Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa webbläsaren?


lidbranna

Rekommendera Poster

lidbranna

Läste med intresse tidningens test av webbläsare. Tvekar själv mellan Opera och Google Chrome.

 

Min favorit är Google Chrome, men jag är osäker på säkerheten då man får trixa med tillägg för att få

inloggning på internetbank och apotek att fungera.

 

Är det några säkerhetsrisker med detta? Är det därför bättre att använda Opera där dessa inloggningar fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lidbranna

Hej!

 

För att få Swedbanks internetbank att fungera måste jag använda tillägget "IE Tab" i Goggle. Påverkar denna

användning av tillägg säkerheten vid inloggning i banken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

IE8 är bäst. I FireFoxen är favoriterna en gåta för mig och IE8 är nu också snabbare. Chrome är en katastrof och likaså Opera, men det finns hopp, om man använder en lite äldre Opera portabel som jag testade, den var lovande, men men. IE9 kommer att ge FireFoxen dödsstöten, är vad jag tror och alla har ju sin tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För att få Swedbanks internetbank att fungera måste jag använda tillägget "IE Tab" i Goggle. Påverkar denna

användning av tillägg säkerheten vid inloggning i banken?

Säkerheten blir väl jämförbar med om du skulle använda Internet Explorer. IE 8 är en säker webbläsare så det är ju inget problem med att använda IE eller IE Tab till banken. Sedan kan du ju använda Chrome normalt men starta någon annan webbläsare just när du ska besöka banken om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så gillar jag IE 8 bäst, har aldrig haft några problem med den och oftast så tycker jag att den är snabbare att ladda webbsidor än t.ex. Opera. Mitt andra val är ändå Opera som jag tycker är rätt smidigt att använda.

 

Google Chrome installerade jag sen avinstallerade jag det illa kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

en liten kommentar om säkerhet!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.305465

 

Tillägget för IE tab, påverkar inte säkerheten, så vitt jag har förstått det.

Vitsen med att köra varje sida i en egen flik och process stärker säkerheten, vilket ingen av de andra gör.

Använder Google Chrome som standard.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer 8 har också en process för varje flik, en av de förbättringar som gör att IE 8 är säkrare än IE 7.

 

IE Tab påverkar säkerheten i hela Chrome, för ett år sedan behövdes Chrome uppdateras pga ett säkerhetsproblem med kombinationen IE Tab och Chrome: http://blog.internetnews.com/skerner/2009/04/google-chrome-updated-for-ie-t.html

 

Men nu gällde det att besöka bankens webbplats och så länge man inte tror att den webbplatsen blir hackad så kan man använda vilken webbläsare som helst. Däremot om man har en infekterad dator så är det ju osäkert att besöka vilken webbplats som helst och det är oberoende av vilken webbläsare man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig sak har i denna disskussion helt förbigåtts. Nämligen hur bra webbläsaren klarar att korrekt visa sidor, som är gjorda enligt gällande standarder. Klarar din webbläsare Acid2 och Acid3 testerna på http://www.webstandards.org/action/? Mozilla (Firefox) klarar Acid2 men inte Acid3. Hur IE klarar testerna vet jag inte då jag använder Linux. Webkit baserade webläsare (Arora, Safari m.m.) var de första som klarade Acid3-testen. Gogi (Opera) har också klarat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

Använder själv Chrome som standardläsare, Firefox när jag gör grejor som behöver en del tillägg (tex Firebug) och Explorer när jag absolut måste (sajter som kräver ActiveX en del bankärenden).

Chrome är underbart snabb.

Efter testet av webbläsare i Pc för Alla har jag funderat på att gå över till Opera (använde det på den tiden då det fick plats på en 3,5 tums diskett...), men hittills inte orkat ta steget.

Vanans makt är stor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE8 är bäst. I FireFoxen är favoriterna en gåta för mig och IE8 är nu också snabbare. Chrome är en katastrof och likaså Opera, men det finns hopp, om man använder en lite äldre Opera portabel som jag testade, den var lovande, men men. IE9 kommer att ge FireFoxen dödsstöten, är vad jag tror och alla har ju sin tro.

Du är inte seriös, va?

 

För alla kanske inte förstår att du är ironisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Använder själv Firefox på winxp och xubuntu 10.04. Firefox har en hel del användbara tillägg, t.ex Fireftp, adblock, fungerar till min internetbank. IE8 med tillägget "chrome frame" använder jag bara när jag måste, t.ex för uppdatering av winxp. Firefox är mycket snabbare än IE8 trots det installerade tillägget "chrome frame". Har tittat på och testat Opera men fann inte denna lika tilltalande som FF.

 

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lidbranna

Nu tycks det ena av problemen ha lösts. Swedbank har nu satt upp Google Chrome 4 som en av de godkända webbläsarna. Då behövs ju inte IE tab där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...