Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag välja-NAS,nätverkshårddisk eller medicenter?


saki

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att köpa nån av de här NAS,nätverkshårddisk eller medicenter.Så jag undrar om någon kan ge råd och tips vilket märke,modell av de jag ska välja?Krav och önskemål är följande: jag vill eller låta mina vänner,släkt komma åt mina filer oavsett var jag befinner mig eller de i världen, trådlöst nätverk,det vare bra om jag kan spela upp filmer,musik och visa andra filer på TV,jag vill att det ska kunna gå att koppla trådlöst med router så att jag slipper kablar,det ska gå att dela filer i nätverket samt på internet,den ska vara med hårddisk helst 2 TB och den ska ha olika anslutningar om möjligt.Jag misstänker att nån av de inte uppfyller alla mina krav men hjälp mig vilket jag ska välja?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en filserver du vill ha. Färdiga sådana för hemmabruk finns inte i handeln och en filserver för företagsbruk blir onödigt dyr. Men det går att åstadkomma genom att komplettera en standarddator med extra nätverkskort (trådat) och hårddiskar. Filservern har inget stort krav på processorn och grafikkortet skall vara enklast möjligt med passiv kylning (desktop moderkort fodrar att ett grafikkort finns). Skärm, mus och tangentbord behövs inte utan servern fjärrstyrs från en annan dator. Då du vill att servern skall vara tillgänglig från Internet så fodras ett säkrare OS än desktop Windows (serverversionerna går). En linux serverdistribution är det bästa alternativet, gratis och effektivt. För åtkomst från Internet rekommnderar jag att du använder scp och sFTP av säkerhetsskäl. För att kunna använda scp och sFTP måste du installera en SSH-server och klienterna en SSH-klient (t.ex PuTTY). Den lokala fildelningen till Windowsdatorer görs med Samba. Jag skulle föreslå att du låter filservern agera router och brandvägg i det lokala nätet. För trådlöst behöver du en accesspunkt. En vanlig trådlös hemmarouter kan innehåller en accesspunkt och kan användas som en ren sådan genom att avaktivera DHCP och endast använda LAN-portarna.

 

Vill du köra RAID så rekommenderar jag ren mjukvaruraid istället för moderkortets inbyggda fuskraid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Gizmo McStuff

Hej,

Jag funderar på att köpa nån av de här NAS,nätverkshårddisk eller medicenter.Så jag undrar om någon kan ge råd och tips vilket märke,modell av de jag ska välja?Krav och önskemål är följande: jag vill eller låta mina vänner,släkt komma åt mina filer oavsett var jag befinner mig eller de i världen, trådlöst nätverk,det vare bra om jag kan spela upp filmer,musik och visa andra filer på TV,jag vill att det ska kunna gå att koppla trådlöst med router så att jag slipper kablar,det ska gå att dela filer i nätverket samt på internet,den ska vara med hårddisk helst 2 TB och den ska ha olika anslutningar om möjligt.Jag misstänker att nån av de inte uppfyller alla mina krav men hjälp mig vilket jag ska välja?

Tack

 

Tycker nog att du skall satsa på en NAS i alla fall, vilket är det enklaste och stabilaste alternativet för de allra flesta. Välj en som har DLNA och UPnP bara så kan du tillsammans med en mediaspelare och/eller PSP3/XBOX360 streama film och bilder till TV'n om du inte har en TV med nätverksanslutning. Trådlösa NAS'ar är det ont om men du har med största sannolikhet en router som är trådlös så det är bara ansluta till den så kommer du åt filerna via det trådlösa nätverket. Måste du promt ha en NAS som är trådlös så känner jag bara till en, Iomega iConnect http://www.idg.se/2.1085/1.316769/iomega-iconnect-wireless-data-station-smart-nas-utan-diskar men den har ingen inbyggd disk så då måste du komplettera med en eller flera USB diskar men det har du kanske redan en? Annars är det kanske den flexsiblaste lösningen för USB disken kan du fortfarande ta med dig om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...