Just nu i M3-nätverket
Jump to content

RAM-minne

lilleskutt123

Recommended Posts

lilleskutt123

jag har precis köpt nya RAM minnen till min data och jag får detta problem (om det är ett problem eller bara normalt)Går det göra så man kan använda hela RAM minnet?

Ditt Windows 7 är på bara på 32 bitar det betyder att du inte kan utnyttja mer ram minne än vad som står där. Du måste ha ett Windows på 64 bitar för att kunna utnyttja alla 4GB.

Fast att bara få ut 2,5 GB var ju ovanligt lite. Jag har läst om det i någon annan tråd, i höstas kanske, och då blev det ca 0,5 GB mer efter att grafikkortets BIOS uppdaterades.

3,25 GB är det normala som man får ut av ett Windows på 32 bitar. Så testa att uppdatera alla dina drivrutiner till t.ex. grafikkort och windows.

lilleskutt123

Ditt Windows 7 är på bara på 32 bitar det betyder att du inte kan utnyttja mer ram minne än vad som står där. Du måste ha ett Windows på 64 bitar för att kunna utnyttja alla 4GB.

Tycker du att jag ska installera 64 bitars?

Tycker du att jag ska installera 64 bitars?

Om du har en fullversion av Windows 7 så följer det med två skivor med Windows 7 på, ena skivan är 32 bitars Windows den andra är 64 bitars Windows. Om du har en sådan version så är det bara att ta backup på alla dina filer och sedan sätta i 64 bitars skivan i datorn och installera om Windows (fast nya installationen har 64 bitar såklart).

Om du fick med Windows 7 när du köpte din dator så blir du tyvärr tvungen att köpa ett nytt Windows 7 som är på 64 bitar. Om så är fallet så tycker jag inte att det är värt det. Försök istället att se till så ditt ram-minne kommer upp i maximala 3,25GB genom att uppdatera alla dina drivrutiner.

lilleskutt123

Om du har en fullversion av Windows 7 så följer det med två skivor med Windows 7 på, ena skivan är 32 bitars Windows den andra är 64 bitars Windows. Om du har en sådan version så är det bara att ta backup på alla dina filer och sedan sätta i 64 bitars skivan i datorn och installera om Windows (fast nya installationen har 64 bitar såklart).

Om du fick med Windows 7 när du köpte din dator så blir du tyvärr tvungen att köpa ett nytt Windows 7 som är på 64 bitar. Om så är fallet så tycker jag inte att det är värt det. Försök istället att se till så ditt ram-minne kommer upp i maximala 3,25GB genom att uppdatera alla dina drivrutiner.

Men det är ingen äkta skiva

Men det är ingen äkta skiva

Det enda jag kan säga är att du då tyvärr blir tvungen att köpa ett Windows 7 64 bitar eller så får du försöka att få ut så mycket av ram-minnet som det går att få på 32 bitars Windows (3,25GB).

Fast att bara få ut 2,5 GB var ju ovanligt lite. Jag har läst om det i någon annan tråd, i höstas kanske, och då blev det ca 0,5 GB mer efter att grafikkortets BIOS uppdaterades.

Det var kanske när jag tipsade jannejanne om det i Eforum, men det känns som ännu längre sen än i höstas..? Att ha uppdaterad grafikkorts-bios skadar inte och står allting bara rätt till med den samt datorn i övrigt så får man inte bara ut 3.25GB RAM utan snarare lite drygt 3.5GB. ;)

För den som är intresserad av att äventyra sin garanti så finns denna Video BIOS Collection.

Edit:

Jag höll på att glömma – 2.5GB känns ändå som lite väl låg mängd, så, i bios:en, kolla så att du har nånting kallat för typ "memory hole remap" på Enabled.

Det var kanske när jag tipsade jannejanne om det i Eforum, men det känns som ännu längre sen än i höstas..?

Det var ett tips av dig i alla fall :)

Jag kan mycket väl minnas fel när det gäller tidpunkten, det har ju referats till det tipset några gånger i Eforum så det känns kanske nyare pga det än vad det egentligen är.

lilleskutt123

Det var kanske när jag tipsade jannejanne om det i Eforum, men det känns som ännu längre sen än i höstas..? Att ha uppdaterad grafikkorts-bios skadar inte och står allting bara rätt till med den samt datorn i övrigt så får man inte bara ut 3.25GB RAM utan snarare lite drygt 3.5GB. ;)

För den som är intresserad av att äventyra sin garanti så finns denna Video BIOS Collection.

Edit:

Jag höll på att glömma – 2.5GB känns ändå som lite väl låg mängd, så, i bios:en, kolla så att du har nånting kallat för typ "memory hole remap" på Enabled.

men hur uppdaterar man grafikortets BIOS då?

men hur uppdaterar man grafikortets BIOS då?

Själv brukar jag göra det från ett USB-minne som datorn startas upp med ("inga" datorer har ju diskettstation längre). USB-minnet går att göra startbar med HP USB Disk Storage Format Tool. Men vad hade du för grafikkort? Kika efter med GPU-Z. För min dator med ATI-grafikkort behövs sen i alla fall programmet atiflash.exe samt förstås en korrekt bios-fil...

• 2 months later...

Hej

Jag har samma problem med har Windows 7 64-bit? Vad kan det då vara?

Bifogar en bild om den kan vara till någon hjälp.

Hej

Jag har samma problem med har Windows 7 64-bit? Vad kan det då vara?

Bifogar en bild om den kan vara till någon hjälp.

Om du har kollat igenom tråden så kanske det finns något tips som hjälper. T.ex. uppdatera BIOS, uppdatera grafikkortet och kolla i BIOS så att det inte är inställt någonstans att ram minnesmängden ska vara lägre än 4 gb.

Vilken datormodell är det du har?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...