Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blanda SATA och IDE diskar?


Morgankane

Rekommendera Poster

Köpte denna dator för en vecka sedan. Då jag ville flytta över mina 2 IDE diskar till denna nya, kopplade jag dem till den befogade IDE kabel. Ändrade i BIOS till kombinerad IDE diskar.

Tyvärr är något inte helt rätt ändå.

I början kom upp ett meddelade om att det inte gick att komma åt SATA 1 och 3 när den var i kombinerad IDE.

sen hittar den alla diskar, sparar konfiguration (F1) bootar om (F1 igen), kursor placerar sig uppe i höger vä. hörnet i ett minut, försvinner under ca. 2 minuter, sen startar XP och allt fungerar normalt, till nästa uppstart.

 

På senaste tid, går den direkt till svart skärm i 1 + 2 minuter.

 

Har kollat i HP's papper på modellen, läst genom det jag har kunnat hitta, men hittar inga instruktioner hur ställa in den med 2 olika typ diskar.

 

Så även om jag bytte dator, så fortsätter jag ha vissa problem :-)

Sätter mitt hopp till er på nätet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag det verkar vara ett dilemma, sata diskar brukar vilja bestämma över Ide.

 

Jag prova på en gammal dator detta, än i dag vet jag inte om moderkortet hade bägge interface.

 

Jag hade ide som etta och sata som 4, det funkade ett tag men sen fann den inte 4.

Det beror på ditt moderkort och Bios, Hp datorer har Bra support från HP, alla fall det man kan leta på själv. Det gäller att ha sista Bios versionen.

 

Du borde gå till support sidan slå in ditt modellnr av datorn, då får du upp Program, Bios oliknande som kan uppdateras. Även kolla Om att ladda ner programmet HP SUPPORT ASSISTANT, har tillståndsanalys, felsök och en massa annat, jag har den på min Laptop. Du kan ochså se om olika pdf-filer som går som användarböcker, kanske du får veta om ditt moderkort där.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Länk till supporten Hp.

 

Lycka till!

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det läge du använder, "Kombinerad Ide" det låter som det ska användas till Optisk enhet.

Så det verkar inte att din bios stöder sata1.

 

Du måste kolla med HP, om ny Bios eller manual på Moderkort och Bios.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...