Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data -> TV inkoppling av HDMI kabel sen är datorn körd!


Anderslj

Rekommendera Poster

Hej alla data snillen, jag är inget snille, du är värd en trisslott minst om ni kan hjälpa mig hur jag skall göra.

 

Köpte en HDMI kabel på C´laes Ohlson idag med de moderna ändarna i kabeln.

 

Stoppade i kabeln i TVn en LG 42 tum 1 år gammal och i datorn ACER Aspire med grafik kort nVidia GeForce 8600 GT.

 

När jag startar datorn kan jag inte logga in i datorn då min data skärm bara visar going to power save mode och så slocknar den/viloläge? Även när jag stängt av datorn tagit bort HDMI kabeln helt och låtit datorn vara strömlös i över 2 timmar hittar inte datorn sin dataskärm!

 

HJÄLP NÅGON!! Måste jag lämna in datorn nu? Byta grafik kort? mm

 

Extremt tacksam för tips mm. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska stoppa in Hdmi kabeln när tv är avslagen och datorn på, sedan starta tv:n.

Det är som man kopplar till ny Maskinvara.

Det kan ha hänt något med ditt grafikkort, kanske du kan lösa det i bios eller får du inte ens upp någon startbild.

 

Det har hänt för mig men det hände efter att jag logga in.

 

Det är som datorn känner att ny skärm är inkopplad.

 

Men lösningen för mig var att gå till tvåskärms läge, Windows Vista, windows7 har detta-

tryck på tangenterna Fn+F4 en gång då går den till En skärmsläge din dator skärm blir svart.

men tv:ns skärm får bild.

Andra gången så är bägge skärmarna på.

Tredje gången är endast datorns skärm på.

 

Mer kan jag just nu inte hjälpa dig med.

Återkommer, har du provat start i Felsäkert läge?

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tycks dom flesta rekomendera.

Gå i Felsäkertläge.

Citat.

1- Restart your computer

2- Press F8 during the start up

3- Choose safe mode with Networking

4- Login as Administrator

5- Download the lastest driver of your video card

6- Perform the installation of the driver

7- Restart your computer

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tycks dom flesta rekomendera.

Gå i Felsäkertläge.

Citat.

1- Restart your computer

2- Press F8 during the start up

3- Choose safe mode with Networking

4- Login as Administrator

5- Download the lastest driver of your video card

6- Perform the installation of the driver

7- Restart your computer

 

Tack för ni delar med er!

 

Hej, tack för tipsen, helt plötsligt när jag starta datorn i morse utan skärmkabelm eller HDMI kabeln i så trycket jag i data skärmens kabel och allt var normalt igen.

 

Frågan är bara hur får man filmer? mm som spelas i datorn att fungera på TV skärmen istället. Mitt Acer tangentbord har ingen tangent med Fn utan bara F1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12

 

Och skall man söka efter kanalen på TVn på något speciellt sätt? /kanal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hitta den Hdmi porten du har använt på TV:n, så finns det en knapp på Fjärrkontrollen som man trycker på som då visar alla Portar TV:n har. Då är det bara gå till aktuella Porten och klicka OK på Fjärrkontrollen.

Aktuella portar i ditt fall beror på många HDMI du har vanligt är 2 st.(HDMI1,HDMI2).

 

Hur du spelar upp en film i datorn beror på om det är video-fil eller En DVD-skiva.

Det finns olika program,(Media Players). Att spela upp med, Det viktiga man ska spela upp i Helskärmsläge(full skärm).

Det Grafikkortet gör är att Kopiera din skärm till TV:n så det bästa är att man bara kör TV:n för man sparar på GRAFIKKORTET.Oftast får TV:n full upplösning (1920x1080) men allt beror på Grafikkortets kapacitet.

 

Så kommer vi till detta med att du inte har Fn-knapp, då tror jag att du får gå in i Kontrollpanelen sedan, UTSEENDE OCH ANPASSNING,sedan ANPASSNING och underrubriken ÄNDRA BILDSKÄRMSUPPLÖSNING där kan du byta till Bildskärm nummer TVÅ(Tv:n).

 

Kolla in vad Microsoft skriver. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Multiple-monitors-frequently-asked-questions

 

Läs gärna detta. http://www.mjukvara.se/koppla-datorn-till-tv

 

Är det något mer så återkomm.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...