Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta program på skärm 2


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har en skärm och en TV kopplade till mitt grafikkort. Eftersom det inte passar så bra med upplösningarna dem emellan så kan jag jag inte amvända kloning, så jag har ställt in dem som utökat skrivbord. När jag vill se någonting på TV:n så startar jag programmet, ex. vis webläsaren för att kunna se på SVT play, och flyttar det så att halva fönstret syns i vardera skärmen. Sedan kan jag gå in till TV:n, som finns i ett annat rum, och hantera fönstret därifrån med hjälp av en trådlös mus. Det är lite omständigt. Jag har också gjort ett verktygsfält med genvägar som jag har placerat på skärm nr. 2. Jag skulle gärna vilja kunna starta program i Tv-rummet med den trådlösa musen men problemet är att när jag använder verktygsfältet för att starta ett program så startar det på skärm 1. Finns det något sätt att styra program så att de startas synligt på skärm 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar dig rätt så borde Oscar's multinmonitor taskbar free räcka åt dig http://www.mediachance.com/free/multimon.htm

Åtminstone om du dels vill ha ett pgm som är gratis OCH (viktigast kanske) du alltid avslutar det pgm i display 2 som du vill starta i Display 2.

annars finns dels pro-versionen av samma pgm som ev löser ditt problem.

I varje fall finns PRO att testa & ev har det samma funktion för att välja att genvägen man har skapat & kör pgmt från kan man styra via genvägens Egenskaper som fått en ny flik för Multimon Taskbar PRO & där kan man välja på vilken monitor pgmt ska starta.

Jag har inte testat PRO-versionen.

Dock har jag just nu ett annat pgm med liknande funktion: http://www.realtimesoft.com/ultramon/

Detta pgm vet jag denna funktion finns i. Skapar man en genväg finns i Egenskaper 2 nya flikar.

En för att styra lite lull-lull & en för att styra på vilken display pgmt ska starta på som genvägen leder till.

Bägge dessa pgm's köpeversioner kostar en slant, men det är det kanske värt? Ligger på drygt 200:-/st.

Kanske det du söker?

Gådd lökk

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du använder din dator optimalt.

Kontrollpanelen:

Vid Bildinställningar, så kan du Bocka för "Primär skärm".

Du sätter på Tv:n och klickar skärm 2, bockar för Primär skärm,se till att skärm 1, inte har det samma.

 

När du sedan kopplar ur TV:n så går Windows tillbaka till den enda skärm som är inkopplad( normalt sett ska det vara så, finns en del det inte funkar med).

Du ska bara behöva göra detta en gång.

Det finns olika program att använda det bättre om man kan klara sig utan.

 

Du bör läsa denna artikel i PFA, länken är till nedladdning PDF.

http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=22903

 

Det finns andra lösningar ochså bland annat skaffa ett ATI-kort dom har så bra lösning för HDTV, prisklass 350-650kr, köper man mer kort för spelprestandan så måste man kanske skaffa nytt nätaggregat.

 

Jag har ati-kort(HD3450) för att koppla upp Tv:n, sedan nästan 2 år tillbaka och det var plug´n play upplevelse, inställningar och allt skedde automatiskt, så jag ska skaffa Ati med Hdmi på min stationära, ett litet kraftigare än på Bärbara.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sysk167: Tack för hjälpen, ditt första programförslag fixade inte vad jag ville, men det gjorde det andra, ultramon. Det kommer jag att använda.

 

Till Ruben: Ja, jag använder nog min dator optimalt :) . Jag föredrar lösningen ovan eftersom den tillåter att någon annan kan jobba på den primära skärmen samtidigt, men tack ändå för din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...