den nu rena disken.

 

Alla drivrutiner får du vara beredd på att installera om. Är du smart, kollar du först på datortillverkarens hemsida, innan du sätter igång.

 

*Dom flesta nya datorer, säljs med en fabriksåterställning på en del av disken och denna bör man ta bort, annars kan det bli problem.

 

Detta ovan, var en enkel kortfattad beskrivning, finns säkert mer detaljerad på tillvägagångssättet, men den funkar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kan tilläggas att se till att du har återställningsskivor (recovery-skivor) till Vista om du vill ha möjlighet att reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förgäves letat här efter beskrivning på bästa sättet

att helt ta bort Vista på en Dell Vostro 1500 jag fått.

Istället vill jag ha in XP på denna bärbara.

 

Hur göra på snabbaste o bästa sätt?

 

Gör som det tidigare föreslagit men snälla,, installera windows 7. du lär inte bli missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som det tidigare föreslagit men snälla,, installera windows 7.

Windows 7 har typ samma systemkrav som Vista (det senare bör för guds skull ha servicepack 2 innan man kan dömer ut det)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blue Carpet

Tackar för svaren. XP är inne i den datorn också. Måste nämligen så vara eftersom de Tyska och Spanska maskiner vi servar endast kan kopplas till datorer med XP. Vi har alltså fler XP-bärbara, samt även bärbar med Win7.

Men vi gillar inte Win7 så våra kontorsdatorer har två diskar, en med XP och en med Win7 så vi kan jobba med båda. Fast i ärlighetens namn, det blir mest XP. Vanans makt är stor och så länge det flyter fort och bäst så kvarstår XP. (Liksom vid yttre service där vi måste ha XP, givetvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...