Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ALT + ALT-Gr har slutat fungera, katastrofalt irriterande


rainboom

Rekommendera Poster

Jag är en vad de flesta skulle kalla för datornörd, stöter sällan på problem som jag inte kan lösa men detta är riktigt jobbigt.

För ungefär en månad sedan så lånade min sambos mamma en av våra datorer och sedan dess så har inte ALT eller ALT-Gr fungerat.

 

Detta är ju särskilt jobbigt eftersom den används till rätt mycket, ännumera ifall man ofta använder kortkommandon å liknande.

Jag har letat som en tok på nätet, stängt av å på sticky keys (tröga tangenter) å förmodligen testat allt jag kan hitta/komma på

utan att installera om datorn. Det finns inga virus, datorn är i prima skick, har även testat ett annat tangentbord som jag vet fungerar

men samma fel på detta uppstår.

 

Operativsystemet är Windows 7 Ultimate x64

Antar att det inte behövs veta så mycket mer.

 

Så min fråga är, vad i helsingdar är det som har hänt? ska jag behöva installera om datorn bara för en klantig mamma tryckt nå konstig

knappkombination som förmodligen har med handikappanpassade inställningar att göra? blir så frustrerad.

 

hoppas på en lösning på detta en gång för alla

 

peace!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

för vad det kan vara värt,

kanske dags att testa Microsofts nya tjänst?

Microsoft Fix it Center Online

 

Mvh

Mats H

 

 

Tack för tipset, testade det men de verkade inte som att man kunde göra annat än att söka efter fel. Alltså fel som programmet uppfattar som fel,

Å det problemet vi har med denna datorn är förmodligen inget fel utan någon idiotisk inställning som råkat bli aktiverad pga någon knapptryckning/kombination.

Finns ju en del sånna i windows, som jag inte förstår va de är till för å istället bara är i vägen. Men nu är det så, och jag kan inte få bort det, verkar inte som någon annan kan heller :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tittat i Kontrollpanelen antar jag för de olika tangentbords inställningarna?

 

Chansen att en systemåterställning fixar detta tro? Känner mig lite osäker på att den löser det, men skulle kanske funka.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

stänga av "tröga tangenter"! Hade du nog testat!

Kontrollerat nationella inställningar att något ändrat sig där?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

stänga av "tröga tangenter"! Hade du nog testat!

Kontrollerat nationella inställningar att något ändrat sig där?

Mvh

Mats H

 

 

Som jag skrev i huvudfrågan, Jag har stängt av och på Sticky keys (Tröga tangenter) utan framgång.

känns så oerhört jobbigt att det börjar dra sig till att installera om hela datorn för något så larvigt som detta.

Fan ska dom sätta in kommandon som förstör sättet man använder ett tangentbord på? Och som dessutom verkar vara

så gott som omöjligt att hitta en lösning på, om man vill ha det tillbaks till normala stadiet igen.

 

suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att koppla in ett annat tangentbord och se om altgr fungerar där? För om altgr fungerar på ett annat tangentbord så kan det ju vara själva knappen som har gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också testa att använda Skärmtangetbordet som ligger under Hjälpmedel i Tillbehörsmappen och så om Alt-tangeten fungerar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i huvudfrågan, Jag har stängt av och på Sticky keys (Tröga tangenter) utan framgång.

känns så oerhört jobbigt att det börjar dra sig till att installera om hela datorn för något så larvigt som detta.

Fan ska dom sätta in kommandon som förstör sättet man använder ett tangentbord på? Och som dessutom verkar vara

så gott som omöjligt att hitta en lösning på, om man vill ha det tillbaks till normala stadiet igen.

 

suck

 

Ja jag har googlat mig "blå" efter lösningar, o alla hamnar på "sticky keys".

Sorry!

 

Så systemåterställning, är det enda jag kan tänka mig i nuläget!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa programmet "SKÄRMTANGENTBORD" sök på det i Windows7, det finns i VISTA.

Där kan du se om Kontrolltangenten, altgr, aktiveras när du trycker på den med fingret eller med muspilen.

 

Det kan ju vara så att med pilen fungerar det inte med fingret, då bör det vara så att Tangenten är trasig.

 

Lycka till.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa programmet "SKÄRMTANGENTBORD" sök på det i Windows7, det finns i VISTA.

Där kan du se om Kontrolltangenten, altgr, aktiveras när du trycker på den med fingret eller med muspilen.

 

Det kan ju vara så att med pilen fungerar det inte med fingret, då bör det vara så att Tangenten är trasig.

 

Lycka till.

 

Tack för ni delar med er!

 

Ja det kunde varit så enkelt, detta är minst sagt mycket underligt problem. Jag testade skärmtangentbordet och det gav inga utslag när ja tryckte på tangentbordet men fungerade i skärmtangentbordet.

Det som gör detta oerhört mystiskt är följande

 

1. Det är både ALT och ALT-Gr som inte fungerar

2. Jag har testat ett annat tangentbord som innan det lades åt sidan fungerat perfekt (chansen att just det Tangentbordet skulle ha precis samma fel är inte särskilt stor gissar jag på)

 

Men men, jag pluggade in ett USB-bord istället å de fungerade prima, det enda jag kan tänka mig skulle vara något knas i PS/2 kontakten eller liknande. Jag tror inte på att 2 helt olika bord skulle få precis samma fel i exakt samma tangenter där ett av dom legat i en byrålåda senaste 2 åren :)

 

Det är så konstigt med datorer, jag kan en hel del, har haft dator i hemmet sen jag var 7 å i många år har jag fixat datorer åt folk, installationer, service underhåll, tweaking, Överklockning å allt vad det nu heter. Men det tycks alltid uppkomma unika och väldigt märkliga fel när de väl kommer så man lik förbannat måste vrida hjärnan ut å in å söka som en tok efter vad det kan vara som inträffat.

 

nåja, blir iaf till å köpa ett USB-TB till tjejjens dator men ska endock djupsöka efter vad felet kan vara. Är ju alltid bra med en lösning på problemet ifall det skulle inträffa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gå in i KONTROLPANELEN, och sök på tangentbord.

 

Då kommer det fram en rubrik TANGENTBORDET, med underrubrik KONTROLLERA TANGENTBORDSTATUS, klicka där.

 

Då får du upp två flikar, gå till Maskinvara.

 

Där ser man vilka tangentbordsvarianter som stöds och vilken som är aktiv, den kanske har ändrats för dig.

Vilket tangentbord du har brukar man se på en ettiket på undersidan av tangentbordet.

 

Det kan vara värt en titt.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men, jag pluggade in ett USB-bord istället å de fungerade prima, det enda jag kan tänka mig skulle vara något knas i PS/2 kontakten eller liknande. Jag tror inte på att 2 helt olika bord skulle få precis samma fel i exakt samma tangenter där ett av dom legat i en byrålåda senaste 2 åren :)

Kan det tänkas vara något med drivrutinen för PS/2-tangentbord?

Pröva med att ha ett PS/2-tangentbord anslutet och så ta bort det i Enhetshanteraren. Efter en omstart av datorn så ska drivrutinen installeras på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Lösningen är som vanligt enklare än man klarar av att tolerera. =)

 

Efter att ha letat mig galen hittade jag förklaringen på en annan sida och tänkte att jag skulle dela med mig av lösningen.

 

Sannolikt är det att du har något program som ligger igång i bakgrunden, i mitt fall var det GPU Monitor jag behövde ge mig in i. Andra program som kan ställa till det är grafikkortsprogram exempelvis GForce mfl...

 

Det ni behöver göra är att gå in i de olika programmen och kontrollera om de har några Hot Keys aktiverade. I mitt fall så hade GPU Monitor Hot keys för att kunna ändra mellan olika profler...Hot Key: ctrl+alt+2 för profil 2....vilket gjorde att när jag tryckte altgr+2 för @ så bytte jag profil i bakgrunden utan att jag märkte det...men inget @ kom upp.

 

Efter att ha nollat ut samtliga Hot Keys genom att lägga dem mot irrelevanta tangenter...exempelvis ctrl+alt+Z, ctrl+alt+X osv så funkade altgr+2 (@) prima igen.

 

Hoppas det löser problemen även för er.

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...