Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Remote Install funkar inte från diskett


Carlito2

Rekommendera Poster

Har suttit och grubblat över det här ett bra tag nu och inte kommit på någon lösning.

Jag har installerat en remote install server på en 2000 server.

Och sen testade jag det med en nät-installation på en ny dator och det funkade som det skulle med alla program och inställningar o s v.

Men sen skulle jag prova på en äldre dator som inte har funktionen att installera direkt via nät-kortet och använde mig då av en boot-diskett som jag gjort med remote install programmet.

När den då startar upp hittar den nätverkskortet och sen kommer

DHCP....

No reply from a server

Press a key to reboot system

 

Ganska tydligt att det beror på DHCP tänker man. Men jag har gått i genom alla tänkbara inställningar i DHCP men kan inte hitta någon. Jag har även kollat inställningarna i RIS, att den inte nekar någon att installera.

 

Någon som varit med om något liknande? Det sparar ju en hel del tid att få det att fungera på alla datorer.

 

Tack så länge.

 

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har suttit och pulat en del med RIS. Den första tanken är : Vad har du för nätverkskort ? Det är bara några få som fungerar ihop med RIS boot diskett.

Sen har det varit problem med vissa hubbar/switchar. Testa om du har möjlighet att använda dig av en korsad kabel mellan den datorn med bootdisketten och RIS servern.

 

Lycka till /Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så har jag provat lite här.

Kortet är ett HP Ethernet w/ LAN remote power adapter.

 

Hursomhelst, jag kopplade in datorn direkt till RIS servern, som praktiskt nog dessutom är DHCP server och fick då meddelandet "Can't resolva IP adress 192.168.1.41" som är just RIS/DHCP serverns adress.

Då kollade jag leases på DHCP servern och datorn hade då fått en adress, alltså ett framsteg, men tyvärr inte så långt.

 

 

//C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var visst lite snabb där.

Jag tittade i technet sen och såg då att det nya felet berodde på att datorn inte nådde gatewayen, vilket inte är så konstigt.

Så jag ska prova med at ta bort gatewayen från DHCP:n så får vi se hur jag lyckas.

 

//C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bygger på med mer testande här och hoppas någon kan hjälpa mig hitta den efterlängtade lösningen.

 

På Johan Ljungs tips och en del info från technet har jag alltså

Uppgraderat RIS/DHCP/DC servern till SP2.

Testat klienten med en korslänkad kabel direkt mot servern. Vilket fungerade! Alltså inget fel på RIS servern.

Jag provade sen nere i mitt rum och där gick det fortfarande inte.

"No reply from a server" kom upp igen.

Mellan servern och klienten ligger nu två switchar.

Men jag vet inte vad som strular till trafiken mellan dessa switchar.

En idé var något jag läste i technet, att om man startar med en bootdiskett istället för med PXE så försöker den alltid gå via routern, så jag tog bort den funktionen från DHCP scopet men det gjorde ingen skillnad.

 

Så någon som har fler idéer var god och kom med dom.

 

 

//C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhastat inlägg igen av mig märkte jag. Jag hade inte testat utan router adressen i DHCP scopet EFTER uppgradering till SP2. Nu funkar det...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...