Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har problem att datorn hänger sig


Micke-89

Rekommendera Poster

¨De är så här att datorn låser sig om man har på den längre stunder. de är andra gången på några dagar den har gjort så. och den blir obrukbar. Fick mystiska problem i xp en blinkande vit rand längst upp 5 cm bred (startade om blev där nere istället). och massa pixel fel utsprida på skärmen(alltså pixlar i storleken fem millimeter) .

 

Har installerat windows 7 och har inte haft några problem fråns nu. och värme röret eller Heat- pipe som de heter på processorn är nästan så varma att man bränner sig. över 37 grader i alla fall. kanske 45 c (borde inte vara helt onormalt, men grafikkort flänsen är ju sval). så vad ska jag göra?

 

Kan spela på den utan problem. men har inte provat i flera timmar. men de räcker att ha en webbsida uppe och en film igång ett par timmar så kommer detta problem upp. får trycka på reset knappen inget annat funkar.

 

Kylning är i bak med två fläktar en i nätagggiratet och en fast i chassit den i chassit är på 92 mm

och i aggregatet 120 mm. original fläktar sitter på grafikkort och processor.

 

Delar i datorn graffe 8800GT asus, processor 6000+, ram 2 gb Corsair ddr2(kommer inte på resten). moderkort M2n asus. 450 watt nätaggregat från huntkey deltaco som är över två år. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Det ser ut som att Asus inte har tagit fram drivrutiner för Windows 7 till M2N http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Det kan ju göra att det är något drivrutinsproblem.

 

Pixelfel kan ju vara värmeproblem i grafikkortet. Asus har en "utility" till kortet som heter Asus PC Probell som verkar kunna visa temperaturer. Kör det och kolla att det verkligen är svalt.

 

Sedan kan det ju tänkas att nätaggregatet inte riktigt orkar med längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU 38C Max 52

 

MB 32c max 30 (temperaturen sjunker på denna sensor)

 

I ett anat program.

 

cpu 1: 26c belastning max 41c

cpu 2: 36c belastning max 46c

 

Mcp: 59c 59 max

Gpu diod: 54cmax 58c

 

+5 ligger på 5,02 Med belastning: 5,02

+3,3 ligger 3,41 Med belastning: 3,39

*12 ligger på 12,04 Med belastning: 11,85-11,98

 

Vad jag har hittat på nätet,är de ett skräp aggregat som sitter i(en lågbudget aggregat).

 

Kan vara driver som krånglar, men har läst att vista drivers funkar på windows 7. De ända som inte funkar 100 är ljudet. Men har i alla fall ljud i en utgång i alla fall(så jag kan lyssna på musik). Vet inte vilka drivers jag skulle behöva ladda ner heller, har den näst nyaste drivrutinen till själva modekortet och den strulade inte på XP. Är de någon annan driver som behövs? har den nyaste till grafikkortet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta så fungerar Vista-drivrutiner men inte alltid. Det finns en "utility" som heter Asus Update. Du kan ju se om det är till någon nytta.

 

Temperaturer och spänningar ser ju normala ut.

 

Har du någon du kan låna ett bättre nätaggregat av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här lät bekant men det tog en stund innan det poppade fram... Den där blinkande randen du talar om påminner om ett fenomen som jag var med om i början av året, med ett Asus-grafikkort och Vista 32-bit. Förvisso var det med ett HD4850 och inte 8800GT men kanske har det ingen betydelse då det faktiskt var Asus mjukvara som låg bakom... Men apropå mjukvaran så vill jag ändå föreslå att pröva använda den du hittar på Asus sajt; inte bara själva drivrutinen utan även ASUS Smart Doctor samt GamerOSD. Hur ser det ut då?

http://support.asus....SLanguage=en-us

 

P.S. Ifall du råkar ha en "high-end Sony LCD monitor" så bör tydligen också bios:en i grafikkortet uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta så fungerar Vista-drivrutiner men inte alltid. Det finns en "utility" som heter Asus Update. Du kan ju se om det är till någon nytta.

 

Temperaturer och spänningar ser ju normala ut.

 

Har du någon du kan låna ett bättre nätaggregat av?

 

 

Tack CD som följde med moderkortet funkar ju inte. så nu har jag den senaste bios uppdateringen från 0902 Och någon dag jag inte vet. Och de kraschar slumpartat igår pressade jag den stenhårt, inga problem. Förra gången jag gjorde det så tog de tio minuter ca innan den krascha, och ibland har jag knappt haft igång datorn en halvtimme och surfat bara så har de hänt. Jag kan inte få tag i ett nätagg utan att köpa ett tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här lät bekant men det tog en stund innan det poppade fram... Den där blinkande randen du talar om påminner om ett fenomen som jag var med om i början av året, med ett Asus-grafikkort och Vista 32-bit. Förvisso var det med ett HD4850 och inte 8800GT men kanske har det ingen betydelse då det faktiskt var Asus mjukvara som låg bakom... Men apropå mjukvaran så vill jag ändå föreslå att pröva använda den du hittar på Asus sajt; inte bara själva drivrutinen utan även ASUS Smart Doctor samt GamerOSD. Hur ser det ut då?

http://support.asus....SLanguage=en-us

 

P.S. Ifall du råkar ha en "high-end Sony LCD monitor" så bör tydligen också bios:en i grafikkortet uppdateras.

 

 

Har asus skärm. Ska kolla de du föreslår när jag är hemma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ASUS Smart Doctor får jag temp på 59 till 63 utan last. ska blåsa rent chassit får se om den kommer till hälsosammare temperaturer då. GamerOSD Funkar inte alls. Datorn har inte kraschat mer än, efter moderkorts drivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ASUS Smart Doctor får jag temp på 59 till 63 utan last. ska blåsa rent chassit får se om den kommer till hälsosammare temperaturer då.

Jag tror inte du kommer ner så mycket mera i temp med mindre än att byta ut hela chassit till ett ihåligt Antec Nine Hundred eller liknande (om ens då), Geforce 8 går varma helt enkelt..!

 

Datorn har inte kraschat mer än, efter moderkorts drivern.

Så problemet är löst då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kommer ner så mycket mera i temp med mindre än att byta ut hela chassit till ett ihåligt Antec Nine Hundred eller liknande (om ens då), Geforce 8 går varma helt enkelt..!

 

 

Så problemet är löst då?

 

Jag tror det, hade igång den i fyra timmar utan problem.Har blåst rent med, var mycket damm i datorn och i morses var det inga problem heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det, hade igång den i fyra timmar utan problem.Har blåst rent med, var mycket damm i datorn och i morses var det inga problem heller.

 

 

Man ska inte ropa hej från datorn åker till tippen. De är så här att tyvärr att problemet inte är löst än. De är de största problemet att man inte vet när den hänger sig, de märker man efteråt. Men de tar en stund innan att musen fryser fast (först slutar allt funka inget går att trycka på sen låser sig musen, har hänt varje gång den har låst sig förutom den första gången den gjorde det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

får väl komma med mitt ngt ovetenskapliga förslag/fråga:

har du stängt av AERO funktionerna i W7?, de kan bidra till ditt problem.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

får väl komma med mitt ngt ovetenskapliga förslag/fråga:

har du stängt av AERO funktionerna i W7?, de kan bidra till ditt problem.

Mvh

Mats H

 

 

De enda i så fall är nätagget. Men har inte råd att byta nu. kan prova det du föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda i så fall är nätagget. Men har inte råd att byta nu. kan prova det du föreslog.

 

Och jag på på en sak till ljudkortet är inte kompatibelt ens med vista den drivrutinen som finns funkar inte(Inte på vista heller har kollat runt i forum, Drivrutinen verkar bara funka på XP). Så jag hör med någon drivrutin från Windows nu Och moderkortet är inte heller gjort för vista ännu mindre för Windows 7.

Där har vi nog problemet.Nu var den nära att datorn låste sig, verkar som AERO funkar dåligt på gammal hårdvara. Trots de står att Windows 7 ska funka och jag har tillräckligt med kraft i datorn för att köra med alla effekter. De kan också vara minnet som strular Windows 7 gav den bara 5,5 poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en inbyggd minnestest i Windows 7.

Ja, att testa RAM-minnet låter som en bra idé tycker jag.

 

Annars så funkar Aero utan problem även på lite klenare datorer, så länge bara mjukvaran är OK – yngsta brorsan trivs med Vista 64 och Aero på sin AMD64 3000+, 2GB RAM samt X1950Pro AGP (men kanske har det betydelse att hans moderkort har fått Vista-cert; allting med moderkortet bara funkar även med Windows inbyggda drivrutiner och det har aldrig funnits någon anledning att byta ut dem)...

 

Hursomhelst så varför inte testa Vista ifall du har möjlighet? Det är ändå mycket bättre än sitt rykte – om det har servicepack 2 samt "plattformsuppdateringen" inkl DirectX 11 m m (jag har lämnat ett förslag här på hur man kan gå tillväga vid installation av Vista, det går lätt åt en halv dag innan man kan börja känna sig nöjd).

 

P.S. Även om man inte kan välja just Windows 7 i listan över OS och ditt moderkortschipset så är det ändå precis samma paket som för Vista, kolla här:

http://www.nvidia.co...t_15.49_uk.html

 

En annan idé är att scanna datorn med 3DP Chip vilket då kommer att presentera länkar till var du kan hämta drivrutiner för ditt moderkort, grafik- och ljudkort samt nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns ju en inbyggd minnestest i Windows 7.

Skriv minnestest i sökrutan, klicka på programikonen.

Inte lika avancerad som Memtest, från http://www.memtest.org/

 

Mvh

Mats H

 

 

Hittade inget sådant. Memtest har jag provat i en timme utan problem. Men har ju bara två GB, och de är ju bara minimum kravet. Ska vara corsair, men men de stämmer nog inte. Och jag får bara 5,5 poäng på de ram-minet jag har.

 

 

 

Ja, att testa RAM-minnet låter som en bra idé tycker jag.

 

Annars så funkar Aero utan problem även på lite klenare datorer, så länge bara mjukvaran är OK – yngsta brorsan trivs med Vista 64 och Aero på sin AMD64 3000+, 2GB RAM samt X1950Pro AGP (men kanske har det betydelse att hans moderkort har fått Vista-cert; allting med moderkortet bara funkar även med Windows inbyggda drivrutiner och det har aldrig funnits någon anledning att byta ut dem)...

 

Hursomhelst så varför inte testa Vista ifall du har möjlighet? Det är ändå mycket bättre än sitt rykte – om det har servicepack 2 samt "plattformsuppdateringen" inkl DirectX 11 m m (jag har lämnat ett förslag här på hur man kan gå tillväga vid installation av Vista, det går lätt åt en halv dag innan man kan börja känna sig nöjd).

 

P.S. Även om man inte kan välja just Windows 7 i listan över OS och ditt moderkortschipset så är det ändå precis samma paket som för Vista, kolla här:

http://www.nvidia.co...t_15.49_uk.html

 

En annan idé är att scanna datorn med 3DP Chip vilket då kommer att presentera länkar till var du kan hämta drivrutiner för ditt moderkort, grafik- och ljudkort samt nätverkskort.

 

 

De programmet funka inte särskilt bra, den länkade till nvidia när de var bios som skulle uppgraderas. Har XP inte vista(Om jag inte tar hem de olagligt förstås)och nu WIndows 7 denna dator är ett hemma bygge (fast de är en dator butik som har plockat ihop det). Vad är de för program i egentligen som du länkar till (nvidia länken va är de för program) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är de för program i egentligen som du länkar till (nvidia länken va är de för program) ?

Paketet med drivrutiner för ditt moderkorts chipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paketet med drivrutiner för ditt moderkorts chipset.

 

 

Okej. ska prova det. De hängde sig idag med. Men ska prova de paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

detta verktyg är tänkt BSOD,

men fundera om det kan vara ngt att testa för dig så att drivrutins problemet kanske kan undanröjas.

Läs igenom o begrunda!

Återkom med vad du tror innan du provar eller låter bli!

 

http://www.techsuppo...ws-7-vista.html

http://support.micro...kb/244617/en-us

http://search.micros...Windows%20Vista

http://msdn.microsof...28VS.85%29.aspx

 

Vad gäller din HW, så är jag nog inte den rätte att säga för mycket, men jag anser att 2GB RAM är lite.

Själv sitter jag med en högst standardmässig HP Pavillion, du ser i min signatur, nedan. W7 Home Prem. x64.

Jag har 4Gb RAM, vilket datorn drar ca. 2,2 - 2,4 Gb av i en normalsituation. Sedan har jag en växlingsfil som heter duga, o enligt dokumentation om dess storlek, så bör eller kan den vara 50% av RAM minnets storlek.

 

Fundera på detta, samt att du kontrollerar effekten, (Watt), som ditt nätaggregat ska klara, i förhållande till din konfiguration.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

dina loggar ser fina ut.

Så där har vi inget att gå på!

Ska kika på den tidigare tråden med HW.

Mvh

Mats H

 

 

Tack hoppas detta löser sig snart, datorn har ju slått nytt rekord nu tre gånger på en kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

detta verktyg är tänkt BSOD,

men fundera om det kan vara ngt att testa för dig så att drivrutins problemet kanske kan undanröjas.

Läs igenom o begrunda!

Återkom med vad du tror innan du provar eller låter bli!

 

http://www.techsuppo...ws-7-vista.html

http://support.micro...kb/244617/en-us

http://search.micros...Windows%20Vista

http://msdn.microsof...28VS.85%29.aspx

 

Vad gäller din HW, så är jag nog inte den rätte att säga för mycket, men jag anser att 2GB RAM är lite.

Själv sitter jag med en högst standardmässig HP Pavillion, du ser i min signatur, nedan. W7 Home Prem. x64.

Jag har 4Gb RAM, vilket datorn drar ca. 2,2 - 2,4 Gb av i en normalsituation. Sedan har jag en växlingsfil som heter duga, o enligt dokumentation om dess storlek, så bör eller kan den vara 50% av RAM minnets storlek.

 

Fundera på detta, samt att du kontrollerar effekten, (Watt), som ditt nätaggregat ska klara, i förhållande till din konfiguration.

Mvh

Mats H

 

 

Nu ska vi se här, om jag får till de på kvällningen. processorn enligt specifikationerna på nätet drar 125 watt (Och vad jag har hört kör AMD på max när dom kollar vad den dra). sen ett 8800gt inte strömsnålt tror den ligger på 100-200 watt (max vad jag har sett tester på nätet). Sen en hårddisk, CD en extra fläkt, och minnet så klart. Jo, kom på de efteråt :) men den drar bara 39 procent av minnet eller 810 MB så de är lugnt. Men jag har ju såklart tänkt skaffa ett till. runt tre, fyra hundra drar väll datorn, de nätt nättagget som följde med chassit var på 350 watt (Jag köpte den i en dator butik så jag vet inte riktigt, men enligt vad jag hittade på nättet skulle de följa med ett sådant). och de funkade i en vecka sen så startade datorn om sig en gång varje gång man startade datorn (men när den var igång märkte man inget). Och sen sätter dom i detta skräp. Ska kolla på länkarna och öva min risiga engelska :)

 

 

Så där den första då Då ska man installera något som renar upp i bios, är de korrekt uppfattat?

 

 

Dom andra två(om jag fattar de rätt) kolla vad som funkar ihop med vista= Windows 7 dom är rätt lika uppbyggnad ju. Den sista verkar ha något med de att göra med. Om de skulle bli problem.

 

så hoppas jag har förstått detta rätt nu.

 

Edit: den sista länken handlar mer om ram-minnet. Så är trött de blev sent igår. Om jag ska dra mer detaljer tar jag de i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej du ska inte installera ngt., inget som har med BIOS att göra här.

Har översatt början, om det är ngt här som fortsatt är oklart, återkom.

 

Så här gör du för att starta Driver Verifier:

1) Skapa en återställningspunkt, skriv create i sökrutan, välj sedan Create Restore Point (Skapa återställningspunkt).

2) Skriv verifier.exe i sökrutan,

välj alt. 2 Skapa egna inställningar , (för utvecklare),

klicka på Nästa, Markera i boxen längst ner Välj enskilda........,

klicka på Nästa och markera: Speciell pool, Poolspårning, Framtvinga IRQL....., Identifiering av dödläge, Säkerhetskontr.. och Övriga kontroller,

Klicka på Nästa och Välj Drivrutinernas namn i en lista,

klicka Nästa, Markera alla drivrutiner som ej är Microsoft

 

Klicka på Slutför och följ programmets instruktioner. (Detta kan ta lång tid,även om du inte ser ngt på skärmen).

Starta om datorn.

 

Om det blir ngt fel vid körning av Driver Verifier kommer du att få en BSOD, välj då att starta i Fel/Säkert läge, tryck F8 upprepade ggr. Och välj den återställningspunkt som du skapade.

 

Mvh

Mats H

 

Övrigt:

For Driver Verifier status - type verifier /query (in a cmd/DOS screen)

- To turn Driver Verifier off - verifier /reset then re-boot

 

- The Driver Verifier needs to run as long as possible - even if the status screen appears clear.

- All future BSOD dumps must be VERIFIER_ENABLED_MINIDUMPs - otherwise the dump(s) are of no use

 

If your system does BSOD while the Driver Verifier is running, please retrieve the dump file from c:\windows\minidump, zip it up & attach to your next post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej du ska inte installera ngt., inget som har med BIOS att göra här.

Har översatt början, om det är ngt här som fortsatt är oklart, återkom.

 

Så här gör du för att starta Driver Verifier:

1) Skapa en återställningspunkt, skriv create i sökrutan, välj sedan Create Restore Point (Skapa återställningspunkt).

2) Skriv verifier.exe i sökrutan,

välj alt. 2 Skapa egna inställningar , (för utvecklare),

klicka på Nästa, Markera i boxen längst ner Välj enskilda........,

klicka på Nästa och markera: Speciell pool, Poolspårning, Framtvinga IRQL....., Identifiering av dödläge, Säkerhetskontr.. och Övriga kontroller,

Klicka på Nästa och Välj Drivrutinernas namn i en lista,

klicka Nästa, Markera alla drivrutiner som ej är Microsoft

 

Klicka på Slutför och följ programmets instruktioner. (Detta kan ta lång tid,även om du inte ser ngt på skärmen).

Starta om datorn.

 

Om det blir ngt fel vid körning av Driver Verifier kommer du att få en BSOD, välj då att starta i Fel/Säkert läge, tryck F8 upprepade ggr. Och välj den återställningspunkt som du skapade.

 

Mvh

Mats H

 

Övrigt:

For Driver Verifier status - type verifier /query (in a cmd/DOS screen)

- To turn Driver Verifier off - verifier /reset then re-boot

 

- The Driver Verifier needs to run as long as possible - even if the status screen appears clear.

- All future BSOD dumps must be VERIFIER_ENABLED_MINIDUMPs - otherwise the dump(s) are of no use

 

If your system does BSOD while the Driver Verifier is running, please retrieve the dump file from c:\windows\minidump, zip it up & attach to your next post.

 

 

AAA, okej. Och vilket av de ska jag göra? är lite förvirrad. Vet inte vilket som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon,

följ min instruktion, så blir det bra.

Bör kunna tala om vilken av dina, om någon av drivrutinerna, som inte fungerar som de ska.

 

Betrakta alla länkar som info.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...