Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa DVD mm över nätet


MariaE

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet en bra sida på nätet där man kan köpa Arkiv CD och DVD billigare än i fotobutiker ? Vanliga cd och DVD som man använder till videofilmer har alldeles för kort lagringstid.

 

Är det någon som vet om det finns skivor som är både arkivbeständiga och reptåliga? Skivorna Delkin Devices är inte reptåliga. Om man råkar tappa eller köra över en skiva med stolen så blir det märken i dem. :-(

 

Ni som tänker föra över videofilmer till DVD mm. Tänk på att alltid ha extra skivor hemma eller plastpåsar. Om en skiva blir repig lägg den i en plastpåse om ni inte har extra skivor hemma. Det finns också en speciell pasta att laga cd och DVD med.

Jag vet inte om detta även står i min tråd "att bevara datafiler."

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon som vet en bra sida på nätet där man kan köpa Arkiv CD och DVD billigare än i fotobutiker ? Vanliga cd och DVD som man använder till videofilmer har alldeles för kort lagringstid.

 

Är det någon som vet om det finns skivor som är både arkivbeständiga och reptåliga? Skivorna Delkin Devices är inte reptåliga. Om man råkar tappa eller köra över en skiva med stolen så blir det märken i dem. :-(

 

Ni som tänker föra över videofilmer till DVD mm. Tänk på att alltid ha extra skivor hemma eller plastpåsar. Om en skiva blir repig lägg den i en plastpåse om ni inte har extra skivor hemma. Det finns också en speciell pasta att laga cd och DVD med.

Jag vet inte om detta även står i min tråd "att bevara datafiler."

/Maria

 

Jag har cd-skivor som är över tjugo år gamla som fungerar, det finns inget bevis på hur länge de fungerar så länge man sköter skivorna på rätt sätt. Jag skulle aldrig lägga skivor i plastpåsar eftersom de alltid ska ligga i fodralen då inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det mesta som finns att köpa i dag har bra livslängd.

 

Någon bättre än andra.

Jag handlar mina DVD hos hos företag i tyskland/danmark, men dom harsvensk sida, svensk personal, dom kanske inte billigast, Men jag får ett bra märke Verbatim 100st för nästan samma pris som 25st kostar hos en gigantisk kjedja.

Verbatim gick ut för ett tag sedan och lova 100 års garanti men dom fick ändra på,men dom kunde garantera 50 år.

 

Företaget är bra och ha att göra med, dom har det som står i lager, har aldrig fela, men informationen kan vara knapphändig då får man söka själv. Sku nummer brukar var producentens artikelnummer.

Har handlat flera gånger bara i år efter 4 dagar har man sina saker.

 

Prisjakt är ett ställe där du kan söka på olika DVD märken, och få fram omdömen om företagen, som säljer,

Man behöver ej bli medlem för att läsa och andvända sidan.

Här är en sökning

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202947

 

 

Tack för ni delar med er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har cd-skivor som är över tjugo år gamla som fungerar, det finns inget bevis på hur länge de fungerar så länge man sköter skivorna på rätt sätt. Jag skulle aldrig lägga skivor i plastpåsar eftersom de alltid ska ligga i fodralen då inte används.

är är länken om lagringstid för cd och DVD mm

http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A0geul7qPdRLW2UA4jxrCqMX;_ylu=X3oDMTBvdmM3bGlxBHBndANhdl93ZWJfcmVzdWx0BHNlYwNzcg--/SIG=12mprdvnc/EXP=1272287082/**http%3a//www.kvp.se/prylar/1.1472290/du-kan-forlora-alla-dina-minnen

Ok om du alltid ser till att ha extra tomma skivor hemma när någon skiva går sönder så behöver du inte lägga dem i plastpåsar. En skiva som det blir ett litet hack i förstörs på några veckor . jag misstänker att det är luftens syre eller annat skräp i luften som förstör dem.

Jag har fått en skiva förstörd på detta vis. Jag var inte tillräckligt uppmärksam på var jag la skivan så därför glömde jag bort den lite för länge. I annat fall så ska naturligtvis skivor ligga i sina fodral och de ska helst ligga i okrossbara fodral. Jag menar självklart skivor som man spelar in själv. CD och DVD som man köper håller mycket längre. Sen så finns der Lpcdr som inte är känsliga för UV-ljus www.lpcdr.se

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk har lagts ner så jag kunde se nogåt, tack för poängen.

 

 

 

Vad jag vet om Verbatim är att dom gör simuleringar, dom uppskattar vad en CD/DVD utsätts för ett år sedan gör dom det 5-10 gånger mer för ett år sedan gör dom det för femtio år om CD/DVD vill vara med.

Ex:Extrem solljus,Värme, extrem kyla, Flera tusen gångers läsning. och lite till bara för att räkna ut livslängden på en skiva.

 

Klart är väl att dom har Optisk Enhet(Brännare) up to date, har alltså den senaste versionen av driver.

Det slarvas nog i hemmen med det. Det är en förutsättning att få ut den längsta tiden av CD/DVD att ha en bra Brännare.

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...